P&O: elektrotechniek (B-KUL-H01Q6C)

9 studiepuntenNederlands160 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Vazquez Sabariego Ruth (coördinator) |  Bertrand Alexander |  Rijmen Vincent |  Schreurs Dominique |  Tuytelaars Tinne |  Vazquez Sabariego Ruth |  Verhelst Marian |  N. |  Patrinos Panos (plaatsvervanger) |  Taurino Irene (plaatsvervanger) |  Detry Renaud (plaatsvervanger)  | MinderMeer
POC Elektrotechniek

Studenten leren om elektronische systemen in team te ontwerpen.

De student moet geslaagd zijn in alle vakken van de hoofdrichting elektrotechniek van het vierde semester.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


(((SOEPEL(H01L1A) OF SOEPEL(X0B93A)) EN (SOEPEL(H01M8A) OF SOEPEL (X0B91A)) EN (SOEPEL(H01D4B) OF (SOEPEL(X0B86B) OF SOEPEL(X0B86C)))) EN (GELIJKTIJDIG (H01L4A) EN GELIJKTIJDIG (H01L8A) EN GELIJKTIJDIG (H01M3A) EN GELIJKTIJDIG (H01L6A) EN GELIJKTIJDIG (H01M1A) EN GELIJKTIJDIG (H01M5A)))

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
H01L1A : Digitale elektronica en processoren
X0B93A : Digitale elektronica en processoren
H01M8A : Systeemtheorie en regeltechniek
X0B91A : Systeemtheorie en regeltechniek
H01D4B : Probleemoplossen en ontwerpen, deel 3
X0B86B : Probleemoplossen en ontwerpen, deel 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
X0B86C : Probleemoplossen en ontwerpen, deel 3
H01L4A : Digitale en analoge communicatie
H01L8A : Elektrische energie en aandrijvingen
H01M3A : Elektronische basisschakelingen
H01L6A : Digitale signaalverwerking
H01M1A : Elektromagnetische golven
H01M5A : Halfgeleidercomponenten

Onderwijsleeractiviteiten

9 sp. P&O: elektrotechniek (B-KUL-H01Q6a)

9 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht160 urenBeide semesters
Bertrand Alexander |  Rijmen Vincent |  Schreurs Dominique |  Tuytelaars Tinne |  Vazquez Sabariego Ruth |  Verhelst Marian |  N. |  Patrinos Panos (plaatsvervanger) |  Taurino Irene (plaatsvervanger) |  Detry Renaud (plaatsvervanger)  | MinderMeer
POC Elektrotechniek

In dit seminarie van 105 uur ontwerpen de studenten in teamverband en samen met docenten en begeleiders een autonoom vliegende drone. Het betreft een volledig top-down teamgebaseerd ontwerp van concept tot realisatie. De studenten ontwerpen en bouwen verscheidene onderdelen van deze drone: een snelheidscontroller voor de motoren, een draadloze videoverbinding, een controller voor stabilisatie en autonoom vliegen, beeldverwerkingsalgoritmen voor zelflocalisatie, een cryptografische module voor decodering van codes met instructies, en draadloze vermogenoverdracht. De studenten worden hiertoe begeleid door docenten en assistenten.
Het project loopt over het hele academiejaar in 4 fazen:

  • faze 1: brainstorm en planning
  • faze 2: modellering
  • faze 3: module ontwerp en test
  • faze 4: integratie

De studenten leren dus verschillende competenties:

  • project opzet en planning
  • teamwerk
  • geïntegreerde technische vaardigheden

alle materiaal is eigen materiaal beschikbaar via toledo

Werkvormen:
Brainstormingsessies
Systeemontwerp- en modelleringssessies
Presentatiesessies
CAD sessies
Integratiesessies

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: P&O: elektrotechniek (B-KUL-H21Q6c)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie


De studenten worden door hun projectleiders, het ondersteunend ZAP en hun peers beoordeeld tijdens het jaar. Er staan punten op het werken in groep en op de individuele presentaties.

Indien door overmacht wordt beslist dat de labosessies niet in hun huidige vorm kunnen doorgaan, wordt het project geactualiseerd naar activiteiten die op afstand kunnen worden uitgevoerd. De impact van deze beslissing wordt vervolgens toegelicht op Toledo.

Er wordt per student een nieuwe opdracht gedefinieerd. Het zal hem toelaten aan te tonen dat hij het vereiste niveau voor dit werk alsnog (al dan niet) haalt.