Competenties aan het werk (B-KUL-Y05141)
Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:
De student
1.4 (HRM) reflecteert kritisch over de interne context van de organisatie en over hoe het HRM de interne context kan beïnvloeden om de organisatie beter te laten functioneren en/of het algemeen welzijn van de werknemers te verhogen.
- typeert de organisatiestructuur en –cultuur en geeft de gevolgen ervan aan voor de organisatie en haar medewerkers, en voor de werking van HRM.
7.1 stelt zich diplomatisch en integer op en kan via onderhandeling en bemiddeling komen tot een resultaat dat rekening houdt met de belangen van de verschillende betrokkenen.
- onderhandelt integratief (t.o.v. distributief)
7.3 neemt initiatief, stelt zich flexibel op, neemt verantwoordelijkheid op en kan zelfstandig werken in complexe en onvoorspelbare contexten.
- past zijn/haar houding en keuzes binnen een veranderingstraject aan in functie van veranderende omstandigheden (bv. bij fusies of integraties)
7.5 bezit een kritische ingesteldheid en durft zichzelf en zijn omgeving in vraag te stellen.
- evalueert zichzelf kritisch in het kader van gesprekken met medewerkers en klanten en reflecteert over zijn/haar gedrag na een gesprek.
9.1 informeert specialisten en niet-specialisten schriftelijk en mondeling op correcte en gestructureerde wijze over zijn/haar algemene en/of gespecialiseerde kennis.
- werkt oplossingsgericht en deskundig samen met leidinggevenden en teams, informeert en adviseert hen.
9.2 kiest en gebruikt gepaste communicatievormen en –middelen en stemt de inhoud en stijl van de communicatie af op het publiek en het doel van de communicatie.
- ondersteunt leidinggevenden en medewerkers op een gepaste wijze bij feedback-, functionerings- en evaluatiegesprekken.
9.3 communiceert op overtuigende wijze kort en kernachtig over zijn/haar visie en handelen in verschillende contexten en verantwoordt gemaakte keuzes, zowel mondeling als schriftelijk.
- overtuigt naar diverse doelgroepen toe (bv. vakbonden, leidinggevenden, enz.) aan de hand van de nodige krachtige communicatie.
9.4 argumenteert duidelijk en met overtuigingskracht.
- ontwikkelt diverse, krachtige, en relevante argumenten in een discussie of onderhandeling.
9.5 is zich ervan bewust dat communicatie geen eenrichtingsverkeer is, vraagt naar en speelt actief in op input of feedback van de begeleider(s), toehoorders of lezer(s).
- wendt de nodige dialoog aan bij het communiceren in crisissituaties.
11.1 is zich ervan bewust terecht te komen in een snel evoluerende kennissamenleving en ziet op basis daarvan de noodzaak van het onderhouden en verbeteren van de verworven kennis, vaardigheden en competenties in het vakgebied en het verwerven van nieuwe kennis, vaardigheden en competenties in.
- stelt zijn/haar eigen leer- en ontwikkelingsplan op.
11.2 is bereid zijn/haar kennis, vaardigheden en competenties te verbeteren om zijn/haar leven op professioneel, persoonlijk, sociaal en burgerlijk vlak vorm te geven.
- ontwikkelt zijn/haar kennis, vaardigheden en competenties en geeft de impact ervan op zijn/haar werk aan.
11.3 gaat actief op zoek naar situaties om zijn/haar kennis, vaardigheden en competenties te verbreden en te verdiepen en zo in te spelen op de (evoluerende) eisen van de werkomgeving.
- gaat op zoek naar de gepaste vormings- en ontwikkelingsactiviteiten voor zichzelf.
Begintermen
Y00928 : Personeel en organisatie
Y05072 : Personeel en organisatie (S)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de handelswetenschappen (Antwerpen) (Specialisatie: Human resources management) 60 sp.
