Informaticawerktuigen (B-KUL-X0A22D)
Doelstellingen
1. De studenten vertrouwd maken met informaticawerktuigen voor softwareontwikkeling en met geavanceerde functies van veelgebruikte toepassingssoftware.
2. De studenten enige ervaring bijbrengen in verband met het oordeelkundig gebruik van bestaande softwarepakketten, door hen een aantal problemen te laten oplossen met behulp van (combinaties van) deze softwarepakketten.
3. De studenten ervaring bijbrengen in het programmeren in verschillende modellen.
Het is dus de bedoeling dat:
• bij het begin van de opleiding tot informaticus en softwareontwikkelaar, ervoor gezorgd wordt dat de studenten 'professionele' computergebruikers zijn, en dat ze een goed inzicht hebben in de functionaliteit van softwarewerktuigen en toepassingssoftware;
• de 'lat gelijk gelegd wordt' voor alle studenten in verband met terminologie en kennis, gezien de sterk verschillende voorkennis van informatica bij eerstejaarsstudenten;
• de motivatie voor meer theoretische vakken groeit;
• de efficiëntie van later praktisch werk verhoogt.
Begintermen
Geen specifieke begintermen.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
X0A22C : Informaticawerktuigen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0Q30D : Informatica werktuigen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0Q30E : Informaticawerktuigen
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
0.8 sp. Wetenschappelijk rekenen en schrijven (B-KUL-X0B53a)
Inhoud
Er worden werktuigen besproken voor schriftelijke rapportering en wiskundige berekeningen:
Inleiding tot LaTeX en Beamer met inbegrip van het schrijven van een rapport en het verzorgen van een beamer-presentatie
- Sessie 1: Inleiding tot het schrijven van een wetenschappelijke tekst
- Sessie 2: Structureren van een wetenschappelijke tekst. Toevoegen van tabellen en illustraties, kruisverwijzingen, inhoudstafel, referentielijst en index.
- Sessie 3: Integreren van wiskundige, fysische en chemische formules in een wetenschappelijke tekst.
- Sessie 4: Structureren van een wetenschappelijke poster en beamerpresentatie. Gebruik van stijlen en sjablonen.
Inleiding tot Python en Sympy aan de hand van diverse vaak voorkomende wiskundige vraagstukken uit de analyse en de algebra
- Sessie 1: Numeriek en symbolisch computerrekenen. Rekenen met wiskundige functies en concepten uit de calculus.
- Sessie 2: Grafieken van functies en meetdata tekenen, manipuleren en exporteren voor gebruik in publicaties.
- Sessie 3: Rekenen met matrices en stelsels.
- Sessie 4: Integratie van symbolisch rekenen binnen programmeerstructuren: procedures, lussen en voorwaardelijke statements.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
1.6 sp. Teamopdracht (B-KUL-X0B56a)
Inhoud
In teams van een aantal studenten wordt gewerkt aan een gesloten ontwerpopdracht rond een bepaald thema.
Sessie 1: Studie van een wetenschappelijk/wiskundig probleem aan de hand van aangeleverd tekstmateriaal
Sessie 2: Implementeren van een algoritme op basis de aangeleverde teksten
Sessie 3: Schrijven van een rapport over het onderwerp
Sessie 4: Uitwerken van een zelf gekozen bijkomende toepassing
Sessie 5: Ontwerpen van een wetenschappelijke poster rond het onderwerp
Sessie 6: Presentatie van de resultaten tijdens een postersessie
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
2.8 sp. Informaticawerktuigen: project (B-KUL-X0A24a)
Inhoud
Project waarin de werktuigen toegepast en geïntegreerd worden.
Studiemateriaal
Eigen nota’s.
0.8 sp. Informaticawerktuigen (B-KUL-X0A22a)
Inhoud
De lessen omvatten hoorcolleges en hands-on oefensessies waarin een aantal belangrijke werktuigen uit de informatica behandeld en ingeoefend worden. De werktuigen behoren tot het basispakket noodzakelijk voor elke informaticus en ze worden noodzakelijk in andere opleidingsonderdelen. Voorbeelden zijn tools om te werken met besturingssystemen, build systems, debugging van programma's, versie controle van software, en modern software deployment.
Een voorbeeld van een lessenschema is:
- Werken met het Unix besturingssysteem
- Build systems en debugging van programma's
- Gebruik van version control systems
- Continuous integration/continuous deployment
- Gebruik van containers
Studiemateriaal
Geschreven nota’s, web.
Toelichting werkvorm
Hoorcollege - Oefensessie
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Informaticawerktuigen (B-KUL-X2A22d)
Toelichting
Dit opleidingsonderdeel is een practicum. Aanwezigheid en participatie van de student is verplicht en wordt nagegaan, alle opdrachten zijn verplicht. (i) Niet-deelname aan één of meerdere opdrachten, (ii) onwettige afwezigheid of (iii) wettige afwezigheid zonder naar behoren uitvoeren van een vervangende opdracht bij één of meerdere onderdelen van dit opleidingsonderdeel, leidt tot de score NA (“niet afgelegd”) als examenresultaat (conform het examenreglement).
- Over de onderdelen Wetenschappelijk rekenen en schrijven bestaat de evaluatie uit individueel gequoteerde oefeningen.
- Voor de teamopdracht gebeurt de evaluatie op basis van het eindrapport, de eindpresentatie en de goede medewerking van elke student.
- Voor het onderdeel informaticawerktuigen: project gebeurt de evaluatie op basis van het ingediende groepsproject, de verdediging op het einde van het project en de medewerking tijdens de theorie- en oefenlessen.
- Voor de teamopdracht en het project wordt een peer-evaluatie ingelast: een anonieme bevraging bij alle teamleden over de werking van het team die de individuele eindscore van de student kan beïnvloeden.
Toelichting bij herkansen
Voor de examenperiode van augustus-september is het onmogelijk om de teamopdracht te hernemen: de punten voor dit onderdeel blijven behouden. Voor de andere onderdelen zal de evaluatie bestaan uit individueel te quoteren taken die worden opgesteld afhankelijk van het resultaat van de student.