Psychologie (B-KUL-Y00621)

3 studiepuntenNederlands26 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende leerresultaten:

De student

  • 4.d wendt disciplinaire menswetenschappelijke kennis aan voor het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.
  • 8.c identificeert de beperkingen van een onderzoek en stelt de resultaten van een onderzoek in vraag.
  • 8.g toont belangstelling voor de maatschappelijke actualiteit en bouwt een brede maatschappelijke achtergrondkennis op. 
  • 12.b verbindt de psychosociale en ethische inzichten op een onderbouwde manier met de (bedrijfs)economische werkelijkheid.

Toelichting

In dit opleidingsonderdeel maakt de student kennis met de psychologie als empirische wetenschap van het menselijk gedrag en haar verschillende componenten. De cursus beoogt studenten een wetenschappelijk verantwoord inzicht bij te brengen in een aantal relevante aspecten van het menselijk functioneren. De cursus biedt een selectief overzicht van het vakgebied. Hierbij wordt er dieper ingegaan op een aantal onderdelen van het menselijk gedrag (bv. waarneming, geheugen, leren) en wordt de link gelegd met fenomenen in bedrijven, organisaties en consumenten. De cursus beoogt niet enkel de ontwikkeling van kennis, maar heeft ook tot doelstelling het vermogen tot kritisch reflecteren te ontwikkelen en de student aan te leren de kennis opgebouwd in het opleidingsonderdeel toe te passen.

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

  • belangrijke psychologische benaderingswijzen, belangrijke elementen van perceptie, sensatie, conditionerings- en leermechanismen en bepalende en beïnvloedende factoren van denken en intelligentie te onderscheiden, te benoemen en toe te passen in concrete (bedrijfs)economische cases. (4.d, 12.b)
  • inzicht te vertonen in het gedrag van mensen en de wisselwerking tussen dit gedrag en de (werk/bedrijfs)omgeving, in wat mensen motiveert en hoe emoties ontstaan en in sociale componenten van menselijk gedrag. (4.d, 12.b)
  • Inzicht te vertonen in en kritisch te reflecteren over wetenschappelijke methoden die aan bod komen in psychologisch onderzoek. (8.c)
  • Kritisch te reflecteren over de thema's die aan bod komen tijdens de hoorcolleges en deze te linken aan de maatschappelijke actualiteit. (8.g)

Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HLH25A : Psychologie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBH61A : Psychologie
HBA59A : Psychology

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Psychologie (B-KUL-Y50527)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Het doel van het OPO Psychologie is om studenten kennis laten maken met de psychologie als wetenschap en de link te leggen tussen een aantal onderdelen van menselijk gedrag en fenomenen binnen bedrijven, organisaties en consumenten. Gedrag en mentale processen worden bestudeerd als het resultaat van een samenwerking tussen biologische factoren, psychologische factoren (perceptie, cognitie, motivatie), en sociale factoren (normen en waarden, groepslidmaatschap, socio-culturele en situationele context). Studenten worden wegwijs gemaakt in de theoretische kaders en onderzoeksmethodes die de verschillende invalshoeken ondersteunen om zo meer inzicht te verkrijgen in verklaringen van individueel gedrag en processen (sensatie, perceptie, leren, geheugen, denken, intelligentie, creativiteit, emotie, motivatie, persoonlijkheid) en sociaal gedrag en processen (sociale perceptie, sociale invloed, sociale interactie, gedrag in groepen, gedrag tussen groepen) en dit inzicht te gebruiken om (bedrijfs)economische problemen te analyseren en aan te pakken.

De volgende topics komen aan bod:

   1. Geest, Gedrag, en Wetenschap

   2. Sensatie en Perceptie

   3. Leren en Omgeving

   4. Cognitie (Geheugen, Denken, Intelligentie, Creativiteit)

   5. Affect (Emotie, Motivatie, Persoonlijkheid)

   6. Sociale psychologie

Verplicht studiemateriaal

  • Handboek: Hoofdstukken 1, 3, 4, 6, 9 & 11 uit Psychologie, een inleiding, 8e editie P.G. Zimbardo, R.L. Johnson, V. McCann, Pearson (isbn 9789043040037) of maatwerk versie via E-book 
  • Slides en extra lesmateriaal worden beschikbaar gesteld door de docent via Toledo.
  • Eigen nota’s opgetekend tijdens de hoorcolleges.

In plenaire sessies worden de verschillende topics geïntroduceerd, uitvoerig behandeld en geïllustreerd aan de hand van voorbeelden. Naast overdracht van theoretische kennis wordt ook aandacht besteed aan ervaringen en zelfreflectie. Ervaringen die worden gecreëerd zijn bijvoorbeeld een oefening, een illustratie uit de praktijk of een filmfragment. Zelfreflectie in functie van de aangeleerde concepten fungeert als rode draad doorheen het opleidingsonderdeel.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Psychologie (B-KUL-Y70621)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken

Studenten mogen tijdens het examen geen gebruik maken van leermateriaal, rekenmachines, of andere elektronica.

Het examen bestaat deels uit meerkeuzevragen waarbij met een giscorrectie (bij fout antwoord, minus 1/3) gewerkt wordt en deels uit open vragen. Het gehele examen omvat zowel kennis−, inzicht−, als toepassingsvragen.

Bepaling eindresultaat

Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Tweede examenkans

De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.

Examencontract

Voor studenten met een examencontract geldt dezelfde regeling als voor de reguliere studenten, zowel in 1 EP als 3 EP.