HR management (B-KUL-Y00665)

6 studiepuntenNederlands39 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:

 

De student

1.4 (HRM) reflecteert kritisch over de interne context van de organisatie en over hoe het HRM de interne context kan beïnvloeden om de organisatie beter te laten functioneren en/of het algemeen welzijn van de werknemers te verhogen.

2.1 (HRM) analyseert HR-gerelateerde strategische problemen en vragen rekening houdend met de specifieke bedrijfscontext, de betrokken stakeholders (managers, werknemers, vakbonden, adviseurs, beleid, …) en de ruimere omgeving waarin de organisatie actief is.

2.2 (HRM) formuleert op basis van wetenschappelijke kennis over en inzicht in HRM een onderbouwde oplossing voor strategische HR-problemen en vragen, en houdt bij deze formulering rekening met de specifieke bedrijfscontext, de betrokken stakeholders en de ruimere omgeving waarin de organisatie actief is.

2.4 (HRM) neemt op basis van wetenschappelijke kennis over en inzicht in HRM een onderbouwd standpunt in over actuele maatschappelijke HR-problemen.

2.5 (HRM) reflecteert kritisch over de externe context van de organisatie en over hoe het HRM hierop kan afgestemd worden om de organisatie beter te laten functioneren en/of het algemeen welzijn van mensen op de arbeidsmarkt te verhogen. 

2.6 (HRM) houdt rekening met de internationale dimensie van HR- en arbeidsmarktthema’s

3.1 (HRM) plant, organiseert, evalueert en optimaliseert processen m.b.t. instroom (functiestudie, personeelsplanning, werving, selectie), doorstroom (opleiding, beoordeling, beloning) en uitstroom (ontslag, outplacement) van personeel en houdt bij de planning, organisatie en evaluatie van de bedrijfsprocessen m.b.t. instroom, doorstroom en uitstroom van personeel rekening met de specifieke bedrijfscontext en de integratie van de verschillende processen.

4.1 (HRM) reflecteert kritisch over hoe maatschappelijke, internationale en organisatorische trends de arbeidsmarkt en het HR-beleid in de organisatie beïnvloeden, en houdt hierbij rekening met (gevolgen voor) de betrokken stakeholders.

4.2 (HRM) volgt het arbeidsmarktdebat en de actuele berichtgeving over juridische en actuele HR-thema’s.

7.2 bespreekt de sociale, ethische en duurzaamheidsaspecten van bedrijfsvoering, analyseert een beleid op basis van deze aspecten en formuleert suggesties ter bijsturing.

10.1 (HRM) houdt zijn/haar kennis omtrent HR thema’s en de arbeidsmarkt up to date, en dit zowel op basis van praktijkgerichte, beleidsgerichte, juridische als wetenschappelijke informatie.

10.2 (HRM) integreert beleidsgerichte, juridische, wetenschappelijke en praktijkgerichte informatie over specifieke HR- of arbeidsmarktgerelateerde thema’s, en neemt een onderbouwd standpunt in over de relevantie van het specifieke thema voor de organisatie.

10.3 (HRM) reflecteert kritisch over de wijze waarop belangrijke evoluties en innovaties in HRM vertaald kunnen worden naar het HR-beleid in de organisatie, rekening houdend met de specifieke bedrijfscontext.

11.1 is zich ervan bewust terecht te komen in een snel evoluerende kennissamenleving en ziet op basis daarvan de noodzaak van het onderhouden en verbeteren van de verworven kennis, vaardigheden en competenties in het vakgebied en het verwerven van nieuwe kennis, vaardigheden en competenties in. 

 

Toelichting

Het opleidingsonderdeel HR Management gaat in op de verschillende rollen (bv. strategisch partner, administratief expert) en partners (bv. leidinggevenden, werknemers, leveranciers van HR-diensten) van de HR-afdeling in organisaties, en op hoe de HR-afdeling en haar partners kunnen bijdragen aan werknemersprestaties en –welzijn, en aan het succesvol functioneren van de organisatie. Daarnaast wordt stil gestaan bij de competenties die HR medewerkers nodig hebben.

De cursus beoogt de ontwikkeling van kennis, het vermogen tot kritisch reflecteren en het vermogen om de aangeleerde kennis toe te passen in concrete situaties.

