Internationale bedrijfsomgeving (B-KUL-Y00943)

3 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
Nauwelaerts Ysabel |  Janssen Richard (plaatsvervanger)
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:

De student

1.a        analyseert de omgeving waarin een organisatie actief is en schat de invloed van omgevingsfactoren op de werking van de organisatie in.
1.b        begrijpt basistheorieën, -begrippen en -concepten van strategisch management en gebruikt deze om de organisatiestrategie kritisch te evalueren en voorstellen te formuleren om deze strategie bij te sturen.
1.c        werkt op basis van de analyse van een (bedrijfs)economisch probleem een voorstel tot oplossing uit in lijn met de organisatiestrategie.

2.q        onderscheidt en verduidelijkt de verschillende internationaliseringstrategieën en -processen van organisaties.

3.a        detecteert de impact van regionale, nationale en internationale omgevingsfactoren op het bedrijfsbeleid en schat de complexiteit van het opereren in een internationale omgeving bij het uittekenen van een strategie in.

7a       verzamelt op een kritische manier bronnen en data en schat de wetenschappelijke relevantie ervan in.   

7b       refereert op een correcte en consistente manier aan wetenschappelijke bronnen.

7c       analyseert kritisch de inhoud van (wetenschappelijke) bronnen.

7.d        beoordeelt kritisch (wetenschappelijke) informatie en data, en structureert en verwerkt deze in functie van het oplossen van een praktijkrelevant (bedrijfs)economisch probleem.

9.a        neemt in teamverband, afhankelijk van de context, leidinggevende, uitvoerende of ondersteunende taken op en draagt aldus op actieve wijze bij aan een gezamenlijk resultaat.
9.b        luistert naar de mening van anderen en gaat op een constructieve manier om met diverse meningen en culturen.

11.a      voert zelfstandig of in groep een duidelijk geformuleerde opdracht doelgericht uit.
11.b      geeft blijk van creativiteit, toont verantwoordelijkheidszin, neemt initiatief, en stelt prioriteiten bij het uitvoeren van (bedrijfs)economische opdrachten.
11.c      analyseert een (bedrijfs)economisch probleem in zijn context, combineert gegevens om dit probleem op te lossen en wendt de opgebouwde  multidisciplinaire kennis aan.
11.f       verklaart en verdedigt in een discussie of gesprek een standpunt omtrent (bedrijfs)economische problemen.

12.c      reflecteert over het bedrijfskundig en economisch denken en handelen vanuit sociaal en ethisch oogpunt.

Toelichting

In dit opleidingsonderdeel verwerven de studenten inzicht in de internationale bedrijfsomgeving aan de hand van concrete aangeleerde internationale analysekaders.  

Bij het voltooien van het opleidingsonderdeel kan de student:

  • de voornaamste facetten van de internationale omgeving identificeren zoals de demografische, economische, technologische, sociale, politieke omgevingsfactoren die belangrijk zijn om te onderzoeken wanneer een organisatie actief wil zijn op de internationale markten. (1a, 1b, 3a)
  • de juiste analysetechnieken toepassen om deze verschillende omgevingsfactoren op een correcte en kritische wijze te analyseren ( 1a, 1b, 3a)
  • relevante informatie verzamelen  op basis van internationale secundaire data om deze omgevingsfactoren in de praktijk te kunnen onderzoeken (1a, 3a, 7a, 7d)
  • op een kritische en gestructureerde manier in team een internationale omgevingsanalyse maken door de aangeleerde analysekaders toe te passen op de verzamelde data  (7c, 7d, 9a, 9b, 11a, 11b, 11c, 12c)
  • gebruik maken van actuele artikels uit wetenschappelijke tijdschriften: zowel artikels aangereikt tijdens de colleges als zelf op te zoeken artikels en hiernaar correct referen. (7b, 7d)

  • concepten op zelfstandige basis kritisch verwerken (11c)

  • op basis van deze omgevingsanalyse, voorstellen formuleren m.b.t. de internationale strategie van een organisatie, ook rekening houdend met de sociale en ethische aspecten van deze strategische keuzes    (1b, 1c, 2q, 3a, 11a, 11b, 11c, 11f, 12c)
  • deze voorstellen m.b.t. de internationale strategie in groep in een schrifetlijke paper voorstellen en mondeling presenteren en verdedigen. (9a, 9b, 11a, 11b,11c, 11f, 12c)

Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Internationale bedrijfsomgeving (B-KUL-Y50719)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
Nauwelaerts Ysabel |  Janssen Richard (plaatsvervanger)
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Steeds meer ondernemingen, zowel grote multinationals als ook onze meer bescheiden KMO’s,  beseffen vandaag de dag dat de steeds meer open internationale markten enorme uitdagingen met zich meebrengen voor onze ondernemingen. Het actief zijn op  -en handel drijven met-  internationale markten is voor ondernemingen echter ook een complexe uitdaging. In deze cursus leert de student hoe de mogelijkheden van  internationale markten goed te analyseren en hierop op de juiste manier in te spelen.

In dit opleidingsonderdeel leert de student de zeer diverse internationale markten in al haar aspecten correct te analyseren. Voor de bedrijven die nieuwe internationale markten willen betreden, is het cruciaal om een goede risico analyse te maken van deze internationale markten op diverse vlakken zoals onder meer het culturele, financiële, politieke, juridische, sociale, …. Het multidisciplinaire karakter van export / import en andere internationale entreestrategieën komt terug in onderwerpen als marketing, sales, financiën, douanezaken, juridische zaken, logistiek en cultuur. Op basis van deze analyses moeten studenten in staat zijn een goede internationale marktanalyse te maken en de geschikte product / marktcombinaties te formuleren en de juiste positionerings- en export of andere entreestrategie voor te stellen.  

