Onderzoeksmethodologie accountancy en fiscaliteit (B-KUL-Y05134)

3 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
Cools Martine (coördinator) |  Cools Martine |  Dekeyser Simon |  Croughs Ziloy (medewerker)
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

De leerresultaten worden geëvalueerd voor onderzoeksmethodologie in het domein van Accountancy en Fiscaliteit.

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:

De student

5.1 Verzamelt en raadpleegt op een doelgerichte en kritische manier bronnen en data gegeven een bepaald managementprobleem of maatschappelijke vraag en houdt bij het inzetten ervan rekening met de kenmerken van het type van bron of data (populariserende of wetenschappelijke bron, primaire of secundaire data).

5.2 Kent de meest courante onderzoeksmethoden en analysetechnieken en beoordeelt kritisch de mogelijkheden en beperkingen van elke methode en techniek.

5.3 Kiest de meest relevante onderzoeksmethode voor het onderzoeken van een managementprobleem of maatschappelijke vraag en beargumenteert deze keuze.

5.4 Schat de gevolgen van een gekozen werkwijze in voor de betrouwbaarheid en validiteit van de resultaten, en houdt hiermee rekening bij het trekken van conclusies en voorstellen van oplossingen.

5.5 Past zelfstandig gevorderde methoden en technieken voor verwerving, analyse en interpretatie van data toe aan de hand van ondersteunende software. 

5.6 Synthetiseert de onderzoeksbevindingen verkregen op basis van een kritische analyse (en integratie) van informatie uit relevante bronnen en data, en argumenteert oplossingen voor een complex managementprobleem of maatschappelijke vraag.

 

- Onderzoeksmethoden 2 (Bachelor)
- Onderzoeksmethoden 3 (Bachelor)
- Onderzoeksmethoden (S) (Schakel)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Onderzoeksmethodologie accountancy en fiscaliteit (B-KUL-Y55134)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Onderzoeksmethodologie Accountancy en Fiscaliteit gaat in op volgende onderwerpen :

Inleidend: 

  • Inleiding tot de meesterproef
  • Inleiding tot het vak onderzoeksmethodologie
  • Voorstelling van de thema's voor de meesterproef

 

Tips voor de literatuurproef 

  • Informatie over mogelijke bronnen 

 

Kwalitatief onderzoek

  • Kwalitatief versus kwantitatief onderzoek
  • Formuleren van proposities
  • Dataverzamelingsproces
  • Kwalitatieve data analyse
  • Conclusies trekken
  • Content analyse
  • Gebruik van kwalitatieve data pakketten (Nvivo)
  • Finale commentaren en advies

Survey: design en interpretatie

  • Formuleren van hypothesen
  • Opstellen van de vragenlijst
  • vragenlijst
  • dataverzamelingsproces
  • responsstrategieën
  • data-input en –cleaning

 

Experimenteel onderzoek: design en interpretatie

  • Soorten experimenten
  • Mogelijke manipulaties
  • Sampling
  • Data verzameling
  • Analyse
  • Kwaliteit van experimentele studies
  • Toepassing van Libby’s kader
  • Concreet voorbeeld in SPSS

De studenten zullen ook participeren in één of meerdere wetenschappelijke experimenten, die specifiek ingaan op de thema's besproken tijdens het vak. 

 

Onderzoek op basis van datareeksen

  • Theoretische aspecten van kwantitatieve analysetechnieken (cluster- en factoranalyse, logistische regressie, paneldata).
  • Formulering van hypothesen
  • Vertaling onderzoeksvraag naar empirisch model
  • Dataverzameling: bespreking van relevante databanken voor accounting onderzoek
  • Data inspectie – data cleaning
  • Data-analyse aan de hand van SPSS Statistics en eviews

Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo

 

Verplicht studiemateriaal

De docenten stellen hun materiaal ter beschikking via Toledo. Daarnaast zal er uitgebreid gebruik worden gemaakt van wetenschappelijke artikels, die ook via Toledo ter beschikking worden gesteld.

Geselecteerde hoofdstukken uit:

Gujarati, D.N., Porter, D.D., (2009), Basic Econometrics, McGraw-Hill International Edition, 6TH ed., 922 p.
Hair, J.F., et al. (2006), Multivariate Data Analysis, Pearson, Prentice Hall, 6th ed., 899 p.
Murray, M.P., (2006), Econometrics. A Modern Introduction., Pearson Addison Wesley, 929 p.
Sharma, S., (1996), Applied Multivariate Techniques, John Wiley & Sons Inc., 493 p.
Studenmund, A.H., (2006), Using Econometrics. A practical Guide, Pearson Addison Wesley, 5th ed. 639 p.

 

Bijkomend aanbevolen studiemateriaal

Salant, P. & Dillman, D.A. (1994). How to conduct your own survey? (Wiley & Sons)
Rea, L.M. & Parker, R.A. (2005). Designing and Conducting Survey Research: A Comprehensive Guide. (Wiley & Sons)
De Pelsmacker, P. & Van Kenhove, P. (laatste druk). Marktonderzoek. Methoden en toepassingen. (Garant)
Miles, M.B. & Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. (Thousand Oaks)
Yin, R.K. (1994). Case study research: designs and methods. (SAGE Publications)
Strauss, A.L. (1987). Qualitative analysis for social scientists. (Cambridge University Press)
Denzin N.K. & Lincoln, Y.S. (1994). Handbook of qualitative research. (SAGE Publications)

De docenten zullen een aantal veel gebruikte onderzoeksmethoden binnen ARC toelichten, alsook enkele praktische sessies organiseren waarbij de studenten verschillende analyses kunnen uitproberen op de computer. De lessen nemen de vorm aan van interactieve hoorcolleges, waarbij de studenten uitgenodigd worden om actief te participeren en ook verwacht worden om de colleges voor te bereiden met de opdrachten die worden doorgegeven. Een onderdeel van de cursus bestaat uit het participeren in één of meerdere wetenschappelijke experimenten, die specifiek ingaan op de thema's besproken tijdens het vak. 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Onderzoeksmethodologie accountancy en fiscaliteit (B-KUL-Y75134)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken

Het vak Onderzoeksmethodologie AF wordt geëvalueerd aan de hand van een gesloten boek, schriftelijk examen.
Tijdens dit examen wordt van de studenten verwacht dat zij de leerstof rond onderzoeksopzet en analysetechnieken kunnen toepassen in de context van concrete voorbeelden. 

 

Bepaling eindresultaat

Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

 

Tweede examenkans

De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de 2de examenkans zijn identiek aan die van de 1ste examenkans.
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

 

Examencontract (1ste en 2de examenkans) 

Gesloten boek schriftelijk examen.
Tijdens dit examen wordt van de studenten verwacht dat zij de leerstof rond onderzoeksopzet en analysetechnieken kunnen toepassen in de context van concrete voorbeelden.
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.