Aan het eind van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
1. zowel de operationele als strategische rol die de HR-afdeling en haar partners (bv. leidinggevenden, werknemers, leveranciers van HR-diensten) kunnen spelen in een organisatie te beschrijven.
2. de impact te evalueren van bepaalde keuzes m.b.t. de rol en structuur van de HR-afdeling (en haar partners) op de organisatie en het gedrag/welzijn van werknemers.
3. praktijkproblemen in verband met de operationele en strategische rol van de HR-afdeling (en haar partners) op een kritische en systematische wijze te analyseren en een voorstel tot oplossing te formuleren.
4. kritisch te reflecteren over de thema's uit de leerstof en over populaire en wetenschappelijke artikels in het domein.
 

Y00621: Psychologie

Y00928 : Personeel en organisatie
Y05072 : Personeel en organisatie (S)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. HR management (B-KUL-Y50312)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College39 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Volgende thema's worden behandeld:

- Verschillende rollen en partners van de HR-afdeling in organisaties
- Rol van strategisch partner: een systemische kijk op HRM (perspectieven op HRM en bedrijfsprestaties), een analytische kijk op HRM (HR rapportering en analyse), een internationale kijk op HRM
- Rol van administratief expert: HR-uitbesteding, HR shared services, HR digitalisering  
- Rol van werknemerskampioen: de rol van leidinggevenden in HRM (management- en leiderschapsrol)
- Rol van veranderingsagent: de rol van HRM bij continue en drastische veranderingen
- Competenties voor HR medewerkers, de toekomst van HRM, HR hypes en trends

Verplicht studiemateriaal

Teksten en slides die verspreid worden via Toledo.

Bijkomend aanbevolen studiemateriaal

Aanbevolen literatuur wordt meegedeeld via Toledo.

Gezien dit een uitdovend vak is, wordt van de studenten die dit opnemen zelfstudie verwacht, op basis van het cursusmateriaal en de lesopnames van vorig academiejaar.

Van de studenten worden volgende leeractiviteiten verwacht:
1. De studenten verwerven en integreren kennis over operationeel en strategisch HR management. Dit gebeurt op basis van de informatie aangereikt tijdens de hoorcolleges en in het studiemateriaal. 
2. De studenten passen de aangeleerde kennis toe op praktijkcases. Dit gebeurt tijdens de hoorcolleges, op basis van de informatie aangereikt op toledo en via de groepsopdracht. In de groepsopdracht maken de studenten een doorlichting van een KMO aan de hand van een bevraging die ingaat op HR praktijken, job design en leiderschap enerzijds en de organisatieprestaties en het werknemerswelzijn anderzijds. Op basis van het verkregen cijfermateriaal maken ze een analyse van de stand van zaken in de organisatie en formuleren ze een aantal aanbevelingen voor de organisatie.
3. De studenten bereiden de hoorcolleges voor en participeren actief tijdens de hoorcolleges. 
 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: HR management (B-KUL-Y70665)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal


Evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat

De evaluatie bestaat uit 2 delen:
(1) Een opdracht (in groepen van 2 studenten), in te dienen op de dag van het schriftelijk examen. Over deze opdracht wordt gecommuniceerd tijdens de hoorcolleges en via Toledo. Deze opdracht sluit aan bij een deel van het cursusmateriaal dat nadien niet meer moet gestudeerd worden voor het examen. (50%)
(2) Een schriftelijk examen. Een aantal artikels uit het cursusmateriaal mag meegebracht worden. Hierover wordt gecommuniceerd tijdens de hoorcolleges en via Toledo. (50%)

De studenten moeten alle evaluatieactiviteiten afleggen om een score te kunnen krijgen op het opleidingsonderdeel. Laattijdig indienen van de opdracht staat gelijk aan 'niet afgelegd' (NA).

Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.


Tweede examenkans

De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de 2de examenkans zijn dezelfde als die van de 1ste examenkans.

 

Examencontract (1ste en 2de examenkans)

De evaluatie bestaat uit 2 delen:
(1) Een opdracht (in groepen van 2 studenten), in te dienen op de dag van het schriftelijk examen. Over deze opdracht wordt gecommuniceerd tijdens de hoorcolleges en via Toledo. Deze opdracht sluit aan bij een deel van het cursusmateriaal dat nadien niet meer moet gestudeerd worden voor het examen. (50%)
(2) Een schriftelijk examen. Een aantal artikels uit het cursusmateriaal mag meegebracht worden. Hierover wordt gecommuniceerd tijdens de hoorcolleges en via Toledo. (50%)

De studenten moeten alle evaluatieactiviteiten afleggen om een score te kunnen krijgen op het opleidingsonderdeel. Laattijdig indienen van de opdracht staat gelijk aan 'niet afgelegd'.

Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.