Master in de beleidseconomie (Leuven)

Master of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de beleidseconomie.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

De opleiding Master in de beleidseconomie verwacht dat de studenten bepaalde kennis, vaardigheden en attitudes verwerven en formuleert daarom volgende opleidingsspecifieke leerresultaten:

Aan het einde van de opleiding kan de afgestudeerde de kernbegrippen en modellen van de micro- en macro-economie omschrijven, illustreren en toepassen voor het analyseren en oplossen van relatief eenduidige karakteristieke problemen vanuit een economisch denkkader.

Aan het einde van de opleiding kan de afgestudeerde de kernbegrippen van economisch beleid omschrijven, illustreren en toepassen om beleidskeuzes kritisch te evalueren en hun implicaties te bespreken.

Aan het einde van de opleiding kan de afgestudeerde de meest gebruikte statistische en econometrische methoden omschrijven, illustreren en toepassen met een gepast econometrisch softwareprogramma op concrete data.

De afgestudeerde master in de beleidseconomie met het doorstroomtraject kan data-analytische methoden aanwenden voor het analyseren en interpreteren van en voorstellen van oplossingen voor economische problemen.

Aan het einde van de opleiding kan de afgestudeerde master in de beleidseconomie zelfstandig een wetenschappelijk gefundeerd economisch onderzoeksproject concipiëren, plannen, uitvoeren en communiceren op het niveau van een beginnend onderzoeker.

De afgestudeerde master in de beleidseconomie kan de actuele economische gebeurtenissen en de Europese beleidscontext omschrijven, toelichten en analyseren aan de hand van een economisch begrippenkader.

De afgestudeerde ontwikkelt professionele vaardigheden ter voorbereiding van de transitie naar de arbeidsmarkt (Leadership skills, teamwork, communicatievaardigheden…).

De afgestudeerde onderkent de sociale, ethische en milieu-aspecten van beleidsvoering en kan er kritisch over reflecteren.

De afgestudeerde kan bedrijfseconomische vraagstukken in een internationaal kader analyseren.

De afgestudeerde beschikt over de nodige kennis, vaardigheden en attitudes om vernieuwende ideeën uit te werken in een bedrijfs- en/of sociaaleconomische context.

De Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen stimuleert en streeft in al haar opleidingen vormingsaspecten na op het vlak van:

 

Professionele vaardigheden en voorbereiding op de arbeidsmarkt

  • De student ontwikkelt een professionele houding en professionele en academische vaardigheden die hem/haar in staat stellen een betekenisvolle bijdrage te leveren aan de maatschappij.
  • De student gaat actief op zoek naar situatiesom zijn/haar competenties te verbreden en/of te verdiepen in lijn met zijn/haar disciplinaire future self.
  • De student onderkent het belang van continue vorming en toont een bereidheid tot levenslang leren.

 

Ethiek, verantwoordelijkheid en duurzaamheid

  • De student heeft bij zijn handelen en denken aandacht voor het milieu, de mens en de maatschappij en ontwikkelt hierrond een kritische houding.
  • De student getuigt van een ethische ingesteldheid bij de benadering van problemen in een bedrijfskundige of beleidscontext.

 

Internationale oriëntatie

  • De student heeft aandacht voor internationale en interculturele dimensies van bedrijfs- en/of beleidsvoering.
  • De student erkent de meerwaarde van een internationale context voor zijn/haar eigen leefwereld en de ruimere samenleving.

 

Ondernemerschap en innovatie

  • De student ontwikkelt een proactieve ingesteldheid en ondernemende houding die gekenmerkt wordt door creativiteit en zin voor innovatie.

 

Wanneer binnen een opleiding een vormingsdoel ook een leerresultaat vormt, wordt dit eveneens vermeld binnen de doelstellingen van de opleiding of het opleidingsonderdeel en krijgt het een bindend karakter.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_MA_Beleidseconomie.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_Beleidseconomie.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?