Ondernemerschap en business planning (B-KUL-Y00940)

3 studiepuntenNederlands28 urenEerste semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:

De student

1.a        analyseert de omgeving waarin een organisatie actief is en schat de invloed van omgevingsfactoren op de werking van de organisatie in.
1.c        werkt op basis van de analyse van een (bedrijfs)economisch probleem een voorstel tot oplossing uit in lijn met de organisatiestrategie.

2.a        begrijpt  basistheorieën, -begrippen, en- concepten  van elk managementdomein, i.h.b. met betrekking tot de financiële, operationele, commerciële en organisatorische activiteiten, en past deze toe bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.
2.b        onderscheidt en verduidelijkt de verschillende manieren waarop activiteiten en processen in organisaties worden georganiseerd, gestructureerd en beheerd.
2.l         formuleert en beoordeelt kritisch de doelstellingen en instrumenten van een marketingplanning en -strategie.

6.e        trekt op een wetenschappelijke manier praktijkrelevante besluiten uit kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksresultaten.

8.a        identificeert praktijkrelevante (bedrijfs)economische uitdagingen en relateert deze aan binnen het vakgebied ontwikkelde inzichten. 
8.b        neemt alternatieve verklaringen en methoden in overweging bij het analyseren en oplossen van een praktijkrelevant (bedrijfs)economisch probleem.
8.c        identificeert de beperkingen van een onderzoek en stelt de resultaten van een onderzoek in vraag.
8.d        werkt een logische en coherente argumentatie uit voor gemaakte keuzes bij het oplossen van een praktijkrelevant (bedrijfs)economisch probleem.
8.e        waakt over de relevantie, precisie en wetenschappelijkheid van het eigen werk en houdt daarbij rekening met eventuele feedback.
8.f         reflecteert kritisch over het eigen gedrag en de eigen aanpak, in functie van levenslang leren.

9.a        neemt in teamverband, afhankelijk van de context, leidinggevende, uitvoerende of ondersteunende taken op en draagt aldus op actieve wijze bij aan een gezamenlijk resultaat.
9.b        luistert naar de mening van anderen en gaat op een constructieve manier om met diverse meningen en culturen.

10.a      communiceert schriftelijk en mondeling met een publiek van specialisten en niet-specialisten in de opleidingstaal, en dit op grammaticaal en vocabularisch correcte en gestructureerde wijze, en in vormelijke genres die courant voorkomen in een (bedrijfs)economische context.

11.a      voert zelfstandig of in groep een duidelijk geformuleerde opdracht doelgericht uit.
11.b      geeft blijk van creativiteit, toont verantwoordelijkheidszin, neemt initiatief, en stelt prioriteiten bij het uitvoeren van (bedrijfs)economische opdrachten.
11.c      analyseert een (bedrijfs)economisch probleem in zijn context, combineert gegevens om dit probleem op te lossen en wendt de opgebouwde  multidisciplinaire kennis aan.
11.e      evalueert de haalbaarheid van een project door een realistische inschatting van de vereiste middelen en de eraan verbonden risico's.
11.f       verklaart en verdedigt in een discussie of gesprek een standpunt omtrent (bedrijfs)economische problemen.
11.h      wendt management- en ondernemerschapsvaardigheden aan in een concrete bedrijfscontext.

12.d      integreert duurzaamheidswaarden bij de analyse van actuele (bedrijfs)economische problemen en stelt oplossingen voor die rekening houden met deze waarden.

13.        heeft inzicht in de eigen competenties en drijfveren, neemt een pro-actieve houding aan ten opzichte van de eigen ontwikkeling en kan kritisch reflecteren over het eigen gestelde gedrag. 

Toelichting

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:

1. determinanten van ondernemerschap en ondernemersstijlen correct inschatten ( 11.h);
2. een aangeduid onderdeel van een businessplan voor een KMO zelfstandig uitwerken in een team van een viertal studenten; (1.a, 1.c, 2.a, 2.b, 2.l, 6.e, 8.a, 8.b, 8.d, 9.a, 11.a, 11.b, 11.c, 11.e, 12.d);
3. de essentie van een uitgewerkt onderdeel van een businessplan op overtuigende wijze voorstellen aan stakeholders en hun feedback correct verwerken;  (8.d, 8.e, 8.f, 9.b, 10.a, 11.f);
4. als extern klankbord fungeren en vanuit die rol gepaste suggesties aanreiken omtrent een businessplan dat anderen uitwerkten. (6.e, 8.a, 8.b, 8.c, 9.b).

