Interne en externe financiële verslaggeving (S) (B-KUL-Y05069)

6 studiepuntenNederlands52 urenEerste semester
Orens Raf (coördinator) |  Cools Martine |  Orens Raf |  Van Mele Jens (medewerker) |  Vanpoucke Adèle (medewerker)
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:

De student

2.a        Begrijpt  basistheorieën, -begrippen, en -concepten  van elk managementdomein, i.h.b. met betrekking tot de financiële, operationele, commerciële en organisatorische activiteiten, en kan deze toepassen bij het oplossen van bedrijfseconomische problemen.
2.e        Heeft inzicht in de actuele regelgeving van de financiële rapportering en past deze toe bij het registreren van financiële transacties.
2.f         Beoordeelt de financiële prestaties van een organisatie op basis van een doorgedreven inzicht in de opbouw en samenstelling van een jaarrekening en via kritisch gebruik van diverse technieken van financiële analyse, en formuleert aanbevelingen om het financiële beleid bij te sturen.
2.g        Analyseert kritisch methoden van kostprijscalculatie en wendt deze nauwkeurig aan bij het nemen van managementbeslissingen.
2.t         Analyseert vraagstukken in verschillende managementdomeinen aan de hand van de gepaste theorieën, begrippen en modellen en formuleert een wetenschappelijk verantwoord voorstel tot oplossing. 

8.b        neemt alternatieve verklaringen en methoden in overweging bij het analyseren en oplossen van een praktijkrelevant (bedrijfs)economisch probleem.

11.a      voert zelfstandig of in groep een duidelijk geformuleerde opdracht doelgericht uit

12.a      Schat de gevolgen van bedrijfsvoering voor diverse stakeholders en de maatschappij in.

Toelichting

In dit opleidingsonderdeel verdiepen de studenten hun basiskennis rond financial en management accounting.

Bij het voltooien van het opleidingsonderdeel kan de student:

  •  basistheorieën, -begrippen, en -concepten met betrekking tot externe en interne verslaggeving toepassen bij het oplossen van bedrijfseconomische problemen. De problemen die worden behandeld zijn specifiek bedrijfseconomisch en domeinoverschrijdend (2a)
  • de actuele regelgeving rond financiële rapportering toepassen bij het registreren van financiële transacties (2e).
  • een oordeel vellen over de financiële gezondheid van een organisatie op basis van een doorgedreven inzicht in de opbouw en samenstelling van een jaarrekening en via kritisch gebruik van diverse technieken van financiële analyse. Hierbij wordt ingegaan hoe de verschillende waarderingsmethoden een verschillende impact hebben op de winstcijfers en onderdelen van de balans, die op hun beurt een invloed hebben op de gerapporteerde financiële ratio's. Hierbij dient bij ook rekening gehouden te worden hoe de oplossing van één bepaald probleem een impact kan hebben op andere aspecten van de financiële analyse  (2f + 8b)
  • aanbevelingen formuleren om het (financiële) beleid bij te sturen. Hierbij wordt  rekening houdende met de theoretische/wetenschappelijke theorieën voor het formuleren van oplossing op een concreet managementvraagstuk met aandacht voor de validiteit van de verzamelde gegevens (2t)
  • de technieken van kostprijsberekening toepassen in praktische oefeningen en kritisch staan ten opzichte van de selectie van de kostprijsmethode. Er dient ingeschat te worden welke techniek het meest geschikt is in bepaalde situaties  (2g)
  • kosten- en opbrengsteninformatie analyseren met het oog op het oplossen van concrete gevalstudies (2g).
  • zich dusdanig organiseren dat hij/zij zelfstandig een duidelijk geformuleerde opdracht doelgericht kan uitvoeren. Een onderdeel van de cursus bestaat uit het participeren in één of meerdere wetenschappelijke experimenten, die specifiek ingaan op de managemnt accounting thema's  (11a). 
  • de gevolgen van bedrijfsvoering inschatten voor diverse stakeholders en de maatschappij (12a).

Studenten dienen kennis te hebben van de basistechnieken van accounting

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0X47A : Interne en externe financiële verslaggeving
HSH85A : Interne en externe financiële verslaggeving (S)
HTH82A : Interne en externe financiële verslaggeving (BL)
HSA14A : Internal and External Financial Reporting (B)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Interne en externe financiële verslaggeving (S) (B-KUL-Y55069)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College52 urenEerste semester
Cools Martine |  Orens Raf |  Van Mele Jens (medewerker) |  Vanpoucke Adèle (medewerker)
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Externe financiële rapportering

  • Bespreking van de posten van de Belgische balans: waardering + boekhoudkundige keuze 'imagogericht' versus 'fiscale optimalisatie' + gelijkenissen/verschilpunten tussen Belgische boekhoudwetgeving en IAS/IFRS.
  • Analyse van de jaarrekening: liquiditeit + kasstroomanalyse + solvabiliteit + rendabiliteit.