- Master in de handelswetenschappen (Antwerpen) (Specialisatie: Werk, organisatie en maatschappij) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Competenties aan het werk (B-KUL-Y55141)



Inhoud
Competenties die aan bod komen in de workshops en opdrachten:
- Onderhandelen
- Overtuigen
- Richting geven
- Verandering managen
- Communiceren in crisis
- Conflict hanteren en bemiddelen
- Projecten managen
- Communiceren met medewerkers
- Communiceren met klanten
- Coachen, mentoren, ontwikkelen
- Oplossingsgericht samenwerken
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal
Documentatie/artikels + slides van de docente (via Toledo beschikbaar)
Bijkomend aanbevolen studiemateriaal
Er zal steeds aan literatuurlijst voorzien worden met aanbevolen literatuur (via Toledo beschikbaar).
Van de student wordt ook verwacht dat hij/zij nota’s neemt tijdens de lessen.
Toelichting werkvorm
Twee werkvormen worden gecombineerd:
- 4 tweedaagse workshops bestaande uit doceren + interactieve discussies + rollenspelen + groepsoefeningen tijdens de opleidingsdag (b.v. hoe een project aanpakken)
- 4-tal individuele opdrachten voorafgaand aan (voorbereiding op) de workshop. Deze opdrachten zijn gekoppeld aan deadlines die strikt gehaald dienen te worden.
In het kader van de individuele opdrachten, zal er per tweedaagse workshop één opdracht voorzien worden (van gemiddeld 8 à 12u werklast per opdracht). Deze opdrachten zullen tijdens het begin van het semester nauwgezet toegelicht worden zowel naar doelstelling, inhoud, aanpak en deadline. Deze opdrachten zullen voor 7 van de 20 punten meetellen in het eindresultaat. Er zullen in totaal een 4-tal individuele opdrachten voorzien worden die te maken hebben met o.a. :
- Onderhandelen
- Projecten managen
- Veranderingen managen
- Begeleiding van de loopbaanontwikkeling van anderen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Competenties aan het werk (B-KUL-Y75141)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
De evaluatie bestaat uit een combinatie van een mondeling examen en individuele opdrachten.
Examen tijdens de examenperiode : Mondeling examen dat bestaat uit twee luiken die evenwaardig meetellen in het eindresultaat.
- Toepassing van de inzichten door het bespreken van cases, gekoppeld aan de besproken inhoudelijke topics
- Praktijkexamen door middel van rollenspel met de examinator
Voor beide delen van het mondeling examen is er een schriftelijke voorbereiding voorzien.
Bepaling eindresultaat
Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
Het mondeling examen staat op 13 van de 20 punten. De opdrachten staan op 7 van de 20 punten.
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.
Bij niet aanwezigheid zonder verwittigen wordt dit gelijkgesteld aan niet meegedaan noch voor de workshop noch voor de opdracht. Er zal – bij b.v. ziekte of andere geldige reden die aantoonbaar is – een alternatieve opdracht gegeven worden b.v. een tweede projectplan uitwerken of een extra interview doen i.v.m. onderhandelen of conflicthantering. Deze opdracht zal grondig omschreven worden aan de betreffende student en zal via mail worden toegelicht. De extra opdracht dient op het examenmoment overhandigd te worden.
Een student moet aanwezig zijn op alle workshops om een punt te verkrijgen. Enkel om een zwaarwichtige reden kan een student een vervangopdracht krijgen indien de student een workshop niet bijwoont. Echter is voor het realiseren van leerresultaat 9.1, 9.3, 9.4 en 9.5 noodzakelijk dat een student deelneemt aan minstens 3 van de 4 workshops. Indien een student aan te weinig workshops deelneemt, behaalt de student NA op het volledige opleidingsonderdeel.
De inleverdeadlines voor de diverse individuele opdrachten worden aan het begin van het semester bepaald en via Toledo gecommuniceerd. Het niet of niet tijdig indienen van een opdracht staat gelijk aan een ‘niet afgelegd’.
Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven. Enkel indien een student te weinig workshops heeft gevolgd, zal deze een alternatieve opdracht krijgen in 3 EP betreffende leerresultaten 9.1, 9.3, 9.4 en 9.5.