Master in de vergelijkende en internationale politiek (Leuven)
Master of Science
Opleiding
Wat vind je op deze webpagina?
Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen.
Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …
Ben je toekomstig student?
Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de vergelijkende en internationale politiek.
Je leest er alles over
- Inhoud van de opleiding
- Beginprofiel
- Toekomstmogelijkheden
- Infomomenten & brochures
- Je campus
- ...
Doelstellingen
DoelstellingenDe deskundige
T1 De studenten hebben gevorderde (verdiepende en gespecialiseerde) kennis van en inzicht in politiekwetenschappelijke denk- en referentiekaders binnen het domein van de gekozen module (diplomatie en wereldorde, duurzaamheid en ontwikkeling, vrede en veiligheid, Europa en governance, democratie en participatie) ze begrijpen hoe ze tot stand zijn gekomen en zien de mogelijkheden en beperkingen ervan.
T2 De studenten kunnen concrete maatschappelijke fenomenen verklaren en interpreteren vanuit kennis en inzichten binnen de politieke wetenschap en binnen het domein van de gekozen module in het bijzonder.
T3 De studenten hebben inzicht in de normatieve uitgangspunten en implicaties van politiekwetenschappelijke theorieën. binnen het domein van de gekozen module.
De onderzoeker
O1 De studenten hebben inzicht in de onderzoeksprocessen en –methoden van de sociale wetenschappen en erkennen het belang van een empirische basis voor de kennisverwerving in het domein van de gekozen module.
O2 De studenten kunnen politiekwetenschappelijke publicaties analyseren en in verband brengen met opvattingen en ontwikkelingen in het vakgebied van de gekozen module en een gefundeerd oordeel uitspreken over de kwaliteit ervan. Zij kunnen zelfstandig een wetenschappelijke paper opstellen.
O3 De studenten kunnen relevante (politicologische) bronnen en informatie opzoeken, selecteren, samenbrengen, kritisch beoordelen, er op correcte wijze naar verwijzen en autonoom inzetten voor het beantwoorden van (onderzoeks)vragen. Zij maken hierbij een onderscheid tussen primaire en secundaire bronnen.
O4 De studenten kennen en hebben inzicht in de kenmerken van en verschillen tussen de meest gebruikte kwantitatieve en/of kwalitatieve politiekwetenschappelijke onderzoeksmethoden en kunnen deze correct toepassen.
O5 De studenten kunnen een complexe politiekwetenschappelijke probleemstelling omzetten in onderzoeksvragen, een onderzoeksontwerp opstellen en een volledige empirische cyclus (zowel m.b.v. kwantitatieve als kwalitatieve methoden) doorlopen om een antwoord op de onderzoeksvragen te formuleren.
O6 De studenten hebben inzicht in de beperkingen van het politiekwetenschappelijk onderzoek, kunnen kritisch reflecteren over de verworvenheden, beperkingen en wetenschappelijke waarde van politiekwetenschappelijke onderzoeksbevindingen door de gehanteerde methoden en technieken te ontleden en de bevindingen kritisch te bespreken.
O7 De studenten hebben kennis van en houden rekening met ethische en deontologische regels binnen de discipline en binnen het wetenschappelijke onderzoek in het algemeen. Zij voeren onderzoek nauwgezet uit, onthouden zich van plagiaat, communiceren de resultaten genuanceerd en waarheidsgetrouw en beschrijven de onderzoeksmethoden en –resultaten op zo’n manier dat ze geverifieerd kunnen worden.
De politiek analist
B1 De studenten kunnen zelf een wetenschappelijk onderbouwde en creatieve bijdrage leveren aan beleid.
B2 De studenten hebben gevorderde kennis van en inzicht in het politieke bestel, de structuren en processen van machtsverwerving en besluitvorming in het domein van de gekozen module en kunnen deze kennis plaatsen in een historisch perspectief.
B3 De studenten hebben een gevorderde kennis van de normatieve en ideologische uitgangspunten van beleid; zij kunnen deze in een historische context plaatsen en hebben inzicht in de wijze waarop deze zich vertalen in beleid.
Algemene vaardigheden
A1 De studenten kunnen zowel mondeling als schriftelijk argumenteren, rapporteren en presenteren ten aanzien van en debatteren met vakgenoten rond theorieën, (eigen) onderzoek en beleidskwesties en de integratie van theorie, onderzoek en beleid.
A2 De studenten tonen intellectuele belangstelling en alertheid voor en een reflexieve houding tegenover het politieke en sociale gebeuren en berichtgeving hieromtrent en geven blijk van de wil tot kritische kennisopbouw.
A3 De studenten kunnen binnen een complex project effectief en efficiënt werken; door nauwgezet te werken, plannen, organiseren, prioriteiten te stellen en deadlines te halen.