 

Interne financiële rapportering

  • Indeling van de kosten
  • Break-evenanalyse
  • Integrale versus variabele productiekostprijs
  • Budgetteren en Standaardkostprijsberekening (inclusief verschillenanalyse)
  • Activity Based Costing

Een onderdeel van de cursus bestaat uit het participeren in één of meerdere wetenschappelijke experimenten, die specifiek ingaan op de management accounting thema's besproken tijdens het vak. 

Verplicht studiemateriaal

Voor externe financiële rapportering:

  • Slides, cursustekst, kennisclips, (extra) oefeningen,... zie Toledo

 

Voor interne financiële rapportering

  • Handboek: Datar & Rajan, Horngren's Cost Accounting: a managerial emphasis, laatste editie
  • Begeleidende slides: zie Toledo
  • Opgaven voor de oefeningensessies worden voorzien voor de les
  • Oplossingen van de oefeningen worden voorzien na de les
  • Extra oefeningen

 

Voor externe financiële rapportering worden wekelijks hoorcolleges ingericht waarbij de leerstof wordt besproken aan de hand van toepassingen en cases. Ter voorbereiding van de colleges kan aan de studenten gevraagd worden om een kennisclip door te nemen. Daarnaast zijn er verspreid over het semester enkele werkzittingen waarbij studenten toepassingen kunnen maken om de materie verder in te oefenen.

Voor interne financiële rapportering worden 8 sessies van 2 contacturen voorzien. De docent zal na enkele colleges voor het bespreken en toepassen (aan de hand van concrete voorbeelden) van de relevante thema’s, ruimte maken voor oefeningensessies.
Voor de oefeningensessies worden de studenten uitgenodigd om op voorhand de oefeningen voor te bereiden. De oefeningen worden besproken, en de studenten krijgen de kans om vragen over deze oefeningen en theorie te stellen. 
Voor vragen over theorie en oefeningen wordt bovendien een discussie forum op Toledo voorzien, waarop studenten (onder toezicht van de docent) elkaar helpen om tot concrete antwoorden te komen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Interne en externe financiële verslaggeving (S) (B-KUL-Y75069)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine


Evaluatiekenmerken

Schriftelijk examen.
De studenten mogen een niet-programmeerbare rekenmachine gebruiken. De studenten ontvangen voor het oplossen van het examen van het deel externe verslaggeving een MAR en een formularium met financiële ratio's.
Het examen bestaat hoofdzakelijk uit op te lossen oefeningen/kleine cases, aan de hand waarvan ook de theorie wordt bevraagd. Voor de theorie waar geen oefeningen voor kunnen worden opgenomen, worden enkele korte theorievragen voorzien (meestal onder de vorm van enkele multiple choice vragen (met giscorrectie) of via een aanvullend open vraagje). Voor het deel interne financiële verslaggeving wordt er niet met een formularium gewerkt.

Bepaling eindresultaat

Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
Externe financiële verslaggeving telt mee voor 2/3de van de totaalscore, interne financiële verslaggeving telt mee voor 1/3de van de totaalscore. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Indien een student voor elk deel minstens 8,00 (gemeten tot op twee cijfers na de komma) op 20 behaalt, dan wordt het OPO eindresultaat het gewogen gemiddelde van beide delen.

Indien een student op minstens één van beide delen een score behaalt lager dan 8,00 (gemeten op twee cijfers na de komma) op 20, zal de laagst behaalde deelscore toegewezen worden als OPO-eindresultaat (afgerond tot op een geheel getal van 20).

Er moet bijgevolg een score van minstens 8,00 op 20 behaald worden op beide delen (gemeten tot twee cijfers na de komma) én een gewogen gemiddelde score van 10 als eindresultaat behaald worden om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. 

Indien geen credit wordt behaald voor het opleidingsonderdeel, en het opleidingsonderdeel wordt in de derde examenperiode van hetzelfde academiejaar hernomen, dan geldt het deel waarop:

- een deelscore van minstens 10,00 op 20 wordt behaald (gemeten tot twee cijfers na de komma) niet hernomen. De eerder behaalde deelscore wordt verrekend in het nieuwe OPO eindresultaat.

- een deelscore van minder dan 10,00 op 20 wordt behaald (gemeten tot twee cijfers na de komma) wel hernomen. Het beste resultaat principe is niet van toepassing op de deelresultaten.   

Indien het opleidingsonderdeel in een volgend academiejaar wordt hernomen, dan dienen alle deelexamens hernomen te worden. Er zijn geen deeloverdrachten over academiejaren mogelijk. 

Indien een student niet deelneemt aan één van beide evaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel. 

Tweede examenkans

De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn dezelfde als bij de eerste examenkans.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • Interne financiële verslaggeving (binnen academiejaar)
  • Externe financiële verslaggeving (binnen academiejaar)

De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn dezelfde als bij de eerste examenkans.