Bedrijfscommunicatie in de praktijk (B-KUL-F0SW8A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om de theoretische inzichten uit de OPO’s Bedrijfscommunicatie (S0C80B) en Taalkundige Aspecten van communicatietechnieken en -strategieën (F0US0B) in de praktijk toe te passen.
Die doelstellingen worden bij de start van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.
Begintermen
Het OPO moet opgenomen worden door studenten uit de master bedrijfscommunicatie. Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel moeten studenten de OPO’s Bedrijfscommunicatie (S0C80B) en Taalkundige aspecten van communicatietechnieken en -strategieën (F0US0B) hebben opgenomen, gezien dit OPO verder bouwt op de daar verworven kennis, inzichten en vaardigheden.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG(F0US0B) EN GELIJKTIJDIG(S0C80B)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
F0US0B : Taal en bedrijf: analyse en methode
S0C80B : Bedrijfscommunicatie
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Bedrijfscommunicatie in de praktijk (B-KUL-F0SW8a)
Inhoud
Deze onderwijsleeractiviteit bestaat uit een crisis- en campagnesimulatie en is opgedeeld in drie fases, waarbij elke fase een specifieke focus heeft.
De eerste fase is de voorbereidingsfase. Deze fase duurt in totaal twee weken en doorloopt de student met het communicatieteam, waarbinnen elk groepslid een andere expertise heeft. In de eerste week bereidt het team zich voor op de campagneopdracht door een communicatieplan voor de campagne uit te werken. In de tweede week stelt elk team ter voorbereiding op de crisissimulatie een crisiscommunicatieplan op. Daarbij worden ze ondersteund door professionals uit het werkveld. Tijdens verschillende workshops geven zij concrete inzichten uit de praktijk of gerichte input met betrekking tot de communicatieplannen.
In de tweede fase, de uitvoeringsfase, brengen de studenten twee weken lang de theorie in praktijk. Tijdens de eerste week doorlopen de teams een crisissimulatie die wordt afgesloten met een interactief pitchmoment. Tijdens de pitch geven ze aan de hand van concrete voorbeelden aan wat de sterke en zwakke punten waren in hun benadering van de crisis. Achteraf volgt een vragenmoment met de jury. Gedurende de tweede week van deze fase werken de teams hun campagne verder uit. De week wordt afgesloten met een beurs waarop de teams hun campagne presenteren aan medestudenten, het didactisch team en professionals uit de bedrijfswereld.
In de derde fase, de reflectiefase, komt de student in een nieuw team terecht: de expertisegroep. Die bestaat uit leden van het communicatieteam met een gelijkaardige expertiserol. De groepsleden reflecteren samen over hun aanpak van de crisis en campagne tijdens de vorige twee fases. Die reflectie wordt gekaderd in wetenschappelijke literatuur en de theorie uit de mastervakken, en resulteert in een groepspaper.
Doorheen het project ontvangen de teams feedback op de geleverde resultaten.
Studiemateriaal
Het studiemateriaal dat gebruikt wordt in de OPO’s Bedrijfscommunicatie (S0C80B) en Taalkundige aspecten van communicatietechnieken en -strategieën (F0US0B) kan gebruikt worden. Daarnaast worden feedbacksessies voorzien en geven ervaringsdeskundigen informatie over onderwerpen die voor een van beide opdrachten relevant zijn.
Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruikgemaakt van Toledo.
Toelichting werkvorm
Voor dit OPO worden geen colleges gegeven. Studenten overleggen in groep en documenteren hun groepsvooruitgang op Toledo.
In de eerste en tweede fase van het project worden de studenten ingedeeld in communicatieteams. Aan die teams wordt gevraagd om een crisiscommunicatieplan en een campagneplan op te stellen. Daarbij kunnen ze gebruikmaken van de input van ervaringsdeskundigen. Daarnaast worden de teams geconfronteerd met een crisis die ze vanuit een communicatief oogpunt onder controle dienen te krijgen. De communicatie omtrent de crisis verloopt vooral via Toledo, al zijn er ook medewerkers die een rol in de crisis opnemen en naar wie de teams kunnen bellen of door wie ze gebeld kunnen worden. Op het einde van de crisisweek volgt een interactief pitchmoment, waarbij de teams hun aanpak presenteren voor een jury die bestaat uit de docenten en medewerkers van het vak en ze de mogelijkheid hebben om vragen van de jury te beantwoorden. Verder werken ze een campagne uit waarvan het onderwerp via Toledo ter beschikking gesteld wordt. Die campagne presenteren ze op een beurs voor medestudenten, het didactisch team en personen uit de bedrijfswereld. In de derde fase worden de studenten opgedeeld in expertisegroepen en schrijven ze een groepspaper met twee of drie studenten uit het communicatieteam.
Actieve deelname aan alle fases is verplicht, evenals aanwezigheid tijdens de pitch en beurs.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Bedrijfscommunicatie in de praktijk (B-KUL-F2SW8a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
De evaluatie bestaat uit verschillende groepspunten gebaseerd op de beoordeling van het crisiscommunicatieplan, de strategie en de teksten die de groep schrijft tijdens de crisis, de pitch na de crisis, het campagneplan, de uitwerking van de campagne zoals die op de beurs gepresenteerd wordt en een finale reflectiepaper. De beoordeling wordt gecombineerd met de resultaten van een uitgebreide peerevaluatie die door de teamgenoten gegeven wordt.
De inleveringstermijnen en deadlines worden vastgelegd door de docent(en) en via Toledo meegedeeld.
Bepaling eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Indien de student niet deelneemt aan één (of meerdere) van de deelevaluaties, wordt de beoordeling van de niet afgelegde deelevaluatie(s) meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat.
Bij het indienen van de opdrachten wordt de afgesproken deadline gerespecteerd. Er wordt niet onderhandeld over mogelijke afwijkingen. Indien er zich bijzondere individuele omstandigheden hebben voorgedaan, dient men voor de deadline contact op te nemen met de ombudsdienst. Indien de deadlines niet worden gerespecteerd, wordt de beoordeling van het betrokken onderdeel meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat, tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe inleveringsdatum wordt bepaald.
2e examenkans
De evaluatiekenmerken en/of de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans verschillen van die van de eerste examenkans. Voor de tweede examenkans krijgen de studenten een scenario uit het crisisluik van de opdracht en de wiki's van alle groepen die die crisis hebben behandeld. Daarnaast krijgen ze een selectie van de campagneplannen en –teksten uit het campagneluik. De studenten schrijven vervolgens een paper waarbij ze ingaan op de kwaliteit van de gevolgde strategie van de verschillende groepen, en de kwaliteit van de teksten. Van de studenten wordt verwacht dat ze hun beoordeling motiveren met elementen die ze uit de OPO's Bedrijfscommunicatie (S0C80B) en Taalkundige aspecten van communicatietechnieken en -strategieën (F0US0B) halen. Bovendien worden ze geacht zelf wetenschappelijke artikels te zoeken en te verwerken om hun argumentatie verder te staven.