Informaticawerktuigen (B-KUL-G0Q30E)

4 studiepuntenNederlands34 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
POC Informatica

- de student kan een omschrijving geven van de belangrijkste informatiebronnen

- de student kan voor een specifiek informatieprobleem een geschikte informatiebron selecteren

- de student kan de waarde inschatten van wetenschappelijke en populistische artikels

- de student kan correct refereren naar informatiebronnen

- de student kan zelf aan de slag gaan met nog ongekende werktuigen van de informatica

- de student kan een tekst formateren gebruik makend van Latex

- de student kan UNIX gebruiken op een elementaire manier

- de student kan een eenvoudige toepassing programmeren

- de student kan een (relatief) klein project zelfstandig uitwerken en documenteren

- de student werkt tijdens het programmeren nauwkeurig en efficiënt

- de student kan zijn eigen functioneren in een groep beoordelen, mede op basis van feedback van mede-studenten

- de student kan reflecteren over maatschappelijke aspecten van de informatica

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
X0A22B Informatica werktuigen
X0A22C Informaticawerktuigen
G0Q30D Informatica werktuigen)

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
X0A22D : Informaticawerktuigen
X0A22B : Informatica werktuigen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0Q30D : Informatica werktuigen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

1 sp. Informaticawerktuigen (B-KUL-G0Q30a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College8 urenEerste semester
POC Informatica

Les1:
- inleiding tot het vak
- Praktische afspraken, inleiding tot het werken in groep
Les2:
- inleiding tot maatschappelijke aspecten van de informatica
Les 3:
- Basiselementen van JavaScript
Les 4:
- Basiselementen van C

- Documenten op Toledo
- Pointers naar relevante websites

1.5 sp. Informaticawerktuigen: practica (B-KUL-G0Q31a)

1.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum26 urenEerste semester
POC Informatica

DEEL A: informatievaardigheden
- Inleiding tot Informatievaardigheden (op CBA, gevolgd door bezoek aan CBA).
- Werken in groep en onder begeleiding aan een groepsopdracht. Elke groep krijgt een thema met onderzoeksvragen uit het domein maatschappelijke aspecten van de informatica, moet over dit onderwerp de nodige opzoekingen doen, hier een synthese tekst over schrijven, en moet deze synthese presenteren voor de hele groep (belasting van ongeveer 30 uren per persoon inclusief de oefenzittingen). De concrete opdrachten en de follow-up gebeuren via Toledo.

DEEL B: leren werken met basis werktuigen uit de informatica
- Leren werken met Latex, Bibtex en Git
- Leren werken met UNIX
- Leren werken met JavaScript
- Leren werken met C

DEEL A: informatievaardigheden:
- zelfstudiemodules op de website van CBA, documentatie op Toledo

DEEL B: leren werken met basis werktuigen uit de informatica
- Bij elke oefenzitting wordt een bundel met uitleg en oefeningen uitgedeeld.

DEEL A: informatievaardigheden:
- De eerste zitting gaat door in het CBA, tijdens de andere zittingen kunnen de studenten in groep en onder begeleiding aan hun opdracht werken. De kwotering gebeurt mede op basis van permanente evaluatie, aanwezigheid is VERPLICHT.

DEEL B: leren werken met basis werktuigen uit de informatica
- Oefenzittingen in PC-klas. De oefenzittingen op computer zijn bedoeld om vaardigheden aan te leren. Omdat over deze vaardigheden niet ge-examineerd wordt is aanwezigheid tijdens deze oefenzittingen VERPLICHT (te beschouwen als een labo). Indien een student niet aanwezig is geweest zonder grondige reden kan deze niet deelnemen aan het examen.

1.5 sp. Informaticawerktuigen: project (B-KUL-G0Q32a)

1.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: OpdrachtEerste semester
POC Informatica

2 individuele projecten:
- een programma uitwerken in JavaScript (meestal een spelletje); de opgave wordt op Toledo geplaatst rond week 5, en moet 2 weken later ingediend worden (belasting van ongeveer 30 uur).
- een programma uitwerken in C; de opgave wordt op Toledo geplaatst rond week 10, en moet 2 weken later ingediend worden (belasting van ongeveer 30 uren).

Bij elk project hoort een opgave. Het project wordt begeleid via een discussieforum op Toledo.

Studenten moeten individueel in de PC klas of thuis een project uitwerken, en dit indienen (gedocumenteerd) tegen een bepaalde deadline.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Informaticawerktuigen (B-KUL-G2Q30e)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio


DEEL A: informatievaardigheden

- Na de zelfstudiemodules volgt een test via Toledo

- De evaluatie van het groepswerk gebeurt op basis van het resultaat van het groepswerk, op de actieve deelnamen tijdens de sessies, en neemt ook peerassesment in rekening.

DEEL B: leren werken met basis werktuigen uit de informatica

- De oefenzittingen zijn verplicht, en worden tijdens de oefenzitting geëvalueerd.

PROJECTEN JavaScript en C

- De 2 projecten worden elk afzonderlijk geëvalueerd tijdens een demo sessie, waarbij de student enerzijds zijn project moet demonstreren, en anderzijds een uitbreiding van zijn project moet realiseren.

Een student die voor één of meerdere van de 4 onderdelen (DEEL A, DEEL B, 2 projecten) minder dan 7/20  behaalt kan niet slagen voor dit vak.

Indien de evaluatie aantoont dat de student één of meerdere doelstellingen van het opleidingsonderdeel onvoldoende heeft bereikt, kan het globale resultaat afwijken van het gewogen gemiddelde van de onderdelen.

Deel A en deel B kunnen NIET ingehaald worden tijdens de 3de examenperiode.

Een student die niet geslaagd is in januari, aanwezig was tijdens de zittingen van deel A en deel B, kan enkel herkansen voor de projecten. Een nieuwe opgave zal moeten uitgewerkt worden; dit zal in een demosessie geëvalueerd worden.