Financiële werven (B-KUL-Y05138)

6 studiepuntenNederlands39 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:

De student

1.4  reflecteert kritisch over hoe FM kan bijdragen tot het behalen van financiële en/of operationele doelstellingen van ondernemingen, intermediairs en particulieren.

2.2 formuleert op basis van wetenschappelijke kennis over en inzicht in zowel ondernemingsfinanciering als financiële markten een onderbouwde oplossing voor strategische financiële vraagstukken, en houdt bij deze formulering rekening met de specifieke bedrijfscontext, de betrokken stakeholders en het institutionele kader waarin de onderneming actief is.
2.3 formuleert op basis van kennis van en inzicht in het institutionele financiële kader een oplossing voor strategische financiële problemen, en houdt bij deze formulering rekening met de specifieke bedrijfscontext, de betrokken stakeholders en het institutionele kader waarin de onderneming actief is.
2.4 neemt op basis van wetenschappelijke kennis over en inzicht in zowel normatieve als descriptieve financiële theorieën een onderbouwd standpunt in over actuele maatschappelijke fenomenen.
2.5 reflecteert kritisch over de (al dan niet internationale) financiële context en het institutionele kader waaraan ondernemingen, intermediairs en particulieren zijn blootgesteld en over hoe financiële beslissingen hierop kunnen worden afgestemd om de verhouding tussen rendement en risico te optimaliseren.

4.1 schetst en interpreteert trends zowel binnen ondernemingsfinanciering, op financiële markten als bij intermediairs.
4.3 Selecteert relevante aspecten uit de financiële berichtgeving en analyseert de consequenties van strategische en financiële bedrijfscommunicatie.

7.1 Stelt zich diplomatisch en integer op en kan via onderhandeling en bemiddeling komen tot een consensus die rekening houdt met de belangen van de verschillende betrokkenen.
7.3 Neemt initiatief, stelt zich flexibel op, neemt verantwoordelijkheid op en kan zelfstandig werken in complexe en onvoorspelbare contexten.
7.4 Zet in specifieke en/of complexe situaties het geleerde en zijn/haar vermogen tot analytisch, synthetisch, abstract en/of creatief denken spontaan, flexibel en op een authentieke wijze in.
7.5 Bezit een kritische ingesteldheid en durft zichzelf en zijn omgeving in vraag te stellen.

8.1 Formuleert in teamverband het interdisciplinaire probleem dat aan de basis ligt van het project, analyseert de inhoud van het project, de omstandigheden rondom het project en factoren die een invloed zullen hebben op het verloop van het project, en formuleert op basis daarvan (algemene) doelstellingen voor het project.
8.2 Organiseert in teamverband het project en stelt een gedetailleerde en realistische planning op rekening houdend met de context van de vraag, het bereik van het project, de randvoorwaarden, de beperkingen, de kwaliteitsverwachtingen en de beschikbare middelen.
8.3 Volgt zowel individueel als in team de opgestelde planningen en past timemanagement toe.

8.4 Neemt verantwoordelijkheid voor zijn/haar rol in het team en voert tijdig zijn/haar deel van het project uit.
8.5 Volgt in teamverband het project op, bewaakt de voortgang van het project, gaat om met onzekerheid, koppelt terug en formuleert actie- en verbeterpunten tijdens het project.
8.6 Neemt op een constructieve manier deel aan overleg binnen het team en met andere betrokkenen bij het project.
8.7 Evalueert de eigen inbreng kritisch en evalueert in team het verloop en het resultaat van het project.

9.1 Informeert specialisten en niet-specialisten schriftelijk en mondeling op correcte en gestructureerde wijze over zijn/haar algemene en/of gespecialiseerde kennis.
9.2 Kiest en gebruikt gepaste communicatievormen en –middelen en stemt de inhoud en stijl van de communicatie af op het publiek en het doel van de communicatie.
9.3 Communiceert op overtuigende wijze kort en kernachtig over zijn/haar visie en handelen in verschillende contexten en verantwoordt gemaakte keuzes, zowel mondeling als schriftelijk.
9.4 Argumenteert duidelijk en met overtuigingskracht.
9.5 Is zich ervan bewust dat communicatie geen eenrichtingsverkeer is, vraagt naar en speelt actief in op input of feedback van de begeleider(s), toehoorders of lezer(s).

