Programmeren voor biowetenschappen (B-KUL-X0F69A)
Doelstellingen
- De student kent de basisbegrippen van programmeren
- De student heeft vaardigheden om een klein tot middelgroot probleem op te lossen en te implementeren in een hogere programmeertaal.
- De student heeft een positieve, constructieve attitude om handig om te gaan met documentatie en voorbeelden van een programmeertaal.
- De student heeft een attitude om flexibel om te gaan ten opzichte van andere programmeertalen die, afhankelijk van de gekozen specialisatie, later in de opleiding nodig kunnen zijn.
- De student kent de basismogelijkheden voor data-analyse met Microsoft Office Excel.
De nadruk ligt op de efficiënte implementatie van eenvoudige algoritmes. De vraagstellingen worden zo gekozen dat ze aansluiten bij de bio-ingenieur student en de toekomstige leefwereld van de bio-ingenieur met als typevoorbeelden vraagstukken over het ordenen en bewerken van moleculaire, biologische en geografische data.
Implementatie van algoritmes gebeurt in Python.
Begintermen
Een basiskennis wiskunde vanuit het middelbaar onderwijs is wenselijk.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
I0V70B : Programmeren voor bio-ingenieurs
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de biologie (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Kortrijk) (Optie Biochemie en Biotechnologie) 180 sp.
- Bachelor in de chemie (programma voor studenten gestart in 2023-2024) (Kortrijk) (Doorstroomoptie bio-ingenieurswetenschappen) 180 sp.
- Bachelor in de chemie (programma voor studenten gestart in 2024-2025 of later) (Kortrijk) (Doorstroomoptie bio-ingenieurswetenschappen) 180 sp.
- Bachelor in de chemie (programma voor studenten gestart in 2024-2025 of later) (Kortrijk) (Optie chemie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Programmeren voor biowetenschappen (B-KUL-X0F69a)
Inhoud
- Variabelen, expressies en statements
- Voorwaardelijke opdrachten
- Controlelussen
- Strings
- Functies
- Lijsten en tuples
- Geavanceerde functies en modules
- Verzamelingen en dictionaries
- Tekstbestanden
De theoretische achtergrond wordt aangebracht in enkele colleges en verder via Blended Learning omgeving.
Online modules (ongeveer 35 uren) individueel door te nemen ter voorbereiding van enkele oefenzittingen (22 uur)
Daarnaast worden de basisprincipes van het algoritmisch denken en het wetenschappelijk programmeren op voorbeelden uit de biowetenschappen toegepast
Studiemateriaal
- Video's met theoretische achtergrond via Toledo
- Slides via Toledo
- Samenvattingen en zelftesten via Toledo
- Handboek: The Practice of Computing Using Python, Global Edition (Third Edition), Punch and Enbody, Pearson, ISBN-13 978-1-292-16662-9
- Python en PyCharm.
- Online modules, opgaven via Toledo
Toelichting werkvorm
Inleidend hoorcollege in groep.
Video's met uitleg over theorie, samenvattingen en zelftesten via Toledo.
Oefensessies
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Programmeren voor biowetenschappen (B-KUL-X2F69a)
Toelichting
De evaluatie bestaat uit een Excel vaardigheidstoets, en twee Python vaardigheidstoetsen.
De vaardigheidstoetsen worden afgenomen op een PC in een PC-lokaal, met de nodige software maar zonder internettoegang.
Excel vaardigheidstoets: 10%, Python vaardigheidstoets 1: 30%, Python vaardigheidstoets 2: 60%
Een NA voor een van de toetsen, resulteert in een NA voor het gehele OPO.
Tijdens de Excel toets is alleen Excel op de computer toegestaan. Tijdens de Python toetsen mogen studenten hun handboek en cursusmateriaal uitgeprint meebrengen. Ze kunnen ook Toledo raadplegen tijdens de Python toetsen.
Toelichting bij herkansen
De herkansing bestaat uit een combinatie van de verschillende vaardigheidstoetsen, afgenomen tijdens een enkel examenmoment in de derde examenzittijd.
De vaardigheidstoetsen worden afgenomen op een PC in een PC-lokaal, met de nodige software maar zonder internettoegang.
Voor het deel Excel kan een vrijstelling bekomen worden indien minstens 1/2 werd gehaald.