Marketing intelligence (B-KUL-Y00643)

6 studiepuntenNederlands52 urenEerste semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

De cursus Marketing Intelligence geeft een beter inzicht in belangrijke marketing aspecten door de analyse van reële marketing problemen. Het hoofddoel van deze cursus is om kennis te verbreden door verschillende fundamentele marketing modellen en analysetechnieken te bespreken en zelf ook uit te voeren. Begrijpen hoe marktonderzoek uitgevoerd wordt (dataverzameling), alsook weten welke analysetechnieken gebruikt moeten worden (data-analyse) zal managers (en hun bedrijven) een internationaal competitief voordeel geven. In deze cursus zullen de nodige know-how en tools worden aangeleerd die bedrijven in staat zullen stellen om de juiste informatie te verzamelen en te analyseren met als doel betere marketing plannen op te stellen, betere doelgroepen te selecteren, …. , kortom, betere (intelligentere) marketing beslissingen te nemen. Een bedrijfskundige vertaalslag naar de bruikbaarheid van deze analysetechnieken voor marketingbeslissingsnemers wordt hierbij beklemtoond.

De cursus heeft 2 belangrijke doelstellingen:

1. Bestuderen van consumentenbehoeften m.b.v. een reële marktonderzoeksopdracht. Studenten krijgen een realistische vraag waarbij ze een gepast onderzoeksproject moeten definiëren en waarvoor ze data moeten verzamelen, analyseren en resultaten moeten interpreteren.
2. Opstellen van het ‘STP’ 3 stappen plan, waarbij de focus ligt op Segmentatie, Targeting en Positionering. Het is de bedoeling om – m.b.v. bestaande data – trends te onderzoeken en consumentenbehoeften af te lijnen.

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:

De student

1.1 (MM) analyseert marketing-gerelateerde operationele problemen en vragen, rekening houdend met de specifieke bedrijfscontext.

  • Analyseert marketing-gerelateerde operationele problemen en vragen door consumentenbehoeften te bestuderen mbv een reële marktonderzoeksopdracht.
  • Analyseert marketing-gerelateerde operationele problemen en vragen door gebruik te maken van reële oefeningen en cases bij het oplossen van STP problemen en vragen.

3.2 (MM) plant, organiseert en evalueert processen m.b.t. marktonderzoek en houdt bij de planning, organisatie en evaluatie van de bedrijfsprocessen rond deze marktonderzoekbeslissingen rekening met de specifieke bedrijfscontext.

  • Vertaalt een concreet marketingprobleem in een marktonderzoeksprobleem (definieert en verfijnt het probleem, bepaalt het onderzoekopzet, ontwikkelt een vragenlijst), verzamelt data, analyseert en interpreteert, zowel vanuit academisch/wetenschappelijk niveau als vanuit management niveau

5.3 kiest de meest relevante onderzoeksmethode voor het onderzoeken van een managementprobleem of maatschappelijke vraag en beargumenteert deze keuze.
5.4 schat de gevolgen van een gekozen werkwijze in voor de betrouwbaarheid en validiteit van de resultaten, en houdt hiermee rekening bij het trekken van conclusies en voorstellen van oplossingen.
5.5 past zelfstandig gevorderde methoden en technieken voor verwerving, analyse en interpretatie van data toe aan de hand van ondersteunende software. 
5.6 synthetiseert de onderzoeksbevindingen verkregen op basis van een kritische analyse (en integratie) van informatie uit relevante bronnen en data, en argumenteert oplossingen voor een complex managementprobleem of maatschappelijke vraag.

7.3 neemt initiatief, stelt zich flexibel op, neemt verantwoordelijkheid op en kan zelfstandig werken in complexe en onvoorspelbare contexten.
7.4 zet in specifieke en/of complexe situaties het geleerde en zijn/haar vermogen tot analytisch, synthetisch, abstract en/of creatief denken spontaan, flexibel en op een authentieke wijze in.

