Onderzoeksvaardigheden en wetenschapscommunicatie I (B-KUL-X0F26A)

3 studiepuntenNederlands30 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Gheysen Lore (coördinator) |  Claerhout Sofie |  Gheysen Lore
POC BioChem KULAK

Na het volgen van dit opleidingsonderdeel moeten de studenten op een professionele manier kunnen omgaan met wetenschappelijke literatuur binnen het domein van de farmaceutische wetenschappen. De studenten kunnen de basisprincipes van het opzoeken en selecteren van wetenschappelijke literatuur toepassen, kunnen de literatuur kritisch interpreteren en kunnen doelgericht een kort antwoord bieden op een eenvoudige onderzoeksvraag. Bovendien kunnen de studenten (onderzoeks)data correct interpreteren en voorstellen.

- De studenten kunnen de principes van evidence-based handelen aangeven

- De studenten kennen de karakteristieken en uitgangspositie(s) van degelijk onderzoek en kennen de eigenschappen en specificiteit in structuur van gerelateerde wetenschappelijke artikels

- De studenten kunnen de betrouwbaarheid van een bron inschatten (o.a. populair, populair wetenschappelijk, wetenschappelijke literatuur)

- De studenten kunnen een vraag van een patiënt en/of professional over een geneesmiddel of een therapie omvormen tot een concrete onderzoeksvraag.

- De studenten kunnen adequaat in een wetenschappelijke database (Limo, PubMed) via gebruik van MeSH termen en filters de juiste bronnen zoeken vanuit een onderzoeksvraag.

- De studenten kunnen de relevantie van een bron inschatten met betrekking tot een gegeven onderzoeksvraag en met betrekking tot de patiënt.

- De studenten kunnen uit een gegeven bron eenvoudige voorstellingen van data interpreteren.

- De studenten kunnen efficiënt gebruik maken van rekenbladen om data aan de hand van beschrijvende statistiek te verwerken en te visualiseren

- De studenten passen de principes van wetenschappelijke integriteit toe.

- De studenten kunnen gegeven data correct en gepast weergeven via figuren en tabellen

- De studenten kunnen doelgroepgericht de conclusie van een onderzoek communiceren (vb. aan patiënt, zorgverlener, medestudent, …).

 

Basiskennis Engels

Basiskennis tekstverwerkingsprogramma

Basiskennis Excel


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
K0B31A : Onderzoeksvaardigheden en wetenschapscommunicatie II

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
K0B09A : Onderzoeksvaardigheden en wetenschapscommunicatie I

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Onderzoeksvaardigheden en wetenschapscommunicatie I (B-KUL-X0F26a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College30 urenBeide semesters
POC BioChem KULAK

De inhoud van dit opleidingsonderdeel wordt zodanig aangeboden dat je een brede kijk ontwikkelt op het domein en de rol van de farmaceutische wetenschapper. Doorheen het OPO kom je in contact met verschillende relevante farmaceutische contexten en worden er verbanden gelegd met de inhouden van opleidingsonderdelen van de eerste bachelorfase (o.a. Het geneesmiddel: van ontwikkeling tot gebruik, Cellulaire regulatiemechanismen, Chemische praktijkvaardigheden, Farmaceutische biotechnologie). Het opleidingsonderdeel bestaat uit een combinatie van theoretische (gast)colleges, werkcolleges, opdrachten en online modules die gericht ingezet worden om je de specifieke academische competenties van informatieverwerving en – verwerking te laten ontwikkelen en te leren toepassen.

 

Informatieverwerving:

- Wetenschappelijke literatuur en populair wetenschappelijke literatuur; relatie met betrouwbaarheid

- Evidence based practice en evidence based medicine

- Onderzoeksvraag

- Databases en zoekstrategieën (in Limo, PubMed)

- Soorten bronnen, met nadruk op de wetenschappelijke bronnen (onderzoeksartikel, review, evidence-based guidelines, evidence-based practice, wetenschappelijke bijsluiter, patiëntenbijsluiter)

- Plagiaat en refereren

- Opbouw van een onderzoeksartikel

- Empirische cyclus van een onderzoeksartikel (hoe komt een onderzoeksartikel tot stand, relatie met hoe degelijk onderzoek uitvoeren, peer review, open access)

 

Informatieverwerking en wetenschapscommunicatie:

- Interpretatie van bronnen; betrouwbaarheid en relevantie 

- Gebruik rekenbladen (excel) 

- Basisconcept lineaire regressie 

- Voorstellen van grafieken en tabellen

- Beschrijvende statistiek (gem, SD en RSD, precisie, accuraatheid, normaalverdeling)

- Omgaan met beduidende cijfers en foutenleer

- Basis communicatievaardigheden, doelgroepgericht

Blended onderwijs - Gastcollege - Werkcollege

Het opleidingsonderdeel bestaat uit een combinatie van fysieke (gast)colleges en werkcolleges, en online materiaal, voor een equivalent van 30 CU. De werkcolleges gaan door in kleinere groepen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Onderzoeksvaardigheden en wetenschapscommunicatie I (B-KUL-X2F26a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie


De studenten dienen eerst een aantal vooraf gedefinieerde ijkpunten te behalen om te kunnen deelnemen aan specifieke opdrachten. Wie deze ijkpunten niet haalt, krijgt een NA voor dit opleidingsonderdeel.

Studenten die de ijkpunten niet haalden, krijgen geen 2de examenkans en behouden hun NA binnen hetzelfde academiejaar.

Studenten die de ijkpunten wel haalden, krijgen een 2de examenkans. De modaliteiten van de opdrachten kunnen afwijken.