Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:
De student
1.a analyseert de omgeving waarin een organisatie actief is en schat de invloed van omgevingsfactoren op de werking van de organisatie in.
3.b analyseert voor de belangrijkste marktvormen de prijsvorming en de diverse prijsstrategieën.
3.c interpreteert en onderbouwt het gedrag van producenten en consumenten aan de hand van economische basisbegrippen en -theorieën.
3.d analyseert kritisch vanuit het economisch denkkader de impact van verschillende soorten overheidsregulering op de belangrijkste marktvormen.
3.h definieert, legt uit en gebruikt, zowel grafisch als modelmatig, macro- en micro-economische concepten.
5.a gebruikt statische en dynamische modellen, grafisch en algebraïsch, om (bedrijfs)economische problemen te analyseren en op te lossen.
Toelichting
Dit OPO wordt opgebouwd vanuit twee invalshoeken. Enerzijds wordt de structuur en de werking van outputmarkten behandeld. Concreet wordt stilgestaan bij de (horizontale) organisatie van mededingingsmarkten en markten met prijszettingsmacht (monopolie, monopolistische concurrentie oligopolie). Zowel homogene als heterogene markten komen aan bod. Anderzijds wordt de werking van inputmarkten en verticale marktorganisatie behandeld (mededinging, monopolie, monopsonie en bilateraal monopolie) en de welvaartseffecten van verticale integratie.
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student In staat
- de industriële omgeving waarin een bedrijf actief is te analyseren (1.a, 3.b, 3.d)
- de zin of onzin van een aantal strategische beslissingen vanuit deze optiek te beoordelen (3.c)
- argumentatie terzake op een grafisch-analytische manier te onderbouwen (5.a, 3.h)
Begintermen
Voor dit opleidingsonderdeel is het noodzakelijk om te beschikken over voldoende voorkennis van de opleidingsonderdelen Algemene Economie A en B.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: Master in de handelswetenschappen / Master of Business Administration (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Antwerpen) 90 sp.
- Bachelor in de handelswetenschappen (Antwerpen) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de handelswetenschappen / Master of Business Administration (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Antwerpen) 75 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Bedrijfseconomie (B-KUL-Y50701)
Inhoud
- Vraag en aanbod
- Consumentengedrag
- Productie- en kostenstructuur
- Competitieve markten
- Welvaartseffecten
- Monopolie, monopolistische concurrentie en oligopolie
- Speltheorie
- Special topics (bv. factormarkten, onzekerheid, externaliteiten, publieke goederen, asymetrische informatie, ...)
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal
- Handboek: Perloff, J. (2018), Microeconomics: Theory and Applications with Calculus, Global Edition, 4/e
- Slides ter beschikking gesteld via Toledo
Toelichting werkvorm
De relevante theoretische concepten uit het handboek worden toegelicht door middel van kennisclips. Zowel wiskundige als grafische analyses, samen met de interpretatie ervan, zullen behandeld worden. De theoretische benadering wordt verder aangevuld met een aantal oefeningensessies on campus. Van de studenten wordt verwacht dat ze het verband kunnen leggen tussen de theoretische en grafische analysemodellen en het uitwerken van (numerieke) toepassingen.
Begrippen en modellen die reeds behandeld werden in OF1, met name bij het OPO Algemene Economie A, Algemene Economie B, Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A, Wiskunde voor bedrijfswetenschappen B en/of Bedrijfsmanagement, worden verondersteld gekend te zijn en zullen kort opgefrist worden. Dit maakt integraal deel uit van de te kennen leerstof.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Bedrijfseconomie (B-KUL-Y70925)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Schriftelijk examen.
Bepaling eindresultaat
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans.