Marketingcommunicatie (B-KUL-Y00673)

6 studiepuntenNederlands40 urenEerste semester
Lagae Wim (coördinator) |  Gerets Roland |  Lagae Wim
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:

De student

1.1 (MM) analyseert marketing-gerelateerde operationele problemen en vragen, rekening houdend met de specifieke bedrijfscontext.

1.3 (MM) evalueert de impact van diverse marketing- en ondernemingscommunicatiebeslissingen, reflecteert kritisch op welke manier marketing- en ondernemingscommunicatiebeslissingen ingezet kunnen worden om organisaties beter te laten functioneren.

2.1 (MM) analyseert marketing-gerelateerde strategische problemen en vragen rekening houdend met de specifieke bedrijfscontext, de betrokken stakeholders (producenten, retailers, consumenten, beleid, …) en de ruimere omgeving waarin de organisatie actief is.

2.2 (MM) formuleert op basis van wetenschappelijke kennis over en inzicht in marketing een onderbouwde oplossing voor strategische marketing-problemen en vragen, en houdt bij deze formulering rekening met de specifieke bedrijfscontext, de betrokken stakeholders en de ruimere omgeving waarin de organisatie actief is.

2.3 (MM) neemt op basis van wetenschappelijke kennis over en inzicht in marketing een onderbouwd standpunt in over actuele maatschappelijke marketing-problemen.

3.2 (MM) plant, organiseert en evalueert processen m.b.t. marketing planning en houdt bij de planning, organisatie en evaluatie van de bedrijfsprocessen rond deze marketing planningbeslissingen rekening met de specifieke bedrijfscontext.

4.1 (MM) reflecteert kritisch over hoe maatschappelijke, internationale en organisatorische trends marketingbeslissingen van een organisatie beïnvloeden, en houdt hierbij rekening met (gevolgen voor) de betrokken stakeholders.

4.2 (MM) volgt het debat en de berichtgeving over actuele marketing-thema’s.

4.3 (MM) schetst en interpreteert trends in het marketing landschap, en kan een kritisch onderbouwd standpunt innemen over maatschappelijke marketing gerelateerde thema’s, daarbij rekening houdend met (gevolgen voor) de betrokken stakeholders.

7.2 bespreekt de sociale, ethische en duurzaamheidsaspecten van bedrijfsvoering, analyseert een beleid op basis van deze aspecten en formuleert suggesties ter bijsturing.

7.5 bezit een kritische ingesteldheid en durft zichzelf en zijn omgeving in vraag te stellen. 

10.1 (MM) houdt zijn/haar kennis omtrent marketing thema’s up to date, en dit zowel op basis van praktijkgerichte, beleidsgerichte als wetenschappelijke informatie.

10.2 (MM) integreert beleidsgerichte, wetenschappelijke en praktijkgerichte informatie over specifieke marketing-gerelateerde thema’s, en neemt een onderbouwd standpunt in over de relevantie van het specifieke thema voor de organisatie.

10.3 (MM) reflecteert kritisch over de wijze waarop belangrijke evoluties en innovaties in marketing vertaald kunnen worden naar het marketing-beleid in de organisatie, rekening houdend met de specifieke bedrijfscontext.

11.1 is zich ervan bewust terecht te komen in een snel evoluerende kennissamenleving en ziet op basis daarvan de noodzaak van het onderhouden en verbeteren van de verworven kennis, vaardigheden en competenties in het vakgebied en het verwerven van nieuwe kennis, vaardigheden en competenties in. 

11.2 is bereid zijn/haar kennis, vaardigheden en competenties te verbeteren om zijn/haar leven op professioneel, persoonlijk, sociaal en burgerlijk vlak vorm te geven.

11.3 gaat actief op zoek naar situaties om zijn/haar kennis, vaardigheden en competenties te verbreden en te verdiepen en zo in te spelen op de (evoluerende) eisen van de werkomgeving.

 

Toelichting

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om de topics en illustraties die in de colleges aan bod komen te bespreken, met elkaar in verband te brengen en toe te passen.

Y00929 : Marketing
Y05070 : Marketing (S)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Marketingcommunicatie (B-KUL-Y50318)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College40 urenEerste semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Bedoeling van dit opleidingsonderdeel is om recente ontwikkelingen in het domein van de promotie of marketingcommunicatie academisch te situeren. Na een voorstelling van geïntegreerde communicatie is er een analyse van werking, doelen en doelgroepen. Vervolgens wordt de segmentatie- en positioneringsproblematiek geanalyseerd.  Er is een diepgaande analyse van de instrumenten van reclame, sponsoring en public relations in het kader geïntegreerde marketingcommunicatie. Ook gaat aandacht naar effectiviteit van reclame, winkelpuntcommunicatie, sales promotions, …en mediakanalen, ook aan de hand van uiteenlopende cases marketingcommunicatie en geïntegreerde praktijklezingen. De ultieme klemtoon ligt op de situering van communicatie met de markt, waarbij deze laatste gedefinieerd wordt in termen van afnemers (vooral B2C en ook B2B).


INHOUD (WL= Wim Lagae; RG = Roland Gerets)

1. Geïntegreerde communicatie (WL)
De communicatiemix
Integratie van marketing- en ondernemingscommunicatie
Kansen en belemmeringen voor geïntegreerde communicatie

2. Strategie van marketingcommunicatie (WL)
Opbouwen van merkwaarde 

Marketingcommunicatieplanning:
STP
Doelstellingen
Budgetten

3. Instrumenten van marketingcommunicatie (WL)


Sponsoring (WL)
Reclame (WL)

Meractivatie (WL)

Marketingcommunicatie en ethische kwesties (WL)
Mobiele marketingcommunicatie (RG)

Digitale B2B-communicatie (RG)

Marketing automation (RG)


 

 

4. Capita selecta marketingcommunicatie

Sponsoring (WL)

Pitchen tussen advertising companies (RG)

Capita selectie ifv marketingcommunicatie-actualiteit

 

5. Geïntegreerde gastcolleges van praktijkexperten

 

Verplicht studiemateriaal

De Pelsmacker, P., Geuens, M. & Van den Bergh, J. (2023), Marketingcommunicatie, 7de ed., Amsterdam: Pearson Education (ISBN 978-90-430-3995-6)

pdf's van colleges Wim Lagae en Roland Gerets
 

 

- hoor- en gastcolleges, met mogelijkheid tot vraagstelling en interactie
- actief participeren tijdens hoorcolleges

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Marketingcommunicatie (B-KUL-Y70673)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken

Schriftelijk gesloten boek examen.

Bepaling eindresultaat

Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Tweede examenkans

De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.

Examencontract (eerste en tweede examenkans)

Schriftelijk gesloten boek examen.

Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.