11.1 Is zich ervan bewust terecht te komen in een snel evoluerende kennissamenleving en ziet op basis daarvan de noodzaak van het onderhouden en verbeteren van de verworven kennis, vaardigheden en competenties in het vakgebied en het verwerven van nieuwe kennis, vaardigheden en competenties in.
11.2 Is bereid zijn/haar kennis, vaardigheden en competenties te verbeteren om zijn/haar leven op professioneel, persoonlijk, sociaal en burgerlijk vlak vorm te geven.
11.3 Gaat actief op zoek naar situaties om zijn/haar kennis, vaardigheden en competenties te verbreden en te verdiepen en zo in te spelen op de (evoluerende) eisen van de werkomgeving.

 

Toelichting

  • Studenten relateren een bepaald thema uit de gastlezing, business case en/of game met hun wetenschappelijke financiële kennis en inzichten die werden opgebouwd in de andere opleidingsonderdelen van de specialisatie financieel management.
  • Studenten relateren een bepaald thema uit de gastlezing met hun wetenschappelijke en praktische kennis en inzichten rond de rol van het institutioneel/intermediair kader die werden opgebouwd in de andere opleidingsonderdelen van de specialisatie financieel management.
  • Studenten moeten een thema uit de respectievelijke gastlezing, busienss case en/of game kaderen in het bredere wetenschappelijke denkkader dat in de specialisatie financieel management wordt opgebouwd.
  • Studenten moeten uit de probleemstelling die in de gastlezing naar voor komt, een inschatting maken hoe zowel het probleem als de oplossingen hiervoor een invloed zullen hebben op de performantie van de organisatie
  • Groepswerk op basis van verschillende perspectieven verondersteld onderhandeling en het zoeken naar een groepsconsensus
  • Groepswerk op basis van synthese en analyse van complexe thematiek
  • Studenten worden verondersteld de paralellen en onderlinge invloeden tussen de perspectieven waarrond de gastlezing zijn opgebouwd zelf bloot te leggen en te beargumenteren.
  • Studenten worden verondersteld in groep (op basis van verschillende opgelegde perspectieven) een conclusie te formuleren over een specifieke probleemstelling, uitdaging, … die in de respectievelijke gastlezing, business case en/of game aan bod is gekomen.
  • In geleide vraaggespreken na elke lezing zullen studenten zowel met collega’s die andere perspectieven vertolken als de gastspreker zelf in debat treden.
  • Complexiteit van de groepsopdrachten veronderstelt een goede samenwerking en planning
  • Complexiteit van de groepsopdrachten veronderstelt een goede opvolging van de vooropgestelde timing
  • De complexe groepsopdrachten waarbij het basis idee op voorhand aan de goep wordt voorgelegd veronderstellen tussentijdse communicatie binnen de groep, tussen groepen en met docenten & gastsprekers
  • In gestuurde vraaggesprekken na elke gastlezing kunnen studenten reeds op voorhand ideeën die ze in de papers willen verwerken aftoetsen bij elkaar en bij de gastspreker in kwestie.
  • Een deel van de evaluatie van het opleidingsonderdeel bestaat uit zelfevaluatie over de groepswerking
  • Zowel gestuurde vraaggesprekken als tussentijdse communicatie rond het groepswerk
  • Vraaggesprekken met de gastspreker, onderlinge communicatie en tussentijdse communicatie met de betrokken docenten.

Y00926 : Ondernemingsfinanciering
Y00341 : Ondernemingsfinanciering (S)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Financiële werven (B-KUL-Y55138)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College39 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Het OPO financiële werven zal bestaan uit gastlezingen, business cases en/of games uit het brede domein van finance. Zo kunnen er gastsprekers uit financiële instellingen of beleid, gastsprekers uit niet-financiële ondernemingen en/of consultants en ook gastsprekers met wetenschappelijke achtergrond (PhD studenten, (gast)proffen en onderzoekers bij onderzoeks/beleidsinstellingen/ denktanks zoals ECB, NBB, FSMA, Itinera,…) lezingen verzorgen. Deze gastprekers bespreken een thema waarmee zij vanuit hun professionele bezigheden geconfronteerd worden. Studenten krijgen doorheen de lezingenreeks een perspectieven opgelegd waaroond de specialisatie financieel management is opgebouwd: ondernemer, consultant, beleidsmaker, wetenschapper. Ze benaderen de thema's van de gastlezingen, business cases en/of games vanuit een van deze perspectieven en bestuderen de daarbij horende professionele vaardigheden (soft/hard skills).   Dit geeft de studenten enerzijds een inzicht in de veelheid van disciplinaire future selves die vanuit de specialisatie financieel management mogelijk zijn. Anderzijds geeft het ze ook een beter inzicht welke perspectieven het best bij hun eigen profiel passen. Na elke lezing volgt er een gestuurd vraaggesprek met de gastspreker dat door een deel van de studenten moet worden voorbereid.

Verplicht studiemateriaal

  • Materiaal wordt per lezing op Toledo geplaatst
  • Studenten moeten actief op zoek naar relevant aanvullend materiaal (in de pers, in de wetenschappelijke literatuur, …) voor het uitwerken van een paper rond een thema uit de lezingen

 

Bijkomend aanbevolen studiemateriaal

/

Naast een introductiecollege waarin de werkwijze en doelstellingen van het vak alsook de perspectieven en bijhorende vaardigheden (soft/hard skills) worden besproken en toegelicht, bestaat de werkvorm uit enkele specifieke vormen:

Wekelijkse gastcolleges, business cases en/of games. Groepen krijgen op voorhand de lezing, case of game toegewezen waarover ze een paper moeten uitwerken. Afhankelijk van de toewijzing bereiden ze bij een bepaalde lezing het vraaggesprek voor (door rond het thema al enig opzoekwerk te verrichten). Na enkele lezingen cases en/of games komen enkele groepen (afhankelijk van de toewijzing) het idee voor hun paper presenteren aan de totale groep In totaal schrijven studenten 3 papers, sturen ze 1 vraaggesprek en presenteren ze 1 keer een paperidee (bij 1 van de 3 papers)

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Financiële werven (B-KUL-Y75138)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Self assessment/Peer assessment
Vraagvormen : Open vragen


Evaluatiekenmerken

De evaluatie van dit OPO zal bestaan uit een groeps/projectwerk waarbij iedere student één van de perspectieven (i.e., ondernemer, consultant, beleidsmaker, wetenschapper) moet innemen en op die manier een interdisciplinair (weliswaar binnen het bredere finance domein) team vormen per 4 studenten. Elke gastspreker die zelf tot 1 van de 4 perspectieven behoort zal een aantal specifieke uitdagingen/inzichten formuleren tijdens het discussiegesprek aan het eind van de lezing. Het is de bedoeling dat studenten deze uitdagingen/inzichten proberen te benaderen vanuit het andere perspectief in een groepspaper. 

Naast de evaluatie op de (3) groepspapers worden studenten ook geevalueerd op hun actieve participatie en presentatie tijdens de sessies (gastlezingen, business cases en/of games). 

Bepaling eindresultaat

Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
75% van het eindresultaat wordt bepaald als een gelijk gewogen gemiddelde gemaakt van de scores op de 3 papers. 10% van het eindresultaat wordt bepaald door de score op de presentatie en 15% van het eindresultaat wordt bepaald als een gelijk gewogen gemiddelde van de scores op de diverse participatievormen tijdens de sessies.
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Indien de student niet deelneemt aan één (of meerdere) van de deelevaluaties (papers/presentaties/participatie), wordt de beoordeling van de niet afgelegde deelevaluatie(s) meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat. De deadlines voor de papers alsook de verdeling over de perspectieven worden gecommuniceerd tijdens het introductiecollege en naderhand op Toledo geplaatst. Het laattijdig indienen van een paper staat gelijk aan het niet afleggen ervan en leidt tot een 0-score binnen het gewogen eindresultaat.

 

Tweede examenkans

De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans wijken af van die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.
De studenten krijgen de kans om ofwel de niet ingediende paper(s) alsnog uit te werken of bestaande paper(s) waarop een onvoldoende (<10/20) werd behaald aan te passen, in samenspraak met de docent(en).

100% van het eindresultaat wordt bepaald als een gelijk gewogen gemiddelde gemaakt van de scores op de 3 papers.
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Indien de student niet deelneemt aan één (of meerdere) van de deelevaluaties, wordt de beoordeling van de niet afgelegde deelevaluatie(s) meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat.
De deadlines voor de papers worden gecommuniceerd via Toledo. Het laattijdig indienen van een paper staat gelijk aan het niet afleggen ervan en leidt tot een 0-score binnen het gewogen eindresultaat.

Zie 'Toelichting' onder 'Evaluatieactiviteiten' voor bijkomende informatie i.vm. de tweede examenkans.