A4 De studenten volgen ontwikkelingen binnen het domein van de gekozen module op.
Praktijkgerichte deskundige
1. De masters zijn bereid en in staat om, steunend op hun disciplinaire kennis in de politiekwetenschappelijke denk- en referentiekaders binnen het domein van de gekozen optie (vergelijkende politiek, Europese politiek of internationale politiek) scherpe analyses te maken en in een professionele context te presenteren en te verdedigen.
2. De masters vertonen de motivatie om binnen een professionele context een expertenrol op te nemen en in functie daarvan passende strategieën in te zetten of te ontwikkelen.
3. De masters ontwikkelen een open houding die hen in staat stelt om complexe, interdisciplinaire vraagstukken op een wetenschappelijk onderbouwde wijze te benaderen en in samenspraak met collega’s aan te pakken.
4. De masters cultiveren een open houding ten aanzien van diverse leefwerelden, groepen en culturen.
Reflectieve professional
1. De masters tonen een oprechte belangstelling in relevante politiek-maatschappelijke velden en zijn met inachtneming van de verschillende stakeholders bereid om constructief bij te dragen aan het formuleren van alternatieven en het aanreiken van oplossingen om aan actuele en toekomstige problemen en uitdagingen het hoofd te bieden.
2. De masters zijn bereid om hun verworven kennis en inzicht in vergelijkende politiek, Europese politiek of internationale politiek (zelf)kritisch te evalueren en vertonen daartoe tevens de bereidheid om zich voortdurend bij te scholen en relevante wetenschappelijke evoluties op te volgen.
3. De masters ontwikkelen een maatschappelijke verantwoordelijkheidszin, die ontstaat uit en een bijdrage levert aan het verknopen van disciplinaire kennis en inzichten met het opzetten en uitvoeren van complexe projecten die een even effectieve als efficiënte opvolging vergen.
Beleidsgerichte onderzoeker
1. De masters engageren zich om in alle omstandigheden te handelen vanuit een wetenschappelijk integere basishouding en overeenkomstig de geldende professionele deontologische codes.
2. De masters ontwikkelen een onderzoeksgerichte attitude, die hen toelaat om de resultaten van (eigen) wetenschappelijk onderzoek te verbinden met concrete praktijken en problemen in de context van het politiek-maatschappelijk veld.
3. Steunend op hun kennis en vaardigheden, geven masters blijk van de kansen en uitdagingen die het wetenschappelijk onderzoek in de domeinen vergelijkende politiek, Europese politiek of internationale politiek biedt en nemen initiatief om hieraan een kritische bijdrage te leveren, maar erkennen tevens de disciplinaire en ethische beperkingen van hun expertise.
Kwaliteit van de opleiding
Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding
BlauwdrukBlauwdruk_MA_Vergelijkende en internationale politiek.pdf
COBRA 2019-2023
COBRA-fiche_S_VP_MA_Master in de vergelijkende en internationale politiek.pdf
COBRA 2015-2019
COBRA-fiche_MA SP VP_Vergelijkende en internationale politiek.pdf
Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit
- Raadpleeg de beschikbare universiteitsbrede documenten
Meer info?
- Meer informatie over onderwijskwaliteit aan KU Leuven
- Meer informatie over de beschikbare documenten (wat en voor wie?)
Naast Leuvense master-na-masteropleidingen zoals de Master in European Politics and Policies zijn er uiteraard internationale mogelijkheden om je verder te verdiepen in de vergelijkende en internationale politiek.
Rechtstreeks:
- Master in de sociologie (Leuven)
- Master in de sociale en culturele antropologie (Leuven)
- Master of Social and Cultural Anthropology (Leuven)
- Master in de communicatiewetenschappen (Leuven)
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Leuven)
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Brussel)
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Geel)
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Aalst)
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Kortrijk)
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Brugge)
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Diepenbeek)
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Antwerpen)
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Gent)
Na toelating:
- Master of Sociology (Leuven)
- Master of Communication Sciences: Digital Media and Society (Leuven)
- Master of Advanced Studies in European Policies and Public Administration (Leuven et al)
- Erasmus Mundus Master of Science in Public Sector Innovation and eGovernance (Leuven et al)
- Master of European Social Security (Leuven)
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor:
- Master in het publiek management en beleid (Leuven), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in het publiek management en beleid (voor bachelors en masters in de gedragswetenschappen) (Leuven)
- Master in het sociaal werk en sociaal beleid (Leuven e.a.), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in het sociaal werk en sociaal beleid (voor bachelors en masters in de sociale wetenschappen en gedragswetenschappen) (Leuven e.a.)
- Master in het toerisme (Leuven e.a.), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in het toerisme (Leuven)