Operationeel management (S) (B-KUL-Y05076)

3 studiepuntenNederlands26 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:

De student

2.a     begrijpt  basistheorieën, -begrippen, en- concepten  met betrekking tot de operationele activiteiten, en kan deze toepassen bij het oplossen van bedrijfseconomische problemen.
2.b     onderscheidt en verduidelijkt de verschillende manieren waarop activiteiten en processen in organisaties worden georganiseerd, gestructureerd en beheerd.
2.s     verduidelijkt de opbouw en organisatie van logistieke processen in organisaties.

3.h     definieert, legt uit en gebruikt, zowel grafisch als modelmatig, macro- en micro-economische concepten.

5.a     gebruikt statische en dynamische modellen, grafisch en algebraïsch, om (bedrijfs)economische problemen te analyseren en op te lossen.
5.d     gebruikt methoden en technieken van operationeel onderzoek om (bedrijfs)economische problemen te modelleren en op te lossen.

6.c     kiest en gebruikt in lijn met de gegeven praktijkrelevante en (bedrijfs)economische probleemstelling en onderzoeksmethode de correcte technieken voor verwerving, analyse en interpretatie van data.

8.b    neemt alternatieve verklaringen en methoden in overweging bij het analyseren en oplossen van een praktijkrelevant (bedrijfs)economisch probleem.
8.d     werkt een logische en coherente argumentatie uit voor gemaakte keuzes bij het oplossen van een praktijkrelevant (bedrijfs)economisch probleem. 
8.e     waakt over de relevantie, precisie en wetenschappelijkheid van het eigen werk en houdt daarbij rekening met eventuele feedback.
8.f      reflecteert kritisch over het eigen gedrag en de eigen aanpak, in functie van levenslang leren.

11.b   geeft blijk van creativiteit, toont verantwoordelijkheidszin, neemt initiatief, en stelt prioriteiten bij het uitvoeren van (bedrijfs)economische opdrachten.
11.d   formuleert en evalueert alternatieve oplossingen voor een probleem.
11.g   is vertrouwd met relevante ICT-toepassingen en kan deze kennis en vaardigheden gebruiken bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.

 

Toelichting

Binnen het domein van productie- en logistiek management staat het transformatieproces van input naar output centraal zowel in productie- als dienstenactiviteiten. De kernparameters van dit transformatieproces zijn voorraad, doorlooptijd en outputritme.

In dit opleidingsonderdeel wordt een overzicht gegeven van het beheer van operationele processen, met nadruk op voorraadbeheer en (productie)planning. Kwantitatieve benaderingen komen uitgebreid aan bod om modellen te ontwerpen die leiden tot het nemen van correcte logistieke beslissingen. Sterke nadruk wordt gelegd op de bedrijfseconomische inzichten achter deze beslissingen.Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om op gestructureerde wijze probleemoplossend te werken.

Specifiek zijn de volgende competenties verworven: 

  • De student begrijpt  basistheorieën, -begrippen, en- concepten  met betrekking tot de operationele activiteiten, en kan deze toepassen bij het oplossen van bedrijfseconomische problemen (2.a en 2.b)
  • De student is vertrouwd met onderzoeksmethoden binnen het domein van de bedrijfseconomische wetenschappen (i.h.b.  Operations Management) en kan deze hanteren (2.s, 3.h, 5.a, 6.c)
  • De student heeft basiskennis rond en -inzicht in een aantal analysetechnieken (5a, 5d), i.h.b.
    • m.b.t. tactische en operationele productieplanning. Specifiek is hij vertrouwd met productie- en voorraadbeheer en heeft hij kennis van het beheer van bedrijfsprocessen en de "supply chain".
    • kan hij methoden en technieken van operationeel onderzoek gebruiken om bedrijfseconomische problemen te modelleren en op te lossen.
  • De student kan zelfstandig een redenering opbouwen en een argumentatie uitwerken (6.c, 8.b, 8.e)
  • Hij kan kritisch reflecteren. In het bijzonder kan hij alternatieve verklaringen in overweging nemen en de waarde van deze alternatieve verklaringen en methodes evalueren, naast de beperkingen ervan onderkennen. (8.f)
  • De student kan zelfstandig werken (i.h.b. een eigen werkplanning opmaken, op zelfstandige wijze studiemateriaal bijeenbrengen, ordenen en verwerken). (11.b, 11.d)
  • De student heeft leervermogen ontwikkeld zodat hij nieuwe inzichten kan verwerken en nieuwe problemen kan identificeren. (11.b, 11.d)
  • De student is vertrouwd met de werking van een elektronisch rekenblad (MS Excel). Hij kan deze kennis en vaardigheden gebruiken bij het oplossen van (bedrijfs-)economische problemen (11.g)

 Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel buiten de in het standaardtraject voorafgaandelijke wiskunde en statistiekvakken.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Operationeel management (S) (B-KUL-Y55076)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

1. Basisconcepten in productie- en logistiek management (ontwerp, planning en controle).
2. Voorraadbeheer: deterministische en stochastische modellen
3. Materiaalbehoefteplanning: MRP en ERP, capaciteitsplanning
4. Theory of Constraints.
5. Just-In-Time problematiek
6. Inleiding in Factory Physics: studie van doorlooptijd, wet van Little.

  • Performantiewetten: Best Case, Worst Case, Practical Worst Case
  • Doorlooptijd: Kingman (G/G/1) en Sakasegawa (G/G/m)

Verplicht studiemateriaal

Lambrecht M., R. Boute en N. Vandaele, Handboek Productie- en Logistiek Management, Alta uitgeverij, Leuven Heverlee, 2de druk, 2016

Er wordt gebruikt gemaakt van Toledo voor slides, opgaven en verwijzingen naar artikels.

 

Bijkomend aanbevolen studiemateriaal

Operationeel management

  • Anupindi, Ravi; Chopra, Sunil; Deshmukh, Sudhakar D.; Van Mieghem, Jan A.; Zemel, Eitan, Managing business proces flows, Principles of Operations Management, 3th ed., 2011, Pearson.
  • Bozarth, Cecil C. & Handfield, Robert B., Introduction to Operations and Supply Chain Management, 3rd ed., Pearson, 2013
  • Chapman, Stephen N., The fundamentals of production planning and control, 2006, Pearson
  • Chhajed, Dilip; Lowe, Timothy J., Building Intuition, Insights from Basic Operations Management Models and Principles, 2008, Springer.
  • Hopp, Wallace J. & Spearman, Mark L., Factory Physics, 3rd Edition, 2008, McGraw-Hill
  • Pound, Edward S.; Bell, Jeffrey H.& Spearman, Mark L., Factory Physics for Managers: How Leaders Improve Performance in a Post-Lean Six Sigma World, 2014,
  • McGraw-Hill
  • Vollmann, Thomas E.; Berry, Wiliam L.; Whybark, D. Clay & Jacobs, F. Robert, Manufacturing Planning and Control Systems for Supply Chain Management, 5th Edition, 2005, McGraw-Hill

College met aandacht voor oefeningen en gevalstudies.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Operationeel management (S) (B-KUL-Y75076)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine


Evaluatiekenmerken

Studenten mogen gebruik maken van een rekenmachine en formularium.

Bepaling eindresultaat

Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Tweede examenkans

De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.