Financial en tax accounting (B-KUL-Y00655)

6 studiepuntenNederlands39 urenEerste semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:

De student

1.1 (AF) analyseert operationele problemen van accounting-gerelateerde en fiscale aard rekening houdend met de specifieke bedrijfscontext

1.2 (AF) formuleert op basis van wetenschappelijke kennis over en inzicht in accountancy en fiscaliteit een onderbouwde oplossing voor operationele problemen en vragen van accounting-gerelateerde en fiscale aard, en houdt bij deze formulering rekening met de specifieke bedrijfscontext.

1.6 (AF) Analyseert en beoordeelt de financiële verslaggeving en integreert de fiscale aspecten verbonden bij deze analyse. 

2.4 (AF) neemt op basis van wetenschappelijke kennis over en inzicht in accountancy en fiscaliteit een onderbouwd standpunt in over actuele maatschappelijke problemen en regelgevende initiatieven gerelateerd aan het vakgebied

2.5 (AF) reflecteert kritisch over de externe context van de organisatie en de wisselwerking met beslissingen op het vlak van accountancy en fiscaliteit die organisaties nemen.

 2.6 (AF) houdt rekening met de internationale context van accountancy en fiscaliteit.

3.1 (AF) plant, organiseert en evalueert processen m.b.t. de interne en externe verslagging en de interne controle in organisaties, en houdt rekening met de specifieke bedrijfscontext, in het bijzonder de wijze waarop fiscale regelgeving deze processen beïnvloeden

4.1 (AF) reflecteert kritisch over hoe maatschappelijke, internationale en organisatorische trends de vereisten op het vlak van accountancy en fiscaliteit voor de organisatie beïnvloeden, en houdt hierbij rekening met (gevolgen voor) de betrokken stakeholders.

4.2 (AF) volgt de berichtgeving over actuele thema’s gerelateerd aan accountancy en fiscaliteit .

4.3 (AF) schetst en interpreteert ontwikkelingen rond (internationale) accountancy en fiscaliteit, en kan een kritisch onderbouwd standpunt innemen over hieraan gerelateerde maatschappelijke thema’s, daarbij rekening houdend met (gevolgen voor) de betrokken stakeholders.

7.2 Bespreekt de sociale, ethische en duurzaamheidsaspecten van bedrijfsvoering, analyseert een beleid op basis van deze aspecten en formuleert suggesties ter bijsturing.

8.1 Formuleert in teamverband het interdisciplinaire probleem dat aan de basis ligt van het project, analyseert de inhoud van het project, de omstandigheden rondom het project en factoren die een invloed zullen hebben op het verloop van het project, en formuleert op basis daarvan (algemene) doelstellingen voor het project.

8.2 Organiseert in teamverband het project en stelt een gedetailleerde en realistische planning op rekening houdend met de context van de vraag, het bereik van het project, de randvoorwaarden, de beperkingen, de kwaliteitsverwachtingen en de beschikbare middelen.

8.3 Volgt zowel individueel als in team de opgestelde planningen en past timemanagement toe. 

8.4 Neemt verantwoordelijkheid voor zijn/haar rol in het team en voert tijdig zijn/haar deel van het project uit.

8.5 Volgt in teamverband het project op, bewaakt de voortgang van het project, gaat om met onzekerheid, koppelt terug en formuleert actie- en verbeterpunten tijdens het project.

8.6 Neemt op een constructieve manier deel aan overleg binnen het team en met andere betrokkenen bij het project.

8.7 Evalueert de eigen inbreng kritisch en evalueert in team het verloop en het resultaat van het project. 

10.1 (AF) houdt zijn/haar kennis omtrent accountancy en fiscaliteit up to date, en dit zowel op basis van praktijkgerichte, beleidsgerichte, als wetenschappelijke informatie.

10.2 (AF) integreert beleidsgerichte, wetenschappelijke en praktijkgerichte informatie over accountancy en fiscaliteit , en neemt een onderbouwd standpunt in over de relevantie van het specifieke thema voor de organisatie.

10.3 (AF) reflecteert kritisch over de wijze waarop belangrijke evoluties en innovaties in accountancy en fiscaliteit een impact hebben op het beleid in de organisatie, rekening houdend met de specifieke bedrijfscontext.

11.1 Is zich ervan bewust terecht te komen in een snel evoluerende kennissamenleving en ziet op basis daarvan de noodzaak van het onderhouden en verbeteren van de verworven kennis, vaardigheden en competenties in het vakgebied en het verwerven van nieuwe kennis, vaardigheden en competenties in. 

11.2 Is bereid zijn/haar kennis, vaardigheden en competenties te verbeteren om zijn/haar leven op professioneel, persoonlijk, sociaal en burgerlijk vlak vorm te geven.

11.3 Gaat actief op zoek naar situaties om zijn/haar kennis, vaardigheden en competenties te verbreden en te verdiepen en zo in te spelen op de (evoluerende) eisen van de werkomgeving.

 

Toelichting

Na het volgen van dit opleidingsonderdeel kan de student :

  • Een geconsolideerde jaarrekening volgens Belgian GAAP en IFRS opstellen en interpreteren (1.1; 1.2; 2.4)
  • De student kan het verband leggen tussen het fiscaal recht en het boekhoudrecht (1.1; 1.2; 1.6; 3.1)
  • Recent wetenschappelijk onderzoek en ontwikkelingen in de onderzoeksdomeinen “Financial accounting” en “Tax accounting” kritisch  beoordelen en interpreteren (2.5; 2.6; 10.1; 10.2; 10.3; 11.1; 11.2; 11.3)
  • Praktische inzichten verwerven in een actueel accounting vraagstuk en deze inzichten in verband brengen met wetenschappelijke bevindingen (2.4; 4.1; 4.2; 4.3; 10.1; 10.2; 10.3; 11.1; 11.2; 11.3)
  • Een concreet praktijkprobleem in teamverband kunnen analyseren en oplossen (8.1; 8.2; 8.3; 8.4; 8.5; 8.6; 8.7).

Bachelor HW : Financiële rapportering en vennootschapsrecht (Y00930) én Inleiding tot fiscaliteit en sociaal recht (Y00944).
Schakel HW : Interne en externe financiële verslaggeving (Y05069) én Inleiding tot fiscaliteit (Y05074)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Financial en tax accounting (B-KUL-Y50292)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College39 urenEerste semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Het opleidingsonderdeel bestaat uit drie onderdelen:

1. Consolidatie en international accounting

In de cursus wordt aandacht besteed aan de technieken voor het opstellen van een geconsolideerde jaarrekening volgens IFRS. Hierbij komt eerst het toepassingsgebied, m.n. welke ondernemingen dienen een geconsolideerde jaarrekening op te stellen, aan bod. Vervolgens worden de consolidatietechnieken integrale consolidatie, proportionele consolidatie en vermogensmutatiemethode toegelicht en geïllustreerd. Met behulp van kleine gevalstudies oefenen we deze materie in. We hechten onder meer belang aan de eliminatie van onderlinge transacties, latente belastingen of de omrekening van jaarrekeningen uitgedrukt in vreemde valuta.  Verschillen en gelijkenissen tussen een IFRS en een Belgian GAAP geconsolideerde jaarrekening worden eveneens toegelicht. Tevens worden wetenschappelijke inzichten besproken in het ruime domein van international accounting. 

2. Tax Accounting 

In het deel tax accounting komen onder meer volgende zaken aan bod

1) Situering en begrip van de relatie tussen het boekhoudrecht en het fiscaal recht;
2) Begrip van de algemene principes van het boekhoudrecht en de primauteit van het boekhoudrecht;
3) Analyse van de structuur en werking van het boekhoudrecht;
4) Praktische toepassingsgevallen van het boekhoudrecht. 
5) Praktische toepassingsgevallen op de relatie tussen het boekhoudrecht en het fiscaal recht.
              -fiscale behandeling boekhoudkundige transactie
              -verwerking in de aangifte Vennootschapsbelasting

3. Project

Het project houdt een academische literatuurstudie over een actueel accounting topic en een case study over consolidatie in. Beide opdrachten worden in groepsverband uitgevoerd. Verdere praktische en inhoudelijke informatie wordt verschaft via Toledo.

Verplicht studiemateriaal
Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo waar het relevant studiemateriaal ter beschikking wordt gesteld (slides, oefeningen, artikels,...)

Bijkomend aanbevolen studiemateriaal
/

Er kan aangesloten worden bij colleges van het nieuwe OPO Internationale rapportering en consolidatie (YF0029) en een deel zal zelfstudie zijn met de mogelijkheid om vragen te stellen aan de docent. Zie voor meer info op Toledo.

Van de studenten wordt een actieve participatie tijdens de colleges verwacht via het maken van toepassingen, en het voorbereiden van het lesmateriaal. 

Tevens wordt een groepsopdracht uitgewerkt in samenwerking met PWC.

 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Financial en tax accounting (B-KUL-Y70655)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Wetboek/codex, Rekenmachine


Evaluatiekenmerken

Het opleidingsonderdeel wordt geëvalueerd aan de hand van een groepsopdracht in samenwerking met PWC en aan de hand van een schriftelijk examen. De modaliteiten van de groepsopdracht wordt meegedeeld via Toledo. Tijdens het schriftelijk examen mogen studenten gebruik maken van een niet-programmeerbaar rekentoestel en een fiscale codex.
 

Bepaling eindresultaat

Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
De groepsopdracht  telt mee voor 1/6de van de totaalscore, het schriftelijk examen telt mee voor 5/6de van de totaalscore. Een student dient geslaagd te zijn voor het schriftelijk examen (dus een afgeronde score van 10 of meer)  om ook te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel.  Indien de student niet slaagt voor het schriftelijk examen is de score op het schriftelijk examen de eindscore voor het opleidingsonderdeel. Voor het schriftelijk examen staat 60% op consoldatie en international accounting en 40% op tax accounting.

Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel. (= algemeen principe)

De praktische invulling van de opdracht  wordt gecommuniceerd op Toledo.

Tweede examenkans

De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven. De score behaald voor de opdracht wordt overgenomen naar 3EP indien een credit wordt behaald (een score > 10/20). Indien de score behaald voor de opdracht kleiner is dan 10/20 wordt de opdracht herwerkt  (zie toledo voor de concrete instructies en  indiendatum).

 

Examencontract

De studenten met een examencontract werken een individuele paper uit die meetelt voor  1/6de van de totaalscore en leggen een schriftelijk examen af dat meetelt voor 5/6de van de totaalscore. Een student dient geslaagd te zijn voor het schriftelijk examen (dus een afgeronde score van 10 of meer) om ook te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel.  Indien de student niet slaagt voor het schriftelijk examen is de score op het schriftelijk examen de eindscore voor het opleidingsonderdeel. Voor het schriftelijk examen staat 60% op consoldatie en international accounting en 40% op tax accounting.

Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel. (= algemeen principe)

De  inhoud en de deadlines van  de paper worden gecommuniceerd op Toledo.