Inleiding tot de statistiek (B-KUL-X0F70A)

4 studiepuntenNederlands32 urenTweede semester
POC WIF KULAK

 

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om de methodiek van data-analyse te begrijpen en kan hij deze ook in de praktijk toepassen. Meer in het bijzonder leert de student hierbij hoe hij de geschikte modellen moet kiezen, hoe hij parameters moet schatten en hoe hij dit alles kan gebruiken om statistisch correcte analyses uit te voeren. Bij dit alles ligt de nadruk op inzicht, praktische kennis van rekenregels en methodes en de toepassingen met een professioneel statistisch pakket.

De student begrijpt de basisbegrippen van calculus zoals gezien in Wiskunde I.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
X0C52A : Geïntegreerd veldwerk biodiversiteit en ecologie
X0F67A : Statistische dataverwerking voor biowetenschappen

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Kansrekenen en statistiek (B-KUL-X0F33a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College20 urenTweede semester
POC WIF KULAK

Als handboek voor deze cursus wordt het boek Statistiek en wetenschap van Mia Hubert, Dina Vanpaemel, Goedele Dierckx Jan Beirlant gebruikt. De inhoud van de cursus komt grosso modo overeen met de inhoud van dit boek waarvan de inhoudstafel hieronder weergegeven wordt.

 

In de eerste twee hoofdstukken wordt aan de hand van eenvoudige praktische voorbeelden het belang van de statistiek uitgelegd. Eveneens worden de basiselementen van de beschrijvende statistiek uitgewerkt.


In de hoofdstukken 3 en 4 worden de belangrijkste rekentechnieken en modellen van het univariate kansrekenen ingevoerd. Het betreft hier alleen de basisbeginselen van de kansrekening die behoren tot de meest essentiële toolbox van de statisticus. Na de basisregels van de kansrekening wordt het begrip toevalsvariabele geïntroduceerd tesamen met de overeenkomstige rekentechnieken voor het berekenen van verwachtingswaarden en de kansverdeling van een getransformeerde toevalsvariabele. Met behulp van deze basis worden enkele belangrijke kansmodellen ontwikkeld. 


De  hoofdstukken 5 en 6 behandelen de basisprincipes die worden toegepast bij het schatten van een model op basis van meetgegevens. Daar komen betrouwbaarheidsintervallen en testen van hypothesen aan bod, tesamen met validatieprincipes van een kansmodel.  Hierbij wordt opnieuw enkel gefocust op univariate inferentie.

 

In de laatste drie hoofdstuk behandelen we modellen met meerdere toevalsvariabelen. Het concept van een bivariate verdeling wordt uitgelegd tesamen met de begrippen voorwaardelijke verdeling, onafhankelijke toevalsvariabelen en correlatie. Deze basisprincipes worden toegepast op het vergelijken van twee gegevensgroepen.


Inhoudstafel:

 

  • Hoofdstuk 1: Doel van de statistiek
  • Hoofdstuk 2: Beschrijvende statistiek
  • Hoofdstuk 3: Kansen en toevalsvariabelen
  • Hoofdstuk 4: Univariate kansmodellen
  • Hoofdstuk 5: Schatters en hun verdeling
  • Hoofdstuk 6: Univariate inferentie
  • Hoofdstuk 7: Bivariate kansmodellen
  • Hoofdstuk 8: Bivariate inferentie 


Handboek: Statistiek en wetenschap van M. Hubert, D. Vanpaemel, G. Dierckx en J. Beirlant.

Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van TOLEDO.

Hoorcollege

1 sp. Statistiek in de praktijk (B-KUL-X0F70a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum12 urenTweede semester
POC WIF KULAK

Vraagstukken oplossen aansluitend bij de cursusinhouden, grotendeels op basis van analyse van aangeleverde datasets met de software R.

 

Handleiding Statistiek in R, opgaven en datasets via Toledo.

PC-sessie - Vaardigheidstraining

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Inleiding tot de statistiek (B-KUL-X2F70a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Praktijkexamen
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Formularium, Computer


Evaluatiekenmerken

  •   i.      R-test op computer met formularium: data inlezen, data manipulatie, beschrijvende statistiek, hypothesetoets. Dit kan buiten de examenperiode georganiseerd worden. Zie Toledo voor meer informatie.
  •   ii.      Schriftelijk examen met formularium: open vragen en meerkeuze vragen met giscorrectie.

Bepaling eindresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

 

De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans, zoals hierboven beschreven.