Master in het publiek management en beleid (Leuven)
Master of Science
Je studieprogramma
Opleiding
Wat vind je op deze webpagina?
Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen.
Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …
Ben je toekomstig student?
Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in het overheidsmanagement en -beleid.
Je leest er alles over
- Inhoud van de opleiding
- Beginprofiel
- Toekomstmogelijkheden
- Infomomenten & brochures
- Je campus
- ...
Doelstellingen
In de masteropleiding verwerven studenten domeinspecifieke kennis, vaardigheden en attitudes. Afgestudeerde masters in het publiek management en beleid...1. Kennis en inzichten
1.1. hebben gevorderde en brede kennis van en inzicht in de denk- en referentiekaders uit het domein van het publiek management en beleid.
1.2. hebben kennis van en inzicht in de basisbeginselen van digitale transformatie, e-governance, beleidsbeïnvloeding en lobbyen in een publieke sector context.
1.3. hebben inzicht in een aantal managementvaardigheden die relevant zijn binnen het domein van het publiek management.
1.4. hebben gevorderd en gespecialiseerd inzicht in sociaalwetenschappelijke onderzoeksontwerpen en -methoden, hun voornaamste toepassingsmogelijkheden in het domein van het publiek management en beleid, en hun beperkingen.
1.5. hebben kennis van ethische en deontologische regels binnen de discipline en binnen het wetenschappelijke onderzoek in het algemeen.
2. Analyseren en reflecteren
2.1. kunnen vanuit hun gevorderde kennis en inzichten binnen het domein van het publiek management en beleid concrete praktijken en problemen uit de maatschappij in het algemeen en de publieke sector specifiek contextualiseren, verklaren en interpreteren.
2.2. kunnen de interactie tussen bestuur, burgers, politiek en maatschappij analyseren en de belangrijkste actoren en instrumenten identificeren binnen een bepaald beleidsdomein en op lokaal, regionaal en nationaal bestuursniveau.
2.3. kunnen vanuit hun inzicht in het domein van het publiek management de juiste instrumenten inzetten om bij te dragen tot het effectief managen van een publieke organisatie.
2.4. kunnen de werking van het openbaar bestuur analytisch en kritisch benaderen om actuele en toekomstige uitdagingen te identificeren.
2.5. kunnen vanuit hun kennis en inzicht in het domein van het publiek management en beleid alternatieven formuleren en oplossingen aanreiken voor problemen waarmee zij in een publieke sector context geconfronteerd worden.
2.6. kunnen kritisch reflecteren over de verworvenheden, beperkingen en wetenschappelijke waarde van (eigen) wetenschappelijke onderzoeksbevindingen door de gehanteerde methoden en technieken te ontleden en de bevindingen kritisch te bespreken.
2.7. kunnen grondig reflecteren over lopende ontwikkelingen in het domein van het publiek management en beleid en de eventuele consequenties daarvan voor de maatschappij en beleidsvoering.
3. Onderzoeken
3.1. kunnen relevante bronnen en informatie uit de discipline opzoeken, selecteren, kritisch beoordelen en er op correcte wijze naar verwijzen.
3.2. kunnen een complexe probleemstelling omzetten in onderzoeksvragen, een onderzoeksontwerp opstellen en een volledige empirische cyclus (zowel m.b.v. kwantitatieve als kwalitatieve methoden) doorlopen om een antwoord op de onderzoeksvragen te formuleren.
3.3. kunnen de fundamentele en toegepaste (kwantitatieve en kwalitatieve) onderzoeksprocessen en –methoden van de sociale wetenschappen en het publiek management en beleid op een adequate manier toepassen.
3.4. houden rekening met ethische en deontologische regels binnen de discipline en binnen het wetenschappelijke onderzoek in het algemeen. Zij voeren onderzoek nauwgezet uit, onthouden zich van plagiaat, communiceren de resultaten genuanceerd en waarheidsgetrouw en beschrijven de onderzoeksmethoden en -resultaten op zo'n manier dat ze geverifieerd kunnen worden.
4. Vaardigheden
4.1. kunnen een wetenschappelijk onderbouwde en praktijkgerichte bijdrage leveren aan de voorbereiding, ontwikkeling en evaluatie van beleid in overheidsinstellingen.
4.2. kunnen bepaalde managementvaardigheden relevant in het domein van het overheidsmanagement toepassen en kunnen reflecteren over de eigen managementvaardigheden hieromtrent.
4.3. kunnen zowel mondeling als schriftelijk argumenteren, rapporteren en presenteren ten aanzien van en debatteren met vakgenoten rond theorieën, (eigen) onderzoek en beleidskwesties en de integratie van theorie, onderzoek en beleid.
4.4. kunnen zowel mondeling als schriftelijk argumenteren, duidelijk en gericht, rapporteren en presenteren naar diverse stakeholders.
4.5. tonen intellectuele belangstelling en alertheid voor en een reflexieve houding tegenover het politieke, sociale, bestuurskundige en beleidskundige gebeuren en de berichtgeving hieromtrent.
4.6. kunnen binnen een complex project effectief en efficiënt werken, door nauwgezet te werken, plannen, organiseren, prioriteiten te stellen en deadlines te halen.
4.7. kunnen in een team werken en een constructieve bijdrage leveren aan een gezamenlijk resultaat.
4.8. kunnen de eigen competenties evalueren en ze door middel van bijscholing of zelfstudie actualiseren, verbreden of verdiepen met het oog op het inzetten van hun vaardigheden in de samenleving.
Vormingsdoelen
Praktijkgerichte deskundige
1. De studenten zijn bereid en in staat om, steunend op hun disciplinaire kennis in de domeinen
overheidsmanagement, beleidskunde en bestuurskunde, scherpe analyses te maken en in een
professionele context te presenteren en te verdedigen.
2. De studenten vertonen de motivatie om binnen een publieke organisatie
managementopdrachten op te nemen en in functie daarvan passende instrumenten in te zetten
of te ontwikkelen.
3. De studenten ontwikkelen een open houding die hen in staat stelt om complexe,
interdisciplinaire vraagstukken op een wetenschappelijk onderbouwde wijze te benaderen en in
samenspraak met collega’s aan te pakken.
Reflectieve professional
1. De studenten tonen een oprechte belangstelling in de werking van het openbaar bestuur en
zijn met inachtneming van de verschillende stakeholders bereid om constructief bij te dragen
aan het formuleren van alternatieven en het aanreiken van oplossingen om aan actuele en
toekomstige problemen en uitdagingen het hoofd te bieden.
2. De studenten zijn bereid om hun verworven kennis en inzicht in overheidsmanagement,
beleidskunde en bestuurskunde (zelf)kritisch te evalueren en vertonen daartoe tevens de
bereidheid om zich voortdurend bij te scholen en relevante wetenschappelijke evoluties op te
volgen.
3. De studenten ontwikkelen een maatschappelijke verantwoordelijkheidszin, die ontstaat uit en
een bijdrage levert aan het verknopen van disciplinaire kennis en inzichten met het opzetten
en uitvoeren van complexe projecten die een even effectieve als efficiënte opvolging vergen.
Beleidsgerichte onderzoeker
1. De studenten engageren zich om in alle omstandigheden te handelen vanuit een
wetenschappelijk integere basishouding en overeenkomstig de geldende professionele
deontologische codes.
2. De studenten ontwikkelen een onderzoeksgerichte attitude, die hen toelaat om de resultaten
van (eigen) wetenschappelijk onderzoek te verbinden met concrete praktijken en problemen in
de context van de publieke sector en de politiek.
3. Steunend op hun kennis en vaardigheden, geven studenten blijk van de kansen en uitdagingen
die het wetenschappelijk onderzoek in de domeinen overheidsmanagement, beleidskunde en
bestuurskunde biedt en nemen initiatief om hieraan een kritische bijdrage te leveren, maar
erkennen tevens de disciplinaire en ethische beperkingen van hun expertise.
Kwaliteit van de opleiding
Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding
BlauwdrukBlauwdruk_MA_Overheidsmanagement en -beleid.pdf
COBRA 2019-2023
COBRA-fiche_S_VP_MA_Master in het overheidsmanagement en -beleid.pdf
COBRA 2015-2019
COBRA-fiche_MA SP VP_Overheidsmanagement en -beleid.pdf
Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit
- Raadpleeg de beschikbare universiteitsbrede documenten
Meer info?
- Meer informatie over onderwijskwaliteit aan KU Leuven
- Meer informatie over de beschikbare documenten (wat en voor wie?)
Rechtstreeks:
- Master in de sociale en culturele antropologie (Leuven)
- Master of Social and Cultural Anthropology (Leuven)
- Master in de communicatiewetenschappen (Leuven)
- Master in de sociologie (Leuven)
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Leuven)
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Brussel)
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Geel)
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Aalst)
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Kortrijk)
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Brugge)
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Diepenbeek)
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Antwerpen)
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Gent)
Na toelating:
- Master of Communication Sciences: Digital Media and Society (Leuven)
- Erasmus Mundus Master of Science in Public Sector Innovation and eGovernance (Leuven et al)
- Master of Sociology (Leuven)
- Master of Advanced Studies in European Policies and Public Administration (Leuven et al)
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor:
- Master in het sociaal werk en sociaal beleid (Leuven e.a.), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in het sociaal werk en sociaal beleid (voor bachelors en masters in de sociale wetenschappen en gedragswetenschappen) (Leuven e.a.)
- Master in de vergelijkende en internationale politiek (programma voor studenten gestart in 2024-2025 of later) (Leuven), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in de vergelijkende en internationale politiek voor bachelors en masters in de gedragswetenschappen en de economie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven)