Onderzoeksmethodologie marketing management (B-KUL-Y05145)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

De leerresultaten worden geëvalueerd voor onderzoeksmethodologie in het domein van Marketing management.

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:

De student

5.1 Verzamelt en raadpleegt op een doelgerichte en kritische manier bronnen en data gegeven een bepaald managementprobleem of maatschappelijke vraag en houdt bij het inzetten ervan rekening met de kenmerken van het type van bron of data (populariserende of wetenschappelijke bron, primaire of secundaire data).

Heeft inzicht in de belangrijke bronnen waar relevante informatie voor marketingonderzoek kan worden gevonden (wetenschappelijke tijdschriften, statistische bronnen, praktijkgeoriënteerde internetbronnen).

Heeft een overzicht van de belangrijkste kwantitatieve en kwalitatieve methoden voor dataverzameling voor marketingonderzoek.

5.2 Kent de meest courante onderzoeksmethoden en analysetechnieken en beoordeelt kritisch de mogelijkheden en beperkingen van elke methode en techniek.

Heeft inzicht in het belang van, en de wijze waarop, een voorbereidende descriptieve analyse van marketingdata kan worden uitgevoerd.

Kent de voornaamste methoden voor analyse van kwalitatieve en kwantitatieve marketinggegevens.

5.3 Kiest de meest relevante onderzoeksmethode voor het onderzoeken van een managementprobleem of maatschappelijke vraag en beargumenteert deze keuze.

Kan de keuze voor kwantitatieve versus kwalitatieve marketinganalyse, en een specifieke methode hiervoor, maken en beargumenteren.

5.4 Schat de gevolgen van een gekozen werkwijze in voor de betrouwbaarheid en validiteit van de resultaten, en houdt hiermee rekening bij het trekken van conclusies en voorstellen van oplossingen.

Heeft inzicht in de impact van de steekproefgrootte en representativiteit, en de gekozen analysemethode op de betrouwbaarheid en veralgemeenbaarheid van de onderzoeksbevindingen.

5.5 Past zelfstandig gevorderde methoden en technieken voor verwerving, analyse en interpretatie van data toe aan de hand van ondersteunende software. 

Kan kwalitatieve gegevens analyseren en interpreteren, en statistische software hanteren voor de analyse van kwantitatieve gegevens.

5.6 Synthetiseert de onderzoeksbevindingen verkregen op basis van een kritische analyse (en integratie) van informatie uit relevante bronnen en data, en argumenteert oplossingen voor een complex managementprobleem of maatschappelijke vraag.

Kan de bekomen onderzoeksresultaten op wetenschappelijke wijze rapporteren.

Kan de bekomen onderzoeksresultaten aanwenden om de vereiste antwoorden op het marketingprobleem te formuleren en de belangrijkste managementimplicaties af te leiden.

Basiskennis marketing, econometrie en statistiek. 


Y00933 : Onderzoeksmethoden 2
Y00945 : Onderzoeksmethoden 3
Y05073 : Onderzoeksmethoden (S)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Onderzoeksmethodologie marketing management (B-KUL-Y55145)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College24 urenEerste semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

In dit vak worden verschillende onderzoeksmethdologieën besproken.

Volgende thema's worden behandeld:
-informatie over de procedure m.b.t. de masterproef in de afstudeerrichting MM.
-opzet en organisatie van kwalitatief onderzoek.
-analyse van kwantitatieve data aan de hand van SPSS (lineaire en logistische regressie, moderatie/mediatie en factoranalyse)

- experiment opstellen, de methodologische kwaliteit ervan inschatten en de experimentele data analyseren (via ANOVA)

 

Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo

 

Verplicht studiemateriaal

 

Bijkomend aanbevolen studiemateriaal

Het vak bestaat uit (interactieve) colleges die offline en/of online worden georganiseerd waarin onderzoeksmethoden onder begeleiding en a.d.h.v. statistische software worden toegepast. De focus ligt op de toepassing en interpretatie van de resultaten. Bij het begin van de lessenreeks wordt duidelijk gecommuniceerd welke colleges offline en welke colleges online zullen plaatsvinden, alsook of deze online colleges al dan niet live zullen plaatsvinden

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Onderzoeksmethodologie marketing management (B-KUL-Y75145)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Naslagwerk


Evaluatiekenmerken

Open boek schriftelijk examen over het opzetten en uitvoeren van kwantitatief en kwalitatief onderzoek en analysetechnieken. De examenvragen zijn toegepaste vragen. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20. In het geval van meerkeuzevragen, wordt geen giscorrectie toegepast.

Tweede examenkans

De evaluatiekenmerken en/of de bepaling van het eindresultaat bij de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans. 

Zie 'Toelichting' onder 'Evaluatieactiviteiten' voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.