Biotechnologische toepassingen (B-KUL-Z08570)
Doelstellingen
LEERRESULTATEN
(K1) Wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis en inzicht bezitten
(I4) Ethisch handelen
(G3) Kritisch reflecteren
DOELEN
- De student kan de belangrijkste biotechnologische toepassingen bij micro-organsmen, cellijnen, planten, dieren en de mens toelichten (K1).
- De student kan de biotechnologische technieken, gezien in de cursus, ook vertalen naar gelijkaardige problematieken (K1, G3)
- De student kan zijn persoonlijke visie formuleren op deze toepassingen, rekening houdend met de ethische aspecten (I4, G3).
- De student kan berichten in de media over biotechnologische toepassingen beoordelen, gebruik makend van de kennis opgedaan in de cursus (G3).
Begintermen
Kennis: moleculaire biologie, microbiologie;
Vaardigheden: wetenschappelijk vaardig (een wetenschappelijke tekst kunnen lezen (soms Engels), de basisbegrippen begrijpen);
Attitude: verwonderd zijn over de dingen, zich vragen stellen, volgen van wetenschappelijke programma's op TV, opzoeken van wetenschappelijke informatie op het internet.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Biotechnologische toepassingen (B-KUL-Z50261)
Inhoud
Deel 1: Inleiding
Deel 2: Toepassingen bij micro-organismen en cellijnen
Deel 3: Toepassingen bij planten
Deel 4: Toepassingen bij dieren
Deel 5: Toepassingen bij de mens
Deel 6: Wetgeving
Studiemateriaal
De Smet, J. Biotechnologische toepassingen: slides, Geel, beschikbaar op Toledo. De student wordt verwacht zelf nota's te nemen bij de slides.
Toelichting werkvorm
Discussie - Hoorcollege
De colleges worden interactief opgevat waarbij regelmatig vragen gesteld worden aan de studenten via 'Poll Everywhere' en waarbij tijd gemaakt wordt voor discussie in groep over (o.a.) ethische aspecten van de biotechnologie.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Biotechnologische toepassingen (B-KUL-Z78570)
Toelichting
Schriftelijk gesloten boek examen.
Toelichting bij herkansen
De herkansing verloopt volgens dezelfde modaliteiten als de eerste examenkans.