Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A (S) (B-KUL-Y05157)

3 studiepuntenNederlands36 urenEerste semester
Janssens Dirk (coördinator) |  Janssens Dirk |  Caluwé Faye (medewerker)
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende leerresultaten.

De student

3.h     definieert, legt uit en gebruikt, zowel grafisch als modelmatig, macro- en micro-economische concepten.

5.a     gebruikt statische en dynamische modellen, grafisch en algebraïsch, om (bedrijfs)economische problemen te analyseren en op te lossen.

8.d     werkt een logische en coherente argumentatie uit voor gemaakte keuzes bij het oplossen van een praktijkrelevant (bedrijfs)economisch probleem. 

11.g   is vertrouwd met relevante ICT-toepassingen en wendt deze kennis en vaardigheden aan bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.

Toelichting:

Een bachelorstudent Handelswetenschappen of een student in het schakelprogramma Handelswetenschappen moet een inzicht hebben in wiskundige begrippen en hun toepassingen binnen de bedrijfseconomische wetenschappen. In dit opzicht is wiskunde een ondersteunende wetenschap in dienst van andere opleidingsonderdelen. Tegelijkertijd bevat wiskunde een vormende component waarbij ernaar gestreefd wordt dat de student abstract en kritisch kan redeneren.
Wiskunde zorgt samen met andere opleidingsonderdelen voor een universele vorming van de student binnen een academische opleiding. Een correct wiskundig taalgebruik is hierbij vereist, met aandacht voor redeneervermogen, studie-, abstractie- en informatievaardigheden naast onderzoekscompetenties. De kern van wiskundige probleemoplossende activiteiten bestaat, naast logisch redeneren en kritische reflectie, uit het ordenen, structureren, analyseren, modelleren en synthetiseren van data. Grafisch en modelmatig algebraïsch inzicht in de begrippen en de gebruikte methoden is onontbeerlijk.

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om op gestructureerde wijze probleemoplossend te werken. Hij bouwt voldoende wiskundekennis en –competenties op om de weg te vinden in de (bedrijfs)economische literatuur, gebaseerd op een attitude van levenslang leren. Specifiek zijn de volgende competenties verworven. 

  • De student is vertrouwd met wiskundige onderzoeksmethoden binnen het domein van de bedrijfseconomische wetenschappen en kan deze hanteren. In het bijzonder kan hij micro- en macro-economische concepten grafisch en modelmatig analyseren (3.h).
  • De student heeft basiskennis rond en inzicht in een aantal analysetechnieken, i.h.b. optimalisatie. Hij kan statische en dynamische modellen, grafisch en algebraïsch, gebruiken om (bedrijfs)economische problemen te analyseren en op te lossen (3.h, 5.a).
  • De student kan zelfstandig een redenering opbouwen en een logische en coherente argumentatie uitwerken (8.d).
  • De student is vertrouwd met relevante ICT-toepassingen en de werking van een elektronisch rekenblad (MS Excel). Hij kan deze kennis en vaardigheden gebruiken bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen (11.g).

De student dient te beschikken over algebraïsche en meetkundige vaardigheden en inzichten (o.a. rekenen met exponenten; rekenen met lettervormen; oplossen van eerstegraads en kwadratische vergelijkingen, gebruik van de regel van Horner bij ontbinding in factoren van veeltermen; grafische voorstelling in het vlak van eerste- en tweedegraadsfuncties, naast beheersing van exponentiële en logaritmische functies en het oplossen van eenvoudige stelsels vergelijkingen; elementaire vlakke analytische meetkunde; elementaire goniometrie; afgeleiden van veeltermfuncties) en over een logisch en abstract redeneervermogen.

Voor de start van het academiejaar wordt een inleidende cursus ingericht in verband met de hierboven vermelde vaardigheden.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0X44A : Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A
HSA21A : Mathematics for Business A (B)
HSH96A : Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A (S)
HTH92A : Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A (BL)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A (S) (B-KUL-Y55157)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College36 urenEerste semester
Janssens Dirk |  Caluwé Faye (medewerker)
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Dit opleidingsonderdeel bestudeert reële functies in één variabele (zowel voor een continue als voor een discrete variabele).
Extra aandacht wordt besteed aan grafische voorstellingen en (bedrijfs)economische toepassingen.

Specifiek komen de volgende topics aan bod:

Algebraïsche aanvullingen (rationale en irrationale (on)gelijkheden)

Reële functies in één continue variabele

  • Begrip en grafische voorstelling
  • Bespreking van relevante functies, waaronder algebraïsche, exponentiële en logaritmische functies
  • Vervormingen van grafieken, met toepassingen op vraag- en aanbodfuncties (effect van belastingen en subsidies op deze functies en hun grafieken)
  • Continuïteit en limieten, asymptoten
  • Afgeleiden, studie van het verloop van een functie
  • Optimalisatievraagstukken
  • Onbepaalde en bepaalde integralen met oppervlakteberekeningen

Economische toepassingen

  • Optimale belastingheffing
  • Winstmaximalisatie, kostenminimalisatie, prijszettingen
  • Optimale bestelhoeveelheid (EOQ)
  • Prijselasticiteiten
  • Consumenten- en producentensurplus

Verplicht studiemateriaal: handboek, studentenhandleiding en materiaal op Toledo / website

HandboekVerheyen, P., Janssens D. en Caluwé F.  (2023). Wiskunde met bedrijfseconomische toepassingen, Acco, Leuven.

Oefeningen en Begeleide zelfstudie

  • Er is een uitgebreide 'Studentenhandleiding' met uitgewerkte voorbeelden en oefeningen beschikbaar op de cursusdienst.
  • Er wordt gebruik gemaakt van Toledo om relevant studiemateriaal beschikbaar te stellen (slides, kennisclips, oplossingen van oefeningen).
  • Naast de geplande werkcolleges en zelfstandig begeleide sessies zijn extra oefeningen met oplossingen en illustratiemateriaal ter ondersteuning van het leerproces via Toledo beschikbaar.
  • Een aantal door het docententeam verstrekte tools (verenigd op een website die gelinkt is aan het handboek) helpen de studenten om via begeleide zelfstudie sommige topics uit het opleidingsonderdeel te verwerken.

In de hoorcolleges worden de verschillende topics geïntroduceerd, uitvoerig behandeld en geïllustreerd aan de hand van voorbeelden. Aandacht gaat uit naar de structuur en de onderlinge samenhang tussen de verschillende onderdelen en naar het praktisch gebruik van de gepresenteerde methoden. Van de student wordt een actieve medewerking verwacht, ook door het thuis voorbereiden en oplossen van opgegeven taken.

Daarnaast worden werkcolleges georganiseerd in lijn met de colleges, waarin nog sterker nadruk wordt gelegd op de praktische uitvoering van de wiskundige methoden én op de bedrijfseconomische toepassingen ervan. De werkcolleges worden aangevuld met begeleide zelfstandige sessies waarbij de student individueel of in groep voorbeelden en oefeningen doorneemt en in geval van onduidelijkheden een vraag kan richten aan de aanwezig studiebegeleider.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A (S) (B-KUL-Y75157)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Rekenmachine


Het examen bestaat essentieel uit oefeningen. Het is belangrijk om de structurele opbouw goed onder de knie te hebben om deze oefeningen te beheersen. Occasioneel kan een examenvraag expliciet ingaan op deze structurele opbouw.

Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

1e examenperiode
Er wordt een schriftelijk examen ingericht.

3e examenperiode
De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.

Examencontract
Het examen verloopt zoals voor de gewone diplomacontracten.