Service-learning en sociaal, maatschappelijk verantwoord ondernemerschap (B-KUL-YF0004)

6 studiepuntenNederlands16 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

5.1 verzamelt en raadpleegt op een doelgerichte en kritische manier bronnen en data gegeven een bepaald managementprobleem of maatschappelijke vraag en houdt bij het inzetten ervan rekening met de kenmerken van het type van bron of data (populariserende of wetenschappelijke bron, primaire of secundaire data).

5.2 kent de meest courante onderzoeksmethoden en analysetechnieken en beoordeelt kritisch de mogelijkheden en beperkingen van elke methode en techniek.

5.3 kiest de meest relevante onderzoeksmethode voor het onderzoeken van een managementprobleem of maatschappelijke vraag en beargumenteert deze keuze.

5.4 schat de gevolgen van een gekozen werkwijze in voor de betrouwbaarheid en validiteit van de resultaten, en houdt hiermee rekening bij het trekken van conclusies

en voorstellen van oplossingen.

5.5 past zelfstandig gevorderde methoden en technieken voor verwerving, analyse en interpretatie van data toe aan de hand van ondersteunende software. 

5.6 synthetiseert de onderzoeksbevindingen verkregen op basis van een kritische analyse (en integratie) van informatie uit relevante bronnen en data, en argumenteert

oplossingen voor een complex managementprobleem of maatschappelijke vraag.

6.2 reflecteert kritisch over bestaand onderzoek en stelt wetenschappelijke bevindingen uit voorgaand onderzoek in vraag.

6.5 rapporteert de resultaten van het eigen onderzoek zowel op een wetenschappelijke als een populariserende manier, zowel schriftelijk als mondeling.

6.6 debatteert over vragen met betrekking tot het uitgevoerde bedrijfsgericht of maatschappijgericht onderzoeksproject.

6.7 reflecteert kritisch over het eigen onderzoek en over de gevolgen hiervan voor de praktijk en maatschappij.

6.8 refereert op een correcte en consistente manier aan wetenschappelijke en populariserende bronnen gegeven het gekozen referentiesysteem.

7.1 stelt zich diplomatisch en integer op en kan via onderhandeling en bemiddeling komen tot een consensus die rekening houdt met de belangen van de verschillende

 betrokkenen.

7.2 bespreekt de sociale, ethische en duurzaamheidsaspecten van bedrijfsvoering, analyseert een beleid op basis van deze aspecten en formuleert suggesties ter bijsturing.

7.3 neemt initiatief, stelt zich flexibel op, neemt verantwoordelijkheid op en kan zelfstandig werken in complexe en onvoorspelbare contexten.

7.5 bezit een kritische ingesteldheid en durft zichzelf en zijn omgeving in vraag te stellen.

8.1 formuleert in teamverband het interdisciplinaire probleem dat aan de basis ligt van het project, analyseert de inhoud van het project, de omstandigheden rondom het project en factoren die een invloed zullen project en factoren die een invloed zullen hebben op het verloop van het project, en formuleert op basis daarvan (algemene) doelstellingen voor het project.

8.2 organiseert in teamverband het project en stelt een gedetailleerde en realistische planning op rekening houdend met de context van de vraag, het bereik van het project, de randvoorwaarden, de beperkingen, de kwaliteitsverwachtingen en de beschikbare middelen.

8.3 volgt zowel individueel als in team de opgestelde planningen en past timemanagement toe.

8.4 neemt verantwoordelijkheid voor zijn/haar rol in het team en voert tijdig zijn/haar deel van het project uit.

8.5 volgt in teamverband het project op, bewaakt de voortgang van het project, gaat om met onzekerheid, koppelt terug en formuleert actie- en verbeterpunten.

8.6 neemt op een constructieve manier deel aan overleg binnen het team en met andere betrokkenen bij het project.

8.7 evalueert de eigen inbreng kritisch en evalueert in team het verloop en het resultaat van het project.

9.1 informeert specialisten en niet-specialisten schriftelijk en mondeling op correcte en gestructureerde wijze over zijn/haar algemene en/of gespecialiseerde kennis.

9.2 kiest en gebruikt gepaste communicatievormen en –middelen en stemt de inhoud en stijl van de communicatie af op het publiek en het doel van de communicatie.

9.3 communiceert op overtuigende wijze kort en kernachtig over zijn/haar visie en handelen in verschillende contexten en verantwoordt gemaakte keuzes, zowel

mondeling als schriftelijk.

9.4 argumenteert duidelijk en met overtuigingskracht.

9.5 is zich ervan bewust dat communicatie geen eenrichtingsverkeer is, vraagt naar en speelt actief in op input of feedback van de begeleider(s), toehoorders of lezer(s).

Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel. De studenten dienen te putten uit de (bedrijfs-) economische kennis die zij tijdens hun bacheloropleiding kregen aangereikt.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Service-learning en sociaal, maatschappelijk verantwoord ondernemerschap (B-KUL-YF3004)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht16 urenBeide semesters
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Het theoretisch kader heeft betrekking op duurzaamheidsraamwerken, service-learning  en sociaal ondernemerschap. We belichten verschillende duurzame business modellen, gaan meer in op alternatieve organisatievormen zoals sharing economy en coöperatief ondernemen, en analyseren hoe sociaal ondernemerschap daarin een plaats vindt.

Daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan reflectie. We geven toelichting bij de verschillende niveaus van reflectie, i.e. beschrijvend, interpreterend, kritisch analytisch en reconstructief, geven ruimte voor groepsreflectie en behandelen hoe reflectiekaders een invloed hebben op hoe wij omgaan met maatschappelijke uitdagingen.

Wetenschappelijke artikels over o.a. sustainable business models, service-learning, reflectie,...

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Service-learning en sociaal, maatschappelijk verantwoord ondernemerschap (B-KUL-YF7004)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Self assessment/Peer assessment
Leermateriaal : Cursusmateriaal


Evaluatiekenmerken
De studenten lossen in groep een reëel sociaal vraagstuk op dat voorgesteld wordt vanuit de praktijk. Tussentijds (op het einde van het eerste semester) presenteren de studenten hun tussentijdse oplossingen voor de opdracht / het vraagstuk incl. plan van aanpak en relevante literatuurstudie. Op het einde van het academiejaar wordt het eindresultaat samengebracht in een paper en mondeling gepresenteerd a.d.h.v. een poster of een andere creatieve voorstelling waarvoor ook de sociale ondernemers worden uitgenodigd.

In de groepspaper wordt voldoende gebruik gemaakt van de theoretische kaders over duurzaamheid en sociaal ondernemerschap. De paper wordt beoordeeld volgens wetenschappelijke criteria: bij de oplossing van het sociale vraagstuk wordt rekening gehouden met de specifieke context, de structuur is logisch, er wordt voldoende verwezen naar wetenschappelijke artikels (tenminste 5 niet behandelde) op een geïntegreerde manier, en er wordt gebruik gemaakt van de APA-standaarden voor de verschillende bronvermeldingen waaruit de paper is opgebouwd.

De presentatie wordt beoordeeld op basis van inhoud en creativiteit.

De oplossing van de case wordt in groep verdedigd.

De persoonlijke reflectie heeft betrekking op twee momenten: in het midden en op het einde van het project. De evaluatie ervan is gebaseerd op de mate van integratie van de verschillende niveaus van reflectie en wordt weergegeven in een apart document.

De peer evaluatie wordt uitgevoerd tussen de groepsleden op het einde van de opdracht.

 

Bepaling eindresultaat

Het eindresultaat wordt als volgt verdeeld over de volgende onderdelen :

  • 20 % : tussentijdse presentatie van de oplossingen t.a.v. de opdracht incl. plan van aanpak en literatuur
  • 50 % : eindrapport : oplossing van de case via gemeenschappelijke paper
  • 10 % :  mondelinge presentatie en verdediging van het werkstuk
  • 10 %  : persoonlijke reflectie
  • 10 %  : peer evaluation van de teamleden

 

De inleveringstermijnen en deadlines worden vastgelegd door de docent en via Toledo meegedeeld.

De student is verplicht om alle onderdelen af te leggen. Niet-deelname aan één van de vijf onderdelen, wordt herleid tot een 0/20.

De student kan enkel slagen indien er minstens een voldoende wordt gehaald op het eindrapport afzonderlijk. Een onvoldoende op het eindrapport impliceert dat dit punt telt voor het gehele opleidingsonderdeel.

In geval van tweede examenkans wordt de score van de tussentijdse presentatie opnieuw overgenomen in 3EP. Voor de overige onderdelen kunnen de studenten een nieuwe score behalen in 3EP.

Indien een student herhaaldelijk of op ernstige wijze de verplichtingen niet nakomt die werden beschreven in de overeenkomst met het projectbedrijf, wordt het project voor deze student stopgezet en wordt voor het opleidingsonderdeel een 0-score toegekend. De student heeft geen recht op een alternatieve opdracht, noch op een tweede examenkans.

De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals beschreven in het tabblad 'Toelichting evaluatie'.