Geologie (B-KUL-X0E54A)

6 studiepuntenNederlands56 urenTweede semester
POC BioChem KULAK

Studenten vertrouwd maken met de materialen waaruit de aarde bestaat, de processen die intern en extern op de aarde een rol spelen, de interactie tussen de sferen van de aarde en de economische betekenis van grondstoffen. Van de studenten wordt verwacht de relatie tussen de verschillende processen te begrijpen.

Voor deze cursus is geen specifieke voorkennis vereist. Wel vormt een algemene wetenschappelijke vorming en interesse een pluspunt.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
I0N45A : Milieuchemie
I0N69A : Regionale bodemkunde
X0D05B : Projectwerk bio-ingenieurswetenschappen
I0J56A : Hydrologische processen - Deel 1 & 2
I0J66A : Hydrologische processen - Deel 1

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
I0N30A : Aardwetenschappen
X0B18A : Geologie

Onderwijsleeractiviteiten

4.5 sp. Geologie (B-KUL-X0B18a)

4.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College36 urenTweede semester
POC BioChem KULAK

In het eerste deel worden de mineralen beschouwd als kristallijne materie met kristalchemische en kristalfysische eigenschappen. Hieruit volgen de indeling van mineralen met hun kenmerken, en hun toepassingen als grondstoffen. De nadruk ligt hierbij op de structuur en de chemische inhoud van de verschillende klassen van mineralen.

In het tweede deel, de gesteenten en ertsen, wordt de structuur, de oorsprong en de evolutie van de magmatische, sedimentaire en metamorfe gesteenten en geassocieerde ertsen besproken, binnen de gesteentecyclus. Bijzondere nadruk wordt gelegd op de chemische verwering van gesteenten en mineralen aan de oppervlakte van de Aarde, met inbegrip van verweringsreacties, en aan de vorming en indeling van bodems.

Relatieve en absolute tijdsaspekten binnen de geologie, de ruimtelijke vervorming (plooien en breken) van gesteenten en de geologie van België worden in het derde deel, aardkunde, behandeld. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan paleotologie en de evolutie van het leven.

Tenslotte wordt in het vierde deel de geziene leerstof in het plaattektonisch model van de aarde toegelicht. Dit wordt afgesloten met discussie in verband met de interacties tussen de aardkorst, de oceanen en de atmosfeer in het licht van het klimaat op onze planeet.

Een door de docent geschreven cursus wordt tijdens de eerste les aan de studenten bezorgd. Tevens wordt gebruik gemaakt van TOLEDO, welke een essentieel onderdeel vormt voor de studenten.
Bijkomende informatie kan gevonden worden in:

  • Press, F. & Siever, R., 2000. Understanding Earth. Freeman & Company, New York.
  • Klein, C. & Hurlbut, C.S.,1999. Manual of Mineralogy. John Wiley & Sons, New York.

1 sp. Geologie: oefeningen (B-KUL-X0B19a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum12 urenTweede semester
POC BioChem KULAK

Praktisch inzicht verwerven in de symmetrie van kristallen op basis van de aanwezige symmetrie-elementen.
Identificatie van mineralen aan de hand van kristalchemische kenmerken
Herkenning van gesteenten op basis van de mineralogie en textuur

Opstellen van verweringsreacties, deze in evenwicht zetten en kwantitatief oplossen. 

Een practicumhandleiding wordt voor de aanvang van het eerste practicum aan de studenten bezorgd.
Bijkomende informatie kan gevonden worden in:
Klein, C. & Hurlbut, C.S., 1999. Manual of Mineralogy. John Wiley & Sons, New York. Meerdere exemplaren van dit boek worden tijdens het practicum ter beschikking gesteld.

0.5 sp. Geologie: excursies (B-KUL-X0B20a)

0.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Excursie8 urenTweede semester
POC BioChem KULAK

Illustratie van geologische structuren, paleobodem en afzettingsmilieus op het terrein, met verschillende voorbeelden doorheen de geologische tijd en stratigrafie

Een excursiegids wordt meerdere weken voor de aanvang van de excursie aan de studenten bezorgd.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Geologie (B-KUL-X2E54a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Rekenmachine


Bij (i) niet-deelname, (ii) onwettige afwezigheid of (iii) wettige afwezigheid zonder naar behoren uitvoeren van een vervangende opdracht aan de excursie, kan er niet deelgenomen worden aan het examen en leidt dit bijgevolg tot een NA (“niet afgelegd”) als examenresultaat (conform het examenreglement). Studenten kunnen een wettige afwezigheid onder andere staven met een medisch attest, op voorwaarde dat het attest niet later dan de dag van de te staven afwezigheid door een arts is uitgeschreven, en op voorwaarde dat de student het zo snel mogelijk en zonder overmacht zeker binnen de drie werkdagen aan de ombuds bezorgt. Het attest specificeert dat de betrokkene niet in staat was deel te nemen aan het OPO onderdeel met permanente evaluatie.

De volgende medische attesten worden niet aanvaard:

* een onvolledig ingevuld attest of een attest dat tegenstrijdigheden bevat;

* een dixitattest (attest dat enkel gebaseerd is op de verklaring van de patiënt);

* een post factum attest (attest dat wordt uitgeschreven na afloop van de ziekte of nadat de medische gevolgen van een ongeluk niet meer vastgesteld kunnen worden).​

Naast het bezorgen van de wettiging dient de student zelf te informeren naar een inhaalmoment of vervangende opdracht bij de professor en/of assistent van het desbetreffende OLA.