Master in het overheidsmanagement en -beleid (Leuven)

Master of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in het overheidsmanagement en -beleid.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

Opleidingsspecifieke leerresultaten

Praktijkgerichte deskundige
A.1 De studenten kunnen de denk- en referentiekaders uit de domeinen
overheidsmanagement, beleidskunde en bestuurskunde benoemen, beschrijven en de
mogelijkheden en beperkingen ervan verklaren.
• A.2 De studenten kunnen de interactie tussen bestuur, burgers en het maatschappelijk
middenveld analyseren en de belangrijkste actoren en instrumenten identificeren op lokaal,
regionaal, federaal en/of internationaal bestuursniveau.
• A.3 De studenten kunnen vanuit hun inzicht in het strategisch, operationeel, financieel,
personeels- en/of organisatiemanagement de juiste instrumenten inzetten om bij te dragen
tot het effectief managen van een publieke organisatie.
• A.4 De studenten kunnen vanuit hun inzicht in de verschillende fasen van de beleidscyclus
en betrokken actoren een eigen wetenschappelijk onderbouwde en praktijkgerichte
bijdrage leveren aan de voorbereiding, ontwikkeling, implementatie en/of evaluatie van
beleid.
• A.5 De studenten kunnen de gepaste methoden en technieken van het
overheidsmanagement en –beleid inzetten in diverse praktijken van publieke organisaties.

Reflectieve professional
B.1 De studenten kunnen vanuit kennis en inzichten binnen de domeinen
overheidsmanagement, beleidskunde en bestuurskunde concrete praktijken en problemen
uit de publieke sector contextualiseren, verklaren en interpreteren.
• B.2 De studenten kunnen de werking van het openbaar bestuur analytisch en kritisch
benaderen om actuele en toekomstige uitdagingen te identificeren.
• B.3 De studenten kunnen vanuit hun kennis en inzicht in overheidsmanagement,
beleidskunde en/of bestuurskunde alternatieven formuleren en oplossingen aanreiken voor
problemen waarmee zij in een publieke sector context geconfronteerd worden.
• B.4 De studenten kunnen binnen een complex project effectief en efficiënt werken, door
nauwgezet te werken, plannen, organiseren, prioriteiten te stellen en deadlines te halen.
• B.5 De studenten kunnen in een team werken en een constructieve bijdrage leveren aan
een gezamenlijk resultaat.
• B.6 De studenten kunnen zowel mondeling als schriftelijk argumenteren, duidelijk en
gericht, rapporteren en presenteren naar diverse stakeholders.

Beleidsgerichte onderzoeker
C.1 De studenten kunnen een complexe probleemstelling omzetten in onderzoeksvragen,
een onderzoeksontwerp opstellen en zelfstandig een onderzoeksproject opzetten en
uitvoeren om een antwoord op de onderzoeksvragen te formuleren.
• C.2 De studenten kunnen relevante bronnen en informatie uit de domeinen
overheidsmanagement, beleidskunde en/of bestuurskunde opzoeken, selecteren, kritisch
beoordelen en er op correcte wijze naar verwijzen.
• C.3 De studenten kunnen de fundamentele en toegepaste onderzoeksprocessen en –
methoden van de sociale wetenschappen toepassen.
• C.4 De studenten kunnen een bijdrage leveren aan de wetenschappelijke kennis door de
resultaten van het eigen onderzoek in een wetenschappelijke tekst genuanceerd en
waarheidsgetrouw te communiceren.
• C.5 De studenten respecteren ethische en deontologische regels binnen de discipline en
binnen het wetenschappelijke onderzoek in het algemeen.

Vormingsdoelen

Praktijkgerichte deskundige
1. De studenten zijn bereid en in staat om, steunend op hun disciplinaire kennis in de domeinen
overheidsmanagement, beleidskunde en bestuurskunde, scherpe analyses te maken en in een
professionele context te presenteren en te verdedigen.
2. De studenten vertonen de motivatie om binnen een publieke organisatie
managementopdrachten op te nemen en in functie daarvan passende instrumenten in te zetten
of te ontwikkelen.
3. De studenten ontwikkelen een open houding die hen in staat stelt om complexe,
interdisciplinaire vraagstukken op een wetenschappelijk onderbouwde wijze te benaderen en in
samenspraak met collega’s aan te pakken.

Reflectieve professional
1. De studenten tonen een oprechte belangstelling in de werking van het openbaar bestuur en
zijn met inachtneming van de verschillende stakeholders bereid om constructief bij te dragen
aan het formuleren van alternatieven en het aanreiken van oplossingen om aan actuele en
toekomstige problemen en uitdagingen het hoofd te bieden.
2. De studenten zijn bereid om hun verworven kennis en inzicht in overheidsmanagement,
beleidskunde en bestuurskunde (zelf)kritisch te evalueren en vertonen daartoe tevens de
bereidheid om zich voortdurend bij te scholen en relevante wetenschappelijke evoluties op te
volgen.
3. De studenten ontwikkelen een maatschappelijke verantwoordelijkheidszin, die ontstaat uit en
een bijdrage levert aan het verknopen van disciplinaire kennis en inzichten met het opzetten
en uitvoeren van complexe projecten die een even effectieve als efficiënte opvolging vergen.

Beleidsgerichte onderzoeker
1. De studenten engageren zich om in alle omstandigheden te handelen vanuit een
wetenschappelijk integere basishouding en overeenkomstig de geldende professionele
deontologische codes.
2. De studenten ontwikkelen een onderzoeksgerichte attitude, die hen toelaat om de resultaten
van (eigen) wetenschappelijk onderzoek te verbinden met concrete praktijken en problemen in
de context van de publieke sector en de politiek.
3. Steunend op hun kennis en vaardigheden, geven studenten blijk van de kansen en uitdagingen
die het wetenschappelijk onderzoek in de domeinen overheidsmanagement, beleidskunde en
bestuurskunde biedt en nemen initiatief om hieraan een kritische bijdrage te leveren, maar
erkennen tevens de disciplinaire en ethische beperkingen van hun expertise.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_MA_Overheidsmanagement en -beleid.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_S_VP_MA_Master in het overheidsmanagement en -beleid.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA SP VP_Overheidsmanagement en -beleid.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?


Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: