Beleggingsleer (B-KUL-Y00662)

Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten
De student
1.2 (FM) gebruikt zowel normatieve als descriptieve financieel wetenschappelijke inzichten bij het formuleren van een onderbouwde oplossing voor operationele FM-problemen en vragen, en houdt bij deze formulering rekening met de specifieke financiële bedrijfssituatie en risicoprofiel.
2.3 (FM) neemt op basis van wetenschappelijke kennis over en inzicht in zowel normatieve als descriptieve financiële theorieën een onderbouwd standpunt in over actuele maatschappelijke fenomenen.
4.1 (FM) schetst en interpreteert trends zowel binnen ondernemingsfinanciering, op financiële markten als bij intermediairs.
4.3 (FM) selecteert relevante aspecten uit de financiële berichtgeving en analyseert de consequenties van strategische en financiële bedrijfscommunicatie.
7.2 bespreekt de sociale, ethische en duurzaamheidsaspecten van bedrijfsvoering, analyseert een beleid op basis van deze aspecten en formuleert suggesties ter bijsturing.
7.3 neemt initiatief, stelt zich flexibel op, neemt verantwoordelijkheid op en kan zelfstandig werken in complexe en onvoorspelbare contexten.
7.4 zet in specifieke en/of complexe situaties het geleerde en zijn/haar vermogen tot analytisch, synthetisch, abstract en/of creatief denken spontaan, flexibel en op een authentieke wijze in.
7.5 bezit een kritische ingesteldheid en durft zichzelf en zijn omgeving in vraag te stellen.
8.3 volgt zowel individueel als in team de opgestelde planningen en past timemanagement toe.
9.1 informeert specialisten en niet-specialisten schriftelijk en mondeling op correcte en gestructureerde wijze over zijn/haar algemene en/of gespecialiseerde kennis.
10.1 (FM) toetst de verworven normatieve en descriptieve financieel wetenschappelijke inzichten op basis van praktijkgerichte, beleidsgerichte, als wetenschappelijke informatie en communicatie.
11.1 is zich ervan bewust terecht te komen in een snel evoluerende kennissamenleving en ziet op basis daarvan de noodzaak van het onderhouden en verbeteren van de verworven kennis, vaardigheden en competenties in het vakgebied en het verwerven van nieuwe kennis, vaardigheden en competenties in.
Begintermen
Y00926 : Ondernemingsfinanciering
Y00341 : Ondernemingsfinanciering (S)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de actuariële en financiële wetenschappen (Leuven) 120 sp.
- Master in de handelswetenschappen (Antwerpen) 60 sp.
- Master in de handelswetenschappen (Antwerpen) (Specialisatie: Financieel management) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Beleggingsleer (B-KUL-Y52890)



Inhoud
Dit opleidingsonderdeel geeft een grondig overzicht van de verschillende soorten kennis die professionele beleggers nodig hebben om goed overwogen beslissingen te kunnen nemen. We behandelen zowel de klassieke theorieën die fundamenteel zijn voor het samenstellen en beoordelen van investeringsportefeuilles als theorieën, prijsbepaling en toepassingen i.v.m. individuele beleggingsinstrumenten (vb. obligaties, opties, futures, ...).
Het opleidingsonderdeel bestaat uit twee modules: Financiële markten, portefeuilletheorie en evenwichtsmodellen en Vastrentende instrumenten, derivaten en actief portefeuillebeheer.
Het basishandboek voor het opleidingsonderdeel is Bodie, Kane & Marcus, Investments, 13th Ed. (2023), McGraw-Hill.
De behandelde materie in Financiële markten, portefeuilletheorie en evenwichtsmodellen is voornamelijk gebaseerd op delen I (Introduction), II (Portfolio Theory and Practice) en III (Equilibrium in Capital Markets) van het handboek. Vastrentende instrumenten, derivaten en actief portefeuillebeheer behandelt delen IV (Fixed Income Securities), VI (Options, Futures and Other Derivatives) en VII (Applied Portfolio Management).
De verschillende concepten worden daarenboven zoveel mogelijk geïllustreerd met bijkomende voorbeelden uit de wetenschappelijke literatuur en/of de financieel-economische actualiteit.
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal
Handboek: Bodie, Kane & Marcus, Investments, 13th Ed. (2023), McGraw-Hill, ISBN 1266085963.
Slides van hoorcolleges (beschikbaar via Toledo)
Extra oefeningen uit handboek (oplossingen beschikbaar via Toledo)
Bijkomend aanbevolen studiemateriaal (beschikbaar via Toledo)
Illustraties (krantenartikels, wetenschappelijke artikels)
Excel templates
Toelichting werkvorm
Van de studenten worden volgende leeractiviteiten verwacht:
Studenten nemen de relevante delen van het handboek door als voorbereiding op de hoorcolleges.
Studenten participeren actief tijdens de hoorcolleges.
Studenten lossen zelfstanding oefeningen op over de behandelde materie. Modeloplossingen voor deze oefeningen worden ter beschikking gesteld via Toledo.
Studenten lossen in groep opdrachten op waarvan een schriftelijk verslag ingediend moet worden. De opdrachten zullen ter beschikking worden gesteld via Toledo. Na indiening van de opdrachten wordt de oplossing toegelicht tijdens het hoorcollege.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Beleggingsleer (B-KUL-Y70662)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Het opleidingsonderdeel bestaat uit 2 modules, met de volgende wegingen:
Financiële markten, portefeuilletheorie en evenwichtsmodellen (50% van de totaalscore):
Schriftelijk, gesloten boek examen: 80% van de score; Taak (groepswerk): 20% van de score
Vastrentende instrumenten, derivaten en actief portefeuillebeheer (50% van de totaalscore):
Schriftelijk, gesloten boek examen: 80% van de score; Taak (groepswerk): 20% van de score
De opgave voor de taken (en de aankondiging van de deadlines) zal in de loop van het academiejaar worden verspreid via Toledo. Het indienen van de taken is verplicht. Het niet of laattijdig indienen van de taak heeft een nulscore voor de taak tot gevolg.
De schriftelijke examens voor beide modules worden tegelijkertijd afgenomen, met een totale duurtijd van 3 uur.
Bij meerkeuzevragen wordt giscorrectie toegepast (wordt verder toegelicht in de colleges en op Toledo).
Bepaling eindresultaat
Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
'Financiële markten, portefeuilletheorie en evenwichtsmodellen' staat op 50% van de totaalscore (waarvan 80% op het schriftelijk examen en 20% op de taak) en 'Vastrentende instrumenten, derivaten en actief portefeuillebeheer ' staat op 50% van de totaalscore (waarvan 80% op het schriftelijk examen en 20% op de taak).
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
De opgave voor de taken (en de aankondiging van de deadlines) zal in de loop van het academiejaar worden verspreid via Toledo. Het indienen van de taken is verplicht. Het niet of laattijdig indienen van de taak heeft een nulscore voor de taak tot gevolg.
Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en/of bepaling van het eindresultaat van de 2de examenkans verschilt van die van de eerste examenkans.
Het opleidingsonderdeel bestaat uit 2 modules, met de volgende wegingen:
Financiële markten, portefeuilletheorie en evenwichtsmodellen (50% van de totaalscore):
Schriftelijk, gesloten boek examen: 100% van de score
Vastrentende instrumenten, derivaten en actief portefeuillebeheer (50% van de totaalscore):
Schriftelijk, gesloten boek examen: 100% van de score
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
De schriftelijke examens voor beide modules worden tegelijkertijd afgenomen, met een totale duurtijd van 3 uur.
Examencontract (1ste en 2de examenkans)
Het opleidingsonderdeel bestaat uit 2 modules, met de volgende wegingen:
Financiële markten, portefeuilletheorie en evenwichtsmodellen (50% van de totaalscore):
Schriftelijk, gesloten boek examen: 100% van de score
Vastrentende instrumenten, derivaten en actief portefeuillebeheer (50% van de totaalscore):
Schriftelijk, gesloten boek examen: 100% van de score
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
De schriftelijke examens voor beide modules worden tegelijkertijd afgenomen, met een totale duurtijd van 3 uur.
Toelichting bij herkansen
Zie 'Toelichting' bij 'Evaluatieactiviteiten' voor bijkomende informatie i.v.m. de 2de examenkans.