Werk en welzijn (B-KUL-YF0021)

6 studiepuntenNederlands39 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:

De student

1.1 analyseert werkgerelateerde operationele problemen en vragen, daarbij rekening houdend met de specifieke organisatiecontext en individuele verschillen en diverse groepen in de organisatie.

1.2 formuleert op basis van wetenschappelijke inzichten over werk en organisaties een onderbouwde oplossing voor werkgerelateerde operationele problemen en vragen, en houdt bij deze formulering rekening met de specifieke organisatiecontext, individuele verschillen en diverse groepen mensen in de organisatie.

1.4 reflecteert kritisch over hoe werk deel uitmaakt van de ruimere interne context van de organisatie en, over hoe werk vormgegeven kan worden om de organisatie in het algemeen beter te laten functioneren en/of het welzijn van mensen te verhogen.

2.4 neemt op basis van wetenschappelijke kennis over en inzicht in werk en organisatie een onderbouwd standpunt in over actuele maatschappelijke problemen.

3.1 plant, organiseert, evalueert en optimaliseert processen m.b.t. instroom, doorstroom en uitstroom van mensen en houdt hierbij rekening met de specifieke organisatiecontext en individuele verschillen, diverse groepen binnen de organisatie en betrokken stakeholders (managers, werknemers, vakbonden, adviseurs, beleid, …). 

4.1 reflecteert kritisch over hoe maatschappelijke, internationale en organisatorische trends de betekenis, organisatie, kwaliteit en verdeling van werk beïnvloeden, en houdt hierbij rekening met (gevolgen voor) de betrokken stakeholders.

7.5 bezit een kritische ingesteldheid en durft zichzelf en zijn omgeving in vraag te stellen.

10.1 houdt zijn/haar kennis omtrent werkgerelateerde thema’s en de arbeidsmarkt up to date, en dit zowel op basis van praktijkgerichte, beleidsgerichte, juridische als wetenschappelijke informatie.

10.3 reflecteert kritisch over de wijze waarop belangrijke evoluties en (technologische) innovaties in werk en organisatie vertaald kunnen worden naar beleid in de organisatie, rekening houdend met de specifieke organisatiecontext, en individuele verschillen en diverse groepen binnen de organisatie.

11.1 is zich ervan bewust terecht te komen in een snel evoluerende kennissamenleving en ziet op basis daarvan de noodzaak van het onderhouden en verbeteren van de verworven kennis, vaardigheden en competenties in het vakgebied en het verwerven van nieuwe kennis, vaardigheden en competenties in.

 

Toelichting:

Het opleidingsonderdeel Werk en Welzijn gaat in op essentiële operationele technieken binnen organisatie van werk en management van personeel met specifiek aandacht voor duurzaam HRM en welzijn van alle betrokken partijen. Specifiek focust de cursus op de people component van duurzaam HRM zich daarbij baserend op duurzame ontwikkelingsdoelen en subdoelen zoals geformuleerd door de VN. De cursus beoogt niet enkel de ontwikkeling van kennis, maar heeft ook tot doelstelling het vermogen tot kritisch reflecteren te ontwikkelen en de student aan te leren de kennis opgebouwd in het opleidingsonderdeel toe te passen. Bij het voltooien van het opleidingsonderdeel kan de student:

1. Theoretische concepten, instrumenten en bevindingen uit wetenschappelijk onderzoek in verband met motiveren, leren en ontwikkelen via functiestudie & competentiemanagement, instroom, doorstroom, beoordeling, beloning en erkenning benoemen, uitleggen en integreren.

2. Een praktijkprobleem m.b.t. hoe mensen te krijgen en houden in goed werk op een kritische en systematische wijze analyseren en een voorstel tot oplossing formuleren.

3. Kritisch reflecteren over de thema's uit de leerstof zoals connectie en deconnectie, leren op en naast de werkvloer, en persoonlijk en collectief welzijn en over wetenschappelijke artikels in het domein.

4. Zelfstandig een logische, duidelijke, intern consistente en inhoudelijk verantwoorde redenering op bouwen n.a.v. specifieke vragen over thema’s die aan bod gekomen zijn.

Basiskennis over organisaties en human resource management, vb.:

  • Y00621: Psychologie
  • Y00928 : Personeel en organisatie
  • Y05072 : Personeel en organisatie (S)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Werk en welzijn (B-KUL-YF3021)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College39 urenEerste semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Volgende thema's komen aan bod:

  • Duurzaam HRM: Persoonlijk versus collectief welzijn
  • Zin van arbeid & identiteit
  • Hoe mensen krijgen, houden en/of terugkrijgen in goed werk
  • Motiveren en erkennen via personeelsbeleid en -technieken
  • Werknemers ontwikkeling: Leren op en naast de werkvloer
  • Positieve sociale en fysieke omgeving:  Connectie versus deconnectie
  • Werknemers participatie en autonomie en organisationele steun: eerlijkheid en gelijkheid

  • Aanbevolen literatuur en documenten worden meegedeeld via Toledo.

Gastcollege - Groepsopdracht - Verslag

Van de studenten worden volgende leeractiviteiten verwacht:

• Studenten verwerven en integreren de kennis over operationele technieken binnen organisatie van werk en management van personeel. Dit gebeurt op basis van de informatie aangereikt tijdens de hoorcolleges en in het studiemateriaal.

• Studenten passen de aangeleerde kennis toe op praktijkcases. Dit gebeurt tijdens de hoorcolleges en de opdracht en op basis van de informatie aangereikt op Toledo.

• Studenten participeren actief tijdens het hoorcollege.

• Studenten bediscussiëren de toepassing en/of kritische reflectie van één specifiek case tijdens de lessen, dit aan de hand van zelf verzamelde informatie.

• Studenten schrijven een verslag waarin ze rapporteren over de groepsopdracht.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Werk en welzijn (B-KUL-YF7021)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Verslag, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat:

-  Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:

• Groepsopdracht (20%): inhoudelijke en kritische analyse van een praktijkcase met als output een verslag van een interview over de case en een presentatie van de analyse van de case.

• Schriftelijk examen (80%): in de eerste examenperiode

 

-  Indien de student niet deelneemt aan één van de evaluatieactiviteiten of de vastgelegde inleveringstermijn niet respecteert, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel. Indien de student niet aanwezig is op de presentatie van de groepsopdracht, wordt de beoordeling van het betrokken onderdeel meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat, tenzij verhinderd omwille van een zwaarwichtige reden.

De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans.

De score behaald voor de groepsopdracht wordt overgenomen naar 3EP indien een credit wordt behaald (een score van 10/20 of meer).

Indien de behaalde score voor de groepsopdracht kleiner is dan 10/20 wordt de opdracht herwerkt.

Voor meer info hierover (bv. inleveringstermijn) wordt verwezen naar Toledo.