8.1 formuleert in teamverband het interdisciplinaire probleem dat aan de basis ligt van het project, analyseert de inhoud van het project, de omstandigheden rondom het project en factoren die een invloed zullen hebben op het verloop van het project, en formuleert op basis daarvan (algemene) doelstellingen voor het project.
8.2 organiseert in teamverband het project en stelt een gedetailleerde en realistische planning op rekening houdend met de context van de vraag, het bereik van het project, de randvoorwaarden, de beperkingen, de kwaliteitsverwachtingen en de beschikbare middelen.
8.3 volgt zowel individueel als in team de opgestelde planningen en past timemanagement toe.
8.4 neemt verantwoordelijkheid voor zijn/haar rol in het team en voert tijdig zijn/haar deel van het project uit.
8.5 volgt in teamverband het project op, bewaakt de voortgang van het project, gaat om met onzekerheid, koppelt terug en formuleert actie- en verbeterpunten tijdens het project.
8.6 neemt op een constructieve manier deel aan overleg binnen het team en met andere betrokkenen bij het project.
8.7 evalueert de eigen inbreng kritisch en evalueert in team het verloop en het resultaat van het project.

9.1 informeert specialisten en niet-specialisten schriftelijk en mondeling op correcte en gestructureerde wijze over zijn/haar algemene en/of gespecialiseerde kennis.
9.3 communiceert op overtuigende wijze kort en kernachtig over zijn/haar visie en handelen in verschillende contexten en verantwoordt gemaakte keuzes, zowel mondeling als schriftelijk.
9.5 is zich ervan bewust dat communicatie geen eenrichtingsverkeer is, vraagt naar en speelt actief in op input of feedback van de begeleider(s), toehoorders of lezer(s).

 

Toelichting

 

De concrete doelen van het opleidingsonderdeel hangen samen met de specifieke werkvormen die gehanteerd worden in dit opleidingsonderdeel.

Bij de uitvoering van de marktonderzoeksopdracht:

  • beargumenteert de student waarom een vragenlijst de meest relevante onderzoeksmethode is voor het onderzoeken van een managementprobleem of maatschappelijke vraag (afhankelijk van de opdracht. (leerresultaat 5.3)
  • schat de student de gevolgen in van de gekozen werkwijze voor de betrouwbaarheid en validiteit van de resultaten, en houdt zij/hij hiermee rekening bij het trekken van conclusies en voorstellen van oplossingen (leerresultaat 5.4)
  • past de student zelfstandig gevorderde methoden en technieken voor verwerving, analyse en interpretatie van data toe aan de hand van ondersteunende software (voor verwerving wordt geadviseerd om te werken met Qualtrics; voor de analyse gebruiken we SPSS) (leerresultaat 5.5).
  • synthetiseert de student de onderzoeksbevindingen verkregen op basis van een kritische analyse (en integratie) van informatie uit relevante bronnen en data, en argumenteert zij/hij oplossingen voor een complex managementprobleem of maatschappelijke vraag. Dit gebeurt zowel in schriftelijke vorm d.m.v. een rapport, als in mondelinge vorm d.m.v. een presentatie (leerresultaat 5.6).
  • zet zij /hij in specifieke en/of complexe situaties het geleerde en zijn/haar vermogen tot analytisch, synthetisch, abstract en/of creatief denken spontaan, flexibel en op een authentieke wijze in (leerresultaat 7.4)

 

De uitvoering van de onderzoeksopdracht gebeurt in een team. Daardoor:

  • neemt een student initiatief, stelt zij /hij zich flexibel op, neemt zij /hij verantwoordelijkheid op en kan zij /hij zelfstandig werken in complexe en onvoorspelbare contexten (leerresultaat 7.3)
  • formuleert een student in teamverband het interdisciplinaire probleem dat aan de basis ligt van het project, analyseert zij/hij de inhoud van het project, de omstandigheden rondom het project en factoren die een invloed zullen hebben op het verloop van het project, en formuleert zij /hij op basis daarvan (algemene) doelstellingen voor het project. Dit komt vooral tot uiting bij de vertaling van het managementprobleem naar de onderzoekcontext (leerresultaat 8.1)
  • organiseert een student in teamverband het project en stelt zij /hij een gedetailleerde en realistische planning op rekening houdend met de context van de vraag, het bereik van het project, de randvoorwaarden, de beperkingen, de kwaliteitsverwachtingen en de beschikbare middelen. (leerresultaat 8.2)
  • volgt een studenten zowel individueel als in team de opgestelde planningen en past zij /hij timemanagement toe. (leerresultaat 8.3)
  • neemt een student verantwoordelijkheid voor zijn/haar rol in het team en voert zij /hij tijdig zijn/haar deel van het project uit. (leerresultaat 8.4)
  • volgt een student in teamverband het project op, bewaakt zij /hij de voortgang van het project, gaat zij /hij om met onzekerheid, koppelt zij /hij terug en formuleert zij /hij actie- en verbeterpunten tijdens het project. (leerresultaat 8.5)
  • neemt een student op een constructieve manier deel aan overleg binnen het team en met andere betrokkenen bij het project.(leerresultaat 8.6)
  • evalueert een student de eigen inbreng kritisch en evalueert zij /hij in team het verloop en het resultaat van het project. (leerresultaat 8.7)

 

Het schriftelijk rapport en de mondelinge presentaties, in de vorm van 2 feedbackmomenten (interim-presentaties) en 1 eindpresentatie laten toe dat:

  • een student specialisten en niet-specialisten schriftelijk en mondeling op correcte en gestructureerde wijze over zijn/haar algemene en/of gespecialiseerde kennis informeert. (leerresultaat 9.1)
  • een student communiceert op overtuigende wijze kort en kernachtig over zijn/haar visie en handelen in verschillende contexten en gemaakte keuzes verantwoordt, zowel mondeling als schriftelijk. (leerresultaat 9.3)
  • een student zich ervan bewust is dat communicatie geen eenrichtingsverkeer is, vraagt naar en actief inspeelt op input of feedback van de begeleider(s), toehoorders of lezer(s). (leerresultaat 9.5)

Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel is het:

  • essentieel een inleidend vak Marketing gevolgd te hebben, omdat we ons zullen verdiepen in een aantal specifieke marketing topics
  • aan te bevelen om een minimum aan basiskennis van (beschrijvende en verklarende) statistiek en regressieanalyse te hebben, omdat we gebruik maken van cijfermateriaal (verzameld via enquêtes, maar ook afkomstig uit panelgegevens en verkoopcijfers).  Er mag aangenomen worden dat studenten die dit opleidingsonderdeel volgen geen aversie hebben voor het bestuderen van cijfermateriaal; waar nodig zal op een intuïtieve manier uitgelegd worden hoe sommige technieken werken (vanuit het black-box principe: welke gegevens gaan erin, welke resultaten komen eruit en wat kan men ermee doen).

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Marketing intelligence (B-KUL-Y50465)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College52 urenEerste semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Marketing Intelligence geeft een beter inzicht in belangrijke marketing aspecten door de analyse van reële marketing problemen. Het hoofddoel van deze cursus is om kennis te verbreden door verschillende fundamentele marketing modellen en analysetechnieken te bespreken en zelf ook uit te voeren. Marketeers worden geconfronteerd met steeds snellere veranderingen in de markt, en moeten enerzijds marktgegevens verzamelen en anderzijds inzichten genereren uit reeds bestaande gegevens en informatie. Vandaag de dag is het voor marketing managers niet meer voldoende om alleen een grondige kennis van marketing concepten te bezitten. Meer en meer worden feiten-gebaseerde analyses en de aanwending van beslissingsmodellen gevraagd om de marketingstrategie van een onderneming te ondersteunen. In deze cursus zullen we theorie linken met de praktijk. Hierdoor kunnen studenten ervaren hoe marketingbeslissingen ontwikkeld en genomen worden door top management in internationale bedrijven zodat doelen in de organisatie in lijn zijn met de behoeften en opportuniteiten in de markt.

In de huidige internationaal-georiënteerde omgeving is het cruciaal voor toekomstige managers om bekend te zijn met concepten en aspecten gerelateerd aan Marketing Intelligence. Begrijpen hoe marktonderzoek uitgevoerd wordt (dataverzameling), alsook weten welke analysetechnieken gebruikt moeten worden (data-analyse) zal managers een internationaal competitief voordeel geven. In deze cursus zullen de nodige know-how en tools worden aangeleerd die je in staat zullen stellen om de juiste informatie te verzamelen en te analyseren met als doel betere marketing plannen op te stellen, betere doelgroepen te selecteren, …. , kortom, betere beslissingen te nemen. Een bedrijfskundige vertaalslag naar de bruikbaarheid van deze analysetechnieken voor marketing beslissingsnemers wordt hierbij beklemtoond.

De cursus heeft 2 belangrijke doelstellingen:
1. Bestuderen van consumentenbehoeften m.b.v. een reële marktonderzoeksopdracht. Studenten krijgen een realistische bedrijfsvraag waarvan ze een gepast onderzoeksproject moeten definiëren en waarvoor ze data moeten verzamelen, analyseren en resultaten moeten interpreteren.
2. Opstellen van het “STP” 3 stappen plan, waarbij de focus ligt op Segmentatie, Targeting en Positionering. Het is de bedoeling om – m.b.v. bestaande data – trends te onderzoeken en consumentenbehoeften af te lijnen. De focus zal liggen op:
(i) Segmentatie: Hoe segmenteer ik een markt?, Welke variabelen kiezen? Hoe gegevens verzamelen en analyseren?;
(ii) Targeting: Hoe segmenten kiezen?, Welke evaluatiecriteria?;
(iii) Positioning: Hoe een positie kiezen?, Welke positioneringsstrategie volgen?

Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo

 

Verplicht studiemateriaal

Slides, casussen, en ander materiaal wordt beschikbaar gesteld via Toledo.

 

Bijkomend aanbevolen studiemateriaal

Wordt beschikbaar gesteld via Toledo.

De hoorcolleges zullen interactieve sessies zijn waarbij aan studenten gevraagd wordt om actief mee te werken bij het analyseren van diverse marketingvraagstukken. Daarnaast zal ook gebruikt gemaakt worden van interactieve werkcolleges waarbij in kleine groepen feedback wordt gegeven op taken die (in groep) voorbereid moeten worden, en waarbij een groep van studenten verantwoordelijk zal zijn voor de verzorging van het werkcollege terwijl de andere studenten actief participeren tijdens de sessie.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Marketing intelligence (B-KUL-Y70643)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat

Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:

- 60%: Schriftelijk examen (gesloten boek: open & meerkeuzevragen zonder giscorrectie)
- 40%: Onderzoeksproject (team werk), bestaande uit een schriftelijk onderzoeksrapport, presentaties, medewerking colleges en peer evaluatie. In principe is deze score een groepsscore, maar individuele afwijkingen zijn mogelijk, op basis van (i) medewerking tijdens de colleges (+/- 10%) en (ii) peer review (+/- 10%; > 10% bij vrijbuiterproblemen). De inleveringstermijn en deadline worden vastgelegd door de docent en via Toledo meegedeeld. Indien de vastgelegde inleveringstermijn niet wordt gerespecteerd, wordt de beoordeling van het betrokken onderdeel 0/20, tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald.

Het eindcijfer bestaat dus uit het schriftelijk examen en het onderzoeksproject. Studenten moeten voor zowel het examen als het onderzoeksproject geslaagd zijn om te slagen voor de cursus. Als studenten niet slagen voor het examen en/of het onderzoeksproject (score schriftelijk examen < 10/20 en/of score onderzoeksproject < 10/20) dan kunnen studenten niet slagen voor de cursus en is het eindcijfer van de cursus gelijk aan het laagste cijfer van het examen of het onderzoeksproject. Een onvoldoende op één deelevaluatie kan m.a.w. niet gecompenseerd worden door het cijfer op de andere deelevaluatie.

Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel: niet deelnemen aan het examen = NA, niet deelnemen aan onderzoeksproject = NA.

Groepscases starten in de eerste week van het semester

 

Tweede examenkans

De evaluatiekenmerken en/of de bepaling van het eindresultaat bij de tweede examenkans verschilt van die van de eerste examenkans.
- 60%: Schriftelijk examen (gesloten boek: open & meerkeuzevragen) - geen wijzigingen t.a.v. eerste examenkans
- 40%: Onderzoeksproject (team werk), dien opnieuw een (groeps)werk van het marketingonderzoeksrapport in voor de deadline die via Toledo gecommuniceerd zal worden. Studenten behouden de cijfers van de presentaties die gegeven werden tijdens het academisch jaar alsook de +/- 10% aanpassing voor medewerking. Studenten krijgen een nieuw cijfer voor het rapport en de kans om een peer evaluatie opnieuw in te dienen. Indien de vastgelegde inleveringstermijn niet wordt gerespecteerd, wordt de beoordeling van het betrokken onderdeel 0/20, tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald.
- De andere evaluatie criteria zijn dezelfde als in eerste examenkans.
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.

 

Examencontracten

Studenten met een examencontract zullen enkel geëvalueerd worden via een schriftelijk examen (gesloten boek: open & meerkeuzevragen).

Zie 'Toelichting' onder 'Evaluatieactiviteiten' voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.