Voor dit opleidingsonderdeel is het noodzakelijk om te beschikken over voldoende voorkennis van de opleidingsonderdelen Accounting A en B, Bank en beurs, Ondernemingsfinanciering, Strategic management en Marketing. Verder is het ook aanbevolen om over voldoende voorkennis van de opleidingsonderdelen Bedrijfsmanagement, Personeel en organisatie en Management accounting te beschikken.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Ondernemerschap en business planning (B-KUL-Y50716)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht28 urenEerste semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Dit opleidingsonderdeel omvat 2 plenaire, interactieve hoorcolleges van 4 uur rond ondernemerschap, ondernemersstijlen, het planningsproces in de onderneming en de bouwstenen van een businessplan.

Vervolgens werken de studenten in groepjes van vier à vijf voor een zelf gekozen onderneming (een KMO of een businessunit van een grote onderneming) onder begeleiding elk een deel van een businessplan uit dat zij presenteren en herwerken op basis van de feedback die ze ontvangen.

Onder de hoofding “Focus op Ondernemerschap”  worden bovendien “ondernemerschapsevents” voorzien waarvoor de studenten zich verplicht op voorhand dienen in te schrijven. Deze events worden georganiseerd in samenwerking met de studentenvereniging Absoc, met onder meer getuigenissen rond ondernemerschap en intrapreneurship. 

Verplicht studiemateriaal

Slides en teksten via Toledo.

Dit opleidingsonderdeel omvat 2 plenaire, interactieve hoorcolleges van 4 uur rond ondernemerschap, ondernemersstijlen,  het planningsproces in de onderneming en de bouwstenen van een businessplan.

Vervolgens werken de studenten voor een zelf gekozen onderneming (een KMO of een businessunit van een grote onderneming) onder begeleiding een businessplan uit. Een groep van 15 à 18 studenten, ingedeeld in drie teams van 5 à 6, werkt samen één volledig businessplan uit. De studenten passen daarbij vakoverschrijdend diverse aspecten toe die gezien zijn in andere opleidingsonderdelen. 

In november presenteert elk team aan de andere studenten van zijn groep een eerste aangeduide onderdeel van het businessplan. Bij die presentaties fungeren de medestudenten als extern klankbord die het businessplan toetsen onder meer vanuit het standpunt van de potentiële klant of de voornaamste concurrenten. De input van de medestudenten wordt genotuleerd en bij de eindbeoordeling wordt verwacht dat daarmee rekening gehouden is. In december presenteert elk team aan zijn groep een tweede aangeduid onderdeel van het businessplan, samen met eventuele aanpassingen bij het vroeger reeds gepresenteerde deel. Opnieuw ligt een belangrijk accent op de interactie tijdens de groepsbespreking na elke presentatie. Op basis van de ontvangen feedback bij de presentaties wordt elk team geacht zijn onderdelen van het businessplan verder bij te schaven met het oog op het indienen van een eindversie voor de aanvang van de eerste examenperiode. Dit betekent dat het aantal contacturen beperkt is, maar dat de studenten tussentijds wel intensief werk dienen te verrichten voor de uitwerking van hun businessplan.

De datums voor de presentaties en bespreking wordenvastgelegd binnen de week na het laatste inleidend college en bevestigd via Toledo. Aanwezigheid op die presentatie- en besprekingssessie is verplicht, evenals op het laatste inleidend college.

Omwille van de gehanteerde werkvorm en de samenstelling van de teams dienen studenten voor dit OPO ingeschreven te zijn uiterlijk op 30 september. Bij latere inschrijving kan enkel nog de werkwijze zoals voor het examencontract gehanteerd worden.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Ondernemerschap en business planning (B-KUL-Y70940)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten


Evaluatiekenmerken

De eigenlijke evaluatie slaat op de uitwerking van (een onderdeel van) een businessplan. Om evenwel een puntenscore te kunnen bekomen moet de student bovendien actief deelnemen aan de ondernemerschapsevents  in het kader van de Focus op Ondernemerschap (zie hierna) of een tolereerbaar cijfer behalen op een schriftelijk examen rond ondernemerschap.

* Telkens 5 van de 20 punten worden toegekend aan de evaluatie tijdens elk van beide presentatie- en discussiesessie van de onderdelen van het businessplan enerzijds eind in november en anderzijds in december. Zowel de eigen presentatie wordt beoordeeld als de actieve deelname aan de groepsdiscussie volgend op de presentatie van de andere teams.  Afwezigheid tijdens (een deel van) deze sessies leidt tot een nulscore op 5 van de 20 punten, welke ook de oorzaak moge zijn van de al dan niet gewettigde afwezigheid. Indien een student evenwel omwille van een zwaarwichtige reden afwezig is, geldt de regeling die voorzien is voor een student met een examencontract (zie verder).

De datum voor de presentaties en bespreking wordt vastgelegd binnen de week na het laatste inleidend college en bevestigd via Toledo.

*  10 van de 20 punten worden toegekend aan de eindpaper die uiterlijk voor het begin van de eerste examenperiode wordt ingediend én aan de voorbereiding van de presentatie in december die één week op voorhand aan de begeleidende docent bezorgd wordt.

Laattijdig of niet-indienen van de eindpaper leidt tot een nulscore op 10 van de 20 punten.

Bijgevolg is er geen afzonderlijk examen voorzien noch tijdens de eerste, noch tijdens de derde examenperiode.

Om effectief een puntenscore te kunnen bekomen moet de student bovendien:

- Hetzij actief deelnemen aan drie ondernemerschapsevents die de studentenkring Absoc samen met de subfaculteit organiseert tijdens de lesperiode van het eerste semester  onder de noemer “Focus op Ondernemerschap”. Een voldoende deelname wordt aangetoond doordat de student bij 3 van de voorziene ondernemerschapsevents de aanwezigheidslijst ondertekent of zijn studentenkaart elektronisch inleest én desgevallend de voorziene opdracht uitvoert. Ook in geval afwezigheden afdoende gewettigd worden zijn er nog minstens 2 effectieve aanwezigheden nodig, die aangetoond worden via handtekening op de respectievelijke aanwezigheidslijsten of via elektronische inlezing van de studentenkaart. In geval van ongewettigde afwezigheid wordt uiteraard aan de vereiste niet voldaan. De studenten worden bijgevolg uitgenodigd het nodige belang te besteden aan de aanwezigheidsregistratie, wat telkens hetzij bij het begin hetzij aan het einde van elk van de ondernemerschapsevents voorzien wordt.   

-Hetzij slagen voor of minstens een tolereerbaar cijfer behalen voor een schriftelijke test rond de materie inzake ondernemerschap tijdens de eerste of de derde examenperiode. De afbakening van de te kennen materie wordt via Toledo meegedeeld.  Het resultaat van deze test bepaalt bijgevolg enkel of de student een puntenscore bekomt voor dit OPO  en wordt niet verrekend in deze puntenscore.  Die is immers gebaseerd op de resultaten voor de evaluatie-activiteiten rond het uitgewerkte (onderdeel van een) businessplan zoals hierboven toegelicht.

Bepaling eindresultaat

Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
De presentatie- en discussiesessies tellen mee voor 2 maal 5 van de 20 punten en de eindpaper telt mee voor 10 van de 20 punten.
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Indien de student niet deelneemt aan één (of meerdere) van de deelevaluaties, wordt de beoordeling van de niet afgelegde deelevaluatie(s) meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat.

Tweede examenkans

De evaluatiekenmerken en/of de bepaling van het eindresultaat bij de tweede examenkans verschilt van die van de eerste examenkans.

Vóór 11 juli dient de student aan de docent aan  te vragen welk onderdeel van een businessplan hij of zij dient uit te werken voor een zelf gekozen KMO. De student volgt op dat hij tijdig en uiterlijk per 11 juli weet welk deel van een businessplan hij dient uit te werken.
Uiterlijk één week voor de aanvang van de derde examenperiode wordt de paper ingediend (elektronisch gericht aan de docent + een hard copy aan het secretariaat van de campus FEB Antwerpen). 
Vervolgens wordt de student uitgenodigd voor een mondelinge bespreking van het ingediende businessplan. 
De helft van de punten wordt toegekend aan de paper en de helft aan de mondelinge bespreking. Studenten die niet tijdig hun paper indienen krijgen een nulscore voor dit opleidingsonderdeel. Enkel studenten die tijdig hun paper indienen worden uitgenodigd voor de mondelinge bespreking.  Afwezigheid op de mondelinge bespreking leidt tot een nulscore voor de helft van de punten.

Om effectief een puntenscore te kunnen bekomen moet de student bovendien:

Hetzij actief deel genomen hebben aan drie ondernemerschapsevents die de studentenkring Absoc samen met de subfaculteit organiseert in de periode oktober-november onder de noemer “Focus op Ondernemerschap”. Een voldoende deelname wordt aangetoond doordat de student bij 3 van de voorziene ondernemerschapsevents de aanwezigheidslijst ondertekent of zijn studentenkaart elektronisch inleest én desgevallend de voorziene opdracht uitvoert. Ook in geval afwezigheden afdoende gewettigd worden zijn er nog minstens 2 effectieve aanwezigheden nodig, die aangetoond worden via handtekening op de respectievelijke aanwezigheidslijsten of via elektronische inlezing van de studentenkaart. In geval van ongewettigde afwezigheid wordt uiteraard aan de vereiste niet voldaan. De studenten worden bijgevolg uitgenodigd het nodige belang te besteden aan de aanwezigheidsregistratie, wat telkens hetzij bij het begin hetzij aan het einde van elk van de ondernemerschapsevents voorzien wordt.   

Hetzij slagen voor of minstens een tolereerbaar cijfer behalen voor een schriftelijke test rond de materie inzake ondernemerschap tijdens de (eerste of derde) examenperiode. De precieze datum, evenals een afbakening van de te kennen materie wordt via Toledo meegedeeld.  Het resultaat van deze test bepaalt bijgevolg enkel of de student een puntenscore bekomt voor dit OPO en wordt niet verrekend in deze puntenscore. Die is immers gebaseerd op de resultaten voor de evaluatie-activiteiten rond het uitgewerkte (onderdeel van een) businessplan zoals hierboven toegelicht.

 

Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:

De eindpaper telt mee voor 10 van de 20 punten en de mondelinge bespreking ervan eveneens voor 10 van de 20 punten.

Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Examencontract

Studenten met een examencontract dienen tijdig aan de docent te vragen welk onderdeel van een businessplan hij of zij individueel dient uit te werken.  Zij dienen hun paper in (elektronisch gericht aan de docent + een hard copy af te geven op het secretariaat van de campus Antwerpen) uiterlijk één week voor de aanvang van de eerste (of derde) examenperiode.
Zij worden vervolgens uitgenodigd voor een mondelinge bespreking van het ingediende businessplan tijdens de (eerste of derde) examenperiode.
De helft van de punten wordt toegekend aan de paper en de helft aan de mondelinge bespreking. Studenten die niet tijdig hun paper indienen krijgen een nulscore voor dit opleidingsonderdeel. Enkel studenten die tijdig hun paper indienen worden uitgenodigd voor de mondelinge bespreking.  Afwezigheid op de mondelinge bespreking leidt tot een nulscore voor de helft van de punten.

Om effectief een puntenscore te kunnen bekomen moet de student bovendien slagen voor of minstens een tolereerbaar cijfer behalen voor een schriftelijk examen rond de materie inzake ondernemerschap. Het resultaat van dit schriftelijk examen bepaalt bijgevolg enkel of de student een puntenscore bekomt voor dit OPO  en wordt niet verrekend in deze puntenscore.  Die is immers gebaseerd op de resultaten voor de evaluatie-activiteiten rond het uitgewerkte (onderdeel van een) businessplan zoals hierboven toegelicht.

Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:

De eindpaper telt mee voor 10 van de 20 punten en de mondelinge bespreking ervan eveneens voor 10 van de 20 punten.

Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Zie 'Toelichting' onder 'Evaluatieactiviteiten' voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.