Didactiek van de lerarenopleiding (B-KUL-P0P62A)

5 studiepuntenNederlands24 urenTweede semester
N. |  Deketelaere Ann (plaatsvervanger)
POC Master in de Pedagog. Wet. en Master in de Educatieve Studies

Na het succesvol doorlopen van dit opleidingsonderdeel:

  • Hebben de studenten inzicht in wetenschappelijke concepten en theoretische kaders over het opleiden van leraren (-opleiders) zoals die in recent onderzoek rond lerarenopleiding ontwikkeld werden 
  • Kunnen ze vanuit een aantal opleidingsdidactische principes concrete opleidingspraktijken beschrijven en verantwoorden vanuit de achterliggende rationale 

Vormingsdoelen:

  • Studenten kunnen hun eigen impliciete opvattingen over (opleiden tot) leraarschap expliciteren en kritisch te bevragen aan de hand van inzichten uit wetenschappelijk onderzoek.  
  • Studenten zijn geëngageerd om ontwikkelingen t.a.v. de lerarenopleiding levenslang te volgen.
     

  • Studenten zijn vertrouwd met de inzichten uit de algemene didactiek c.q. recente instructiepsychologische inzichten, bijv. via het OPO “Leren en onderwijzen of "Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs
  • Studenten zijn vertrouwd met de institutionele context van het Vlaamse onderwijs (en in het bijzonder de lerarenopleiding) bijv. via het OPO “Beleid en organisatie van het onderwijs”.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
P0S39A : Praktijk- of onderzoeksstage onderwijs- en opleidingskunde (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0U86A : Praktijk- en onderzoeksstage onderwijs- en vormingswetenschappen

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Didactiek van de lerarenopleiding (B-KUL-P0P62a)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College24 urenTweede semester
N. |  Deketelaere Ann (plaatsvervanger)
POC Master in de Pedagog. Wet. en Master in de Educatieve Studies

  • De inhoud wordt opgebouwd vanuit 4 vragen, m.n.:
    • Wat is een “goede leraar” en wie bepaalt dat?
    • Hoe krijgt een lerarenopleiding vorm + wat is de rationale hierachter
    • De plaats van het werkplekleren
    • De opleiding van lerarenopleiders
  • Deze vragen worden telkens verkend vanuit wetenschappelijke onderzoeksbevindingen en theoretische kaders.
  • Onderzoek t.a.v. lerarenopleidingen (onderzoeksvragen en methoden).

 

Een reader met onderzoeksartikels en hoofdstukken uit handboeken wordt ter beschikking gesteld. Bijkomende informatie wordt aangeboden op Toledo.

Het OPO wordt gedoceerd in het Nederlands. Daarnaast is het mogelijk dat bezoekende international scholars gevraagd worden om een gastcollege te verzorgen (in het Engels).

Het opleidingsonderdeel bestaat uit verschillende delen:

  • Interactieve colleges waarin de studenten vooraf gelezen teksten a.h.v. vragen verwerken en met elkaar bediscussieren.
  • Groepsopdracht: het uitwerken en presenteren van een goed praktijkvoorbeeld (gebaseerd op een observatie/interview analyse van een didactische praktijk in een lerarenopleiding)
  • Individuele opdracht: een reflectie gebaseerd op een leerervaring n.a.v. het OPO waarin de student zijn/haar onderzoekershouding illustreert.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Didactiek van de lerarenopleiding (B-KUL-P2P62a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatievorm: De evaluatie bestaat uit een groepsopdracht, een individuele opdracht en een schriftelijk, gesloten boek examen met open vragen.

Beoordeling: De puntenverdeling en beoordelingswijze van het examen en de opdrachten worden bij aanvang van het semester bekend gemaakt op Toledo. De taal- en vormvereisten van de opdrachten worden apart gequoteerd als geslaagd/niet geslaagd.

Voorwaarden:

  • Studenten moeten alle opdrachten indienen en het examen afleggen om te slagen voor het opleidingsonderdeel. Het niet indienen van een opdracht of het niet afleggen van het examen leidt tot een NA op het geheel van het opleidingsonderdeel.
  • Wanneer de inleveringstermijn van een opdracht niet wordt gerespecteerd, wordt de opdracht beschouwd als niet afgelegd (NA) en krijgt men NA voor het opleidingsonderdeel.
  • Studenten moeten geslaagd zijn op de taal- en vormvereisten om te slagen voor een opdracht (= ontvankelijkheidsvoorwaarde). Bij niet slagen op de taal- en vormvereisten wordt de opdracht als beschouwd als niet afgelegd (NA) en krijgt men voor dit evaluatieonderdeel 0.

Tweede examenkans: Geslaagde deelpunten van het examen, de groepsopdracht en de individuele opdracht kunnen overgedragen worden naar de tweede examenkans. Indien de student dat niet wenst te doen, geeft de student dat tijdig aan. Instructies daarbij worden bekend gemaakt via Toledo.

  • Studenten die niet geslaagd zijn op de individuele opdracht, moeten deze herkansen tijdens de derde examenperiode.
  • Studenten die niet geslaagd zijn op de groepsopdracht, leveren een bijkomende individuele opdracht in tijdens de derde examenperiode.
  • Studenten die niet geslaagd zijn op het examen, nemen opnieuw deel aan het examen in de derde examenperiode.