In dit opleidingsonderdeel gaan we ook dieper in op de praktijk. Studenten moeten af en toe zelfstandig toetsen en korte case studies voorbereiden en online indienen. Verder leren de studenten een concrete analyse te maken van een internationale markt van een bedrijf en een praktisch internationaliseringsplan op te stellen. Op het einde van dit opleidingsonderdeel brengen studenten deze vaardigheden en competenties in de praktijk door in groep een internationaliseringsplan te ontwikkelen voor een hedendaags bedrijf of organisatie. De studenten stellen dit voor in de vorm van een wetenschappelijke paper en presenteren vervolgens mondeling hun werk voor de docent en medestudenten.

Verplicht studiemateriaal

Radha Jethu-Ramsoedh & Maud Hendrickx, 2015, Internationaal Ondernemen, Noordhoff Uitgevers, tweede druk, 356p.

ISBN 978-90-01-85080-7 

Bijkomend aanbevolen studiemateriaal

Flanders Investment and Trade, 2014, Het Exportplan, Leidraad voor Internationaal Ondernemen, Brussel, 160 p.
Leslie Hamilton and Philip Webster, 2015, The International Business Environment, Oxford University Press, Third Edition, ISBN: 9780198704195, 448 pages

 

Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo

Studenten nemen actief deel aan de hoorcolleges waarin de analysekaders en theorieën worden uitgelegd.  Af en toe bereiden zij een toest of korte case study voor die ze online indienen. Zij analyseren eveneens kritisch wetenschappelijke data, papers, rapporten en cases, die tijdens de interactiecolleges worden bediscussieerd. Tevens zullen een of twee externe gastsprekers uitgenodigd worden om deze topics vanuit de internationale bedrijfsrealiteit te kaderen.

Op het einde van de cursus zullen de studenten de geziene leerstof moeten toetsen aan de realiteit van een internationale organisatie en omgeving. Dit groepswerk, in groepen van maximaal vijf studenten, resulteert in een wetenschappelijke paper waarin de studenten op basis van de analyse van de internationale omgeving, een internationaal plan voorstellen. Deze paper wordt bovendien gepresenteerd tijdens de laatste colleges waarbij de interactie en feedback tussen de studenten ook belangrijk en vereist zal zijn.

Alle informatie omtrent inhoud, vorm en timing van de papers en presentaties wordt gecommuniceerd tijdens de colleges en via Toledo.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Internationale bedrijfsomgeving (B-KUL-Y70943)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Presentatie
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen


Evaluatiekenmerken 

De evaluatie bestaat uit een schriftelijk examen en een groepsopdracht bestaande uit een paper met presentatie. Daarnaast moeten studenten in de loop van het semester ook een aantal cases voorbereiden en/of opdrachten uitvoeren waarvan ze de weerslag tijdig moeten opladen via Toledo.
Alle informatie omtrent inhoud, vorm en timing van de paper, presentaties en opdrachten wordt gecommuniceerd tijdens de colleges en via Toledo.

Bepaling eindresultaat

Het eindresultaat is een gewogen cijfer uitgedrukt met een geheel getal op 20 dat als volgt wordt bepaald:
Het schriftelijke examen telt mee voor 70 % van de totaalscore, de groepsopdracht telt mee voor 30 % van de totaalscore. 
Indien elke deelscore minstens 8,00 (gemeten tot twee cijfers na de komma) op 20 bedraagt, dan wordt het OPO-eindresultaat het rekenkundig gemiddelde van de twee deelscores (dit OPO-eindresultaat wordt afgerond tot op een geheel getal). Anders wordt de laagste behaalde deelscore toegewezen als OPO-eindresultaat (afgerond tot op een geheel getal).

Concreet betekent dit dat een student op elk van beide onderdelen een deelscore van minstens 8,00 op 20 (gemeten tot twee cijfers na de komma) en een OPO-eindresultaat van tenminste 10 op 20 moet halen, om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel.

Indien de student niet deelneemt aan één (of meerdere) van de deelevaluaties, wordt de beoordeling van de niet afgelegde deelevaluatie(s) meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat.
Indien de vastgelegde timing van de groepsopdracht met paper en presentatie niet wordt gerespecteerd, wordt de beoordeling van het betrokken deel meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat.

Indien ten slotte de student meer dan één van de individuele opdrachten niet tijdig heeft ingediend via Toledo kan de student niet slagen voor dit OPO tijdens de eerste examenperiode.

Tweede examenkans

Indien geen credit werd behaald voor het OPO en het OPO in de derde examenperiode hernomen wordt, dan geldt dat het onderdeel (schriftelijk examen of groepswerk)  waarop:

  • een deelscore van minstens 10,00 op 20 werd behaald (gemeten tot twee cijfers na de komma), niet wordt hernomen. De eerder behaalde deelscore wordt verrekend in het nieuwe OPO-eindresultaat.
  • een deelscore van minder dan 10,00 op 20 werd behaald (gemeten tot twee cijfers na de komma), wel wordt hernomen.
  • De samenstelling van de totaalscore blijft identiek aan deze tijdens de eerste examenperiode.

Indien het OPO in een volgend academiejaar hernomen wordt, dan dienen alle deelexamens hernomen te worden. Er zijn geen deeloverdrachten mogelijk over academiejaren heen.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • permanente evaluatie (binnen academiejaar)
  • schriftelijk examen (binnen academiejaar)

De bepaling van het eindresultaat in de tweede examenperiode is identiek aan die van de eerste examenkans zoals beschreven in het tabblad 'Toelichting evaluatie'.