Onderzoeksmethodologie human resources management (B-KUL-Y05140)

3 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

De leerresultaten worden geëvalueerd voor onderzoeksmethodologie in het domein van Human resources management.

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:

De student

5.2 Kent de meest courante onderzoeksmethoden en analysetechnieken en beoordeelt kritisch de mogelijkheden en beperkingen van elke methode en techniek.
5.3 Kiest de meest relevante onderzoeksmethode voor het onderzoeken van een managementprobleem of maatschappelijke vraag en beargumenteert deze keuze.
5.4 Schat de gevolgen van een gekozen werkwijze in voor de betrouwbaarheid en validiteit van de resultaten, en houdt hiermee rekening bij het trekken van conclusies en voorstellen van oplossingen.
5.5 Past zelfstandig gevorderde methoden en technieken voor verwerving, analyse en interpretatie van data toe aan de hand van ondersteunende software. 

Toelichting

Het opleidingsonderdeel Onderzoeksmethodologie HRM bouwt verder op de verworven kennis in onderzoeksmethoden 1, 2 en 3 (bachelor) of onderzoeksmethoden (schakel), en gaat dieper in op het onderzoeksproces in het domein van HRM. Het opleidingsonderdeel heeft tot doel de studenten te ondersteunen bij het uitvoeren van hun masterproef.

 Aan het eind van de cursus is de student in staat om conform de onderzoekstradities binnen het domein van HRM:
1. een concrete onderzoeksvraag te formuleren.
2. methodologische keuzes te maken inzake steekproefkader, steekproef, respondent, bevragingsmethode en responsstrategie en deze keuzes te beargumenteren gegeven de onderzoeksvraag.  
3. een vragenlijst op te stellen die past bij de gehanteerde bevragingsmethode (telefonisch, schriftelijk en face-to-face).  
4. hypothesen of proposities te formuleren en theoretisch te onderbouwen  
5. data analyseklaar te maken.
6.data uit kwantitatief onderzoek te beschrijven en analyseren. Meer specifiek moeten ze:
-weten wat de mogelijkheden van diverse kwantitatieve analysetechnieken zijn.
-weten welke technieken onder welke voorwaarden kunnen gebruikt worden voor de analyse van cross-sectionele data.
-een analyse kunnen uitvoeren aan de hand van de software STATA.
-computeroutput van analyses in STATA kunnen interpreteren.

7. data uit kwalitatief onderzoek te beschrijven en analyseren. Meer specifiek moeten ze:
-weten wat de mogelijkheden van diverse kwalitatieve analysetechnieken zijn.
-weten welke technieken onder welke voorwaarden kunnen gebruikt worden voor de analyse van kwalitatieve data.
-kwalitatieve data kunnen analyseren aan de hand van excel.

8. de bekomen resultaten – kwantitatief of kwalitatief – op gepaste wijze kunnen interpreteren en rapporteren

 

Y00933 : Onderzoeksmethoden 2
Y00945 : Onderzoeksmethoden 3
Y05073 : Onderzoeksmethoden (S)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Onderzoeksmethodologie human resources management (B-KUL-Y55140)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Volgende thema's worden behandeld:

  • informatie over de types van bronnen en het opzoeken van bronnen. 
  • opzet en organisatie van kwantitatief onderzoek. 
  • verschillende types van kwalitatief onderzoek.
  • opzet en organisatie van kwalitatief onderzoek. 
  • analyse van kwantitatieve data aan de hand van STATA (beschrijvende cijfers, lineaire en logistische regressie, cluster- en factoranalyse).
  • analyse van kwalitatieve data (inhoudsanalyse).

Verplicht studiemateriaal

Het verplicht materiaal wordt verspreid via Toledo.

 

Bijkomend aanbevolen studiemateriaal

Salant, P. & Dillman, D.A. (1994). How to conduct your own survey? (Wiley & Sons)
Rea, L.M. & Parker, R.A. (2005). Designing and Conducting Survey Research: A Comprehensive Guide. (Wiley & Sons)
De Pelsmacker, P. & Van Kenhove, P. (laatste druk). Marktonderzoek. Methoden en toepassingen. (Garant)
Gujarati, D.N., Porter, D.D., (2009), Basic Econometrics, McGraw-Hill International Edition, 6TH ed., 922 p.
Hair, J.F., et al. (2006), Multivariate Data Analysis, Pearson, Prentice Hall, 6th ed., 899 p. 
Murray, M.P., (2006), Econometrics. A Modern Introduction., Pearson Addison Wesley, 929 p.
Sharma, S., (1996), Applied Multivariate Techniques, John Wiley & Sons Inc., 493 p. 
Studenmund, A.H., (2006), Using Econometrics. A practical Guide, Pearson Addison Wesley, 5th ed. 639 p.
Miles, M.B. & Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. (Thousand Oaks)
Yin, R.K. (1994). Case study research: designs and methods. (SAGE Publications)
Strauss, A.L. (1987). Qualitative analysis for social scientists. (Cambridge University Press)
Denzinn N.K. & Lincoln, Y.S. (1994). Handbook of qualitative research. (SAGE Publications)

Volgende leeractiviteiten worden verwacht van de studenten:

1. De studenten verwerven kennis over het onderzoeksproces en de kenmerken en toepassingsmogelijkheden van de diverse analysetechnieken.
2. De studenten leren deze verworven kennis toe te passen op concrete voorbeelden.
Leeractiviteiten 1 en 2 gebeuren aan de hand van de informatie aangereikt tijdens de hoorcolleges en in het studiemateriaal.
3. De studenten bereiden opdrachten voor, voorafgaand aan de hoorcolleges.
4. De studenten werken actief mee tijdens de hoorcolleges en oefeningensessies.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Onderzoeksmethodologie human resources management (B-KUL-Y75140)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Computer, Geen


Evaluatiekenmerken

Gesloten boek schriftelijk examen over het opzetten en uitvoeren van kwantitatief en kwalitatief onderzoek en analysetechnieken in STATA en Excel. De examenvragen over analysetechnieken zijn toegepaste vragen en moeten opgelost worden op een PC, aan de hand van STATA en Excel. Bij het examen afgelegd op de PC is de student zelf verantwoordelijk dat hij/zij het te corrigeren bestand volgens de juiste procedure oplaadt. Hieromtrent wordt de nodige uitleg voorzien. Indien de student het bestand niet of verkeerdelijk oplaadt, ontvangt de student een 'niet afgelegd' (NA) op het PC-examen.

Bepaling eindresultaat

Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Examencontract (1ste en 2de examenkans)

Gesloten boek schriftelijk examen over het opzetten en uitvoeren van kwantitatief en kwalitatief onderzoek en analysetechnieken in STATA en Excel. De examenvragen over analysetechnieken zijn toegepaste vragen en moeten opgelost worden op een PC, aan de hand van STATA en Excel. Bij het examen afgelegd op de PC is de student zelf verantwoordelijk dat hij/zij het te corrigeren bestand volgens de juiste procedure oplaadt. Hieromtrent wordt de nodige uitleg voorzien. Indien de student het bestand niet of verkeerdelijk oplaadt, ontvangt de student een 'niet afgelegd' (NA) op het PC-examen.

Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals beschreven in het tabblad 'Toelichting evaluatie'.