Internationaal management (B-KUL-Y00642)

Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:
De student
1.1 (IZ) analyseert strategische operationele problemen en vragen binnen de internationale bedrijfsomgeving, rekening houdend met de specifieke bedrijfscontext.
1.2 (IZ) formuleert op basis van wetenschappelijke kennis over en inzicht in de internationale bedrijfscontext een onderbouwde oplossing voor strategische en operationele managementproblemen en -vragen, en houdt bij deze formulering rekening met de specifieke bedrijfscontext.
1.3 (IZ) formuleert op basis van kennis van en inzicht in het internationaal recht en de internationale politieke omgeving een sluitende oplossing voor internationale juridische en strategische vragen, en houdt bij deze formulering rekening met de specifieke bedrijfscontext.
1.4 (IZ) reflecteert kritisch over de interne context van de internationale organisatie en over hoe internationale strategie en management de interne context kan beïnvloeden om de organisatie beter te laten functioneren in een internationale / globale omgeving
2.1 (IZ) analyseert internationale strategische problemen en vragen rekening houdend met de specifieke bedrijfscontext, de betrokken internationale stakeholders (managers, werknemers, vakbonden, adviseurs, beleid, …) en de ruimere internationale omgeving waarin de organisatie actief is.
2.2 (IZ) formuleert op basis van wetenschappelijke kennis over en inzicht in internationaal zakenwezen een onderbouwde oplossing voor internationale strategische problemen en vragen, en houdt bij deze formulering rekening met de specifieke internationale bedrijfscontext, de betrokken internationale stakeholders en de globale omgeving waarin de organisatie actief is.
2.3 (IZ) formuleert op basis van kennis en inzicht in het internationale juridische, politieke en culturele kader een sluitende oplossing voor internationaal strategische problemen en vragen, en houdt bij deze formulering rekening met de specifieke internationale bedrijfscontext, de betrokken stakeholders en de ruimere globale omgeving waarin de organisatie actief is.
2.4 (IZ) neemt op basis van wetenschappelijke kennis over en inzicht in ‘International Business’ een onderbouwd standpunt in over actuele maatschappelijke globale problemen en over de globaliseringsproblematiek in het algemeen.
2.5 (IZ) reflecteert kritisch over de externe internationale context van de organisatie en stemt de strategie, het management en de organisatie van de internationale onderneming hierop af om de organisatie beter te laten functioneren en/of het algemeen welzijn van mensen in een globale marktomgeving te verhogen.
3.1 (IZ) plant, organiseert, evalueert en optimaliseert financiële, operationele, logistieke, strategische, juridische, marketing gerelateerde en personeelsgebonden processen m.b.t. internationale bedrijfsvoering en houdt bij de planning, organisatie en evaluatie van de bedrijfsprocessen rekening met de specifieke internationale / globale bedrijfscontext en de integratie van de verschillende processen.
4.1 (IZ) reflecteert kritisch over de krachten die spelen in de internationale / globale omgeving en die invloed hebben op de economie.
4.2 (IZ) interpreteert en analyseert trends op de internationale markt, en kan een kritisch onderbouwd standpunt innemen over maatschappelijke globale thema’s, daarbij rekening houdend met (gevolgen voor) de betrokken internationale stakeholders.
4.3 (IZ) ontwikkelt een visie die hem of haar in staat stelt zich op de internationale markt te bewegen en empathie en begrip op te brengen voor ondernemers en zakenlui uit andere culturen met een andere culturele, politieke en historische achtergronden.
4.4 (IZ) volgt het globaliseringsdebat en de actuele berichtgeving hieromtrent.
4.5 (IZ) heeft een ruime kijk op de ‘toestand van de wereld’ zoals die zich ontwikkeld heeft in een tijdperk van de globalisering en hoe die verder zal evolueren.
7.1 Stelt zich diplomatisch en integer op en kan via onderhandeling en bemiddeling komen tot een consensus die rekening houdt met de belangen van de verschillende betrokkenen.
7.2 Bespreekt de sociale, ethische en duurzaamheidsaspecten van bedrijfsvoering, analyseert een beleid op basis van deze aspecten en formuleert suggesties ter bijsturing.
7.3 Neemt initiatief, stelt zich flexibel op, neemt verantwoordelijkheid op en kan zelfstandig werken in complexe en onvoorspelbare contexten.
7.5 Bezit een kritische ingesteldheid en durft zichzelf en zijn omgeving in vraag te stellen.
8.1 Formuleert in teamverband het interdisciplinaire probleem dat aan de basis ligt van het project, analyseert de inhoud van het project, de omstandigheden rondom het project en factoren die een invloed zullen hebben op het verloop van het project, en formuleert op basis daarvan (algemene) doelstellingen voor het project.
8.2 Organiseert in teamverband het project en stelt een gedetailleerde en realistische planning op rekening houdend met de context van de vraag, het bereik van het project, de randvoorwaarden, de beperkingen, de kwaliteitsverwachtingen en de beschikbare middelen.
8.3 Volgt zowel individueel als in team de opgestelde planningen en past timemanagement toe.
8.4 Neemt verantwoordelijkheid voor zijn/haar rol in het team en voert tijdig zijn/haar deel van het project uit.
8.6 Neemt op een constructieve manier deel aan overleg binnen het team en met andere betrokkenen bij het project.
8.7 Evalueert de eigen inbreng kritisch en evalueert in team het verloop en het resultaat van het project.
9.1 Informeert specialisten en niet-specialisten schriftelijk en mondeling op correcte en gestructureerde wijze over zijn/haar algemene en/of gespecialiseerde kennis.
9.2 Kiest en gebruikt gepaste communicatievormen en –middelen en stemt de inhoud en stijl van de communicatie af op het publiek en het doel van de communicatie.
9.3 Communiceert op overtuigende wijze kort en kernachtig over zijn/haar visie en handelen in verschillende contexten en verantwoordt gemaakte keuzes, zowel mondeling als schriftelijk.
9.4 Argumenteert duidelijk en met overtuigingskracht.
10.1 (IZ) houdt zijn/haar kennis omtrent internationale economische en bedrijfsgerelateerde thema’s up to date, en dit zowel op basis van praktijkgerichte, beleidsgerichte, juridische als wetenschappelijke informatie.
10.2 (IZ) integreert beleidsgerichte, juridische, wetenschappelijke en praktijkgerichte informatie over specifieke internationale thema’s, en neemt een onderbouwd standpunt in over de relevantie van het specifieke thema voor het bedrijfsleven.
10.3 (IZ) reflecteert kritisch over de wijze waarop belangrijke evoluties en innovaties op de internationale markt vertaald kunnen worden naar het beleid van de internationaal georiënteerde organisatie, rekening houdend met de specifieke bedrijfscontext
11.1 Is zich ervan bewust terecht te komen in een snel evoluerende kennissamenleving en ziet op basis daarvan de noodzaak van het onderhouden en verbeteren van de verworven kennis, vaardigheden en competenties in het vakgebied en het verwerven van nieuwe kennis, vaardigheden en competenties in.
Begintermen
Internationale Bedrijfsomgeving (Schakel of OF3)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de handelswetenschappen (Antwerpen) 60 sp.
- Master in de handelswetenschappen (Antwerpen) (Specialisatie: Internationaal zakenwezen) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Internationaal management (B-KUL-Y51020)




Inhoud
In dit opleidingsonderdeel worden de verschillende departementen van een internationaal bedrijf onder de loep genomen. Er wordt m.a.w. bestudeerd hoe een internationaal bedrijf gemanaged wordt en aan welke activiteiten er in een internationaal bedrijf specifiek aandacht geschonken wordt. De verschillende internationale managementfuncties die in de cursus besproken worden zijn: het internationaal humanresourcesmanagement, het internationaal marketing management en het internationaal fiscaal en financieel management.
In deze functies behandelt de cursus onder andere de volgende onderwerpen:
- Marketing gaat in op de internationale marketingstrategie van onder meer segmenteren en positioneren op de internationale markten, de internationale marketingmix van producten en diensten, inclusief prijszetting, promotie, reclame en distributie.
- Humanresourcesmanagement gaat dieper in op internationale tewerkstelling, het internationale HRM beleid van onder meer expats en globale managers, werking van internationale teams. Verder wordt ingegaan op internationale arbeidsrelaties, sociaal overleg en sociale normen binnen de multinationale onderneming en diversiteit op de werkvloer.
- Internationaal fiscaal management gaat in op de principes en praktijken van directe belastingen van multinationale ondernemingen. Er wordt hierbij speciale aandacht geschonken aan onderwerpen zoals dubbele belastingen en transfer pricing.
- Internationaal financieel management gaat dieper in op de financieringspraktijken van multinationale ondernemingen.
Ten slotte wordt ook aandacht besteed aan het internationale management in enkele specifieke sectoren die vandaag een sterk internationaal, zelf globaal, karakter vertonen.
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal
Het lesmateriaal zoals slides, verplichte artikels of papers alsook materiaal voor de case studies,...worden ter beschikking gesteld via Toledo.
Bijkomend aanbevolen studiemateriaal
Verder zullen de docenten eveneens een literatuurlijst van relevante, facultatieve literatuur toevoegen.
Toelichting werkvorm
Naast hoorcolleges worden er ook sessies georganiseerd waarin specifieke gevalstudies geanalyseerd worden. Gevalstudies moeten soms kort voorbereid en gepresenteerd worden. Tevens worden een aantal gastdocenten uit de bedrijfswereld uitgenodigd om het internationaal management toe te lichten vanuit de praktijk.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Internationaal management (B-KUL-Y70642)
Toelichting
Evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat
Het resultaat wordt bepaald voor de helft op het deel over internationaal marketing en humanresources management en voor de andere helft op het deel over internationaal fiscaal en financieel management.
Voor het deel over internationaal marketing en humanresources management dienen studenten tijdens het semester een aantal gevalstudies en opdrachten voor te bereiden. Deze opdrachten staan op 20% van de totale score. De indiendata en andere informatie omtrent deze opdrachten worden tijdig meegedeeld via Toledo. Laattijdige of niet neerlegging van een opdracht zal leiden tot een nulscore voor de betreffende opdracht of taak. Er is een afrondend schriftelijk gesloten boek examen tijdens de examenperiode op 80% van de totale score. Als de student niet deelneemt aan het examen, zal dit leiden tot een NA (niet afgelegd).
Voor het deel over internationaal fiscaal en financieel management dienen studenten tijdens het semester een aantal formatieve opdrachten voor te bereiden. Deze opdrachten moeten verplicht ingediend worden. De indiendata en andere informatie omtrent deze opdrachten worden tijdig meegedeeld via Toledo. Laattijdige of niet neerlegging van een opdracht zal leiden tot een N.A. (niet afgelegd) voor het deel over internationaal fiscaal en financieel management. Er is een afrondend schriftelijk gesloten boek examen tijdens de examenperiode op 100% van de totale score. Als de student niet deelneemt aan het examen, zal dit leiden tot een NA (niet afgelegd).
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20. Als de student een NA haalt voor een van de twee delen, zal dit ook leiden tot een NA (niet afgelegd) voor het hele opleidingsonderdeel.
Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en/of de bepaling eindresultaat van de tweede examenkans verschilt van die van de eerste examenkans.
Een schriftelijk gesloten boek examen dat voor 100 % telt waarbij elk deel voor elk de helft van de score telt.
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Examencontract
Studenten met een examencontract worden uitsluitend geëvalueerd op basis van een schriftelijk gesloten boek examen dat voor 100 % telt waarbij elk deel voor elk de helft van de score telt.
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Toelichting bij herkansen
Zie 'Toelichting' onder 'Evaluatieactiviteiten' voor bijkomende informatie i.v.m. de 2de examenkans.