Ontwikkelingsbiologie (B-KUL-X0D18B)
Doelstellingen
(1) Op een vergelijkende manier (in diverse modelorganismen) een 3-dimensionaal inzicht verwerven in algemene ontwikkelingsbiologische processen:
- de vroege ontwikkeling vanaf de bevruchting: fertilisatie, klieving en gastrulatie en neurulatie
- de organogenese vanaf de drie kiembladen bij zoogdieren.
(2) Basisprincipes van de moleculaire processen van ontwikkelingsbiologie begrijpen
(3) Vertrouwd geraken met hedendaagse moleculaire onderzoeksmethodes aan de hand van voorbeelden in de les en een paperopdracht.
(4) Leren discussie voeren omtrent algemene ontwikkelingsbiologische probleemstellingen (bvb. stamcelonderzoek, regeneratie).
(5) Het practicum heeft naast interpreterend observeren als bijkomend doel de studenten te verplichten tot 3-dimensioneel denken, vertrekkend van 2-dimensionele seriële coupes. Afwisselend met digitale practica gaan de studenten zelf aan de slag in het labo, o.a. met dissecties, stereomicroscopie en het zelf maken van kleimodellen.
(6) Leren hoe genfunctie onderzoek verloopt aan de hand van een individuele opdracht in het Engels.(1) Op een vergelijkende manier (in diverse modelorganismen) een 3-dimensionaal inzicht verwerven in algemene ontwikkelingsbiologische processen:
- de vroege ontwikkeling vanaf de bevruchting: fertilisatie, klieving en gastrulatie en neurulatie
- de organogenese vanaf de drie kiembladen bij zoogdieren.
(2) Basisprincipes van de moleculaire processen van ontwikkelingsbiologie begrijpen
(3) Vertrouwd geraken met hedendaagse moleculaire onderzoeksmethodes aan de hand van voorbeelden in de les en een paperopdracht.
(4) Leren discussie voeren omtrent algemene ontwikkelingsbiologische probleemstellingen (bvb. stamcelonderzoek, regeneratie).
(5) Het practicum heeft naast interpreterend observeren als bijkomend doel de studenten te verplichten tot 3-dimensioneel denken, vertrekkend van 2-dimensionele seriële coupes. Afwisselend met digitale practica gaan de studenten zelf aan de slag in het labo, o.a. met dissecties, stereomicroscopie en het zelf maken van kleimodellen.
(6) Leren hoe genfunctie onderzoek verloopt aan de hand van een individuele opdracht in het Engels.(1) Op een vergelijkende manier (in diverse modelorganismen) een 3-dimensionaal inzicht verwerven in algemene ontwikkelingsbiologische processen:
- de vroege ontwikkeling vanaf de bevruchting: fertilisatie, klieving en gastrulatie en neurulatie
- de organogenese vanaf de drie kiembladen bij zoogdieren.
(2) Basisprincipes van de moleculaire processen van ontwikkelingsbiologie begrijpen
(3) Vertrouwd geraken met hedendaagse moleculaire onderzoeksmethodes aan de hand van voorbeelden in de les en een paperopdracht.
(4) Leren discussie voeren omtrent algemene ontwikkelingsbiologische probleemstellingen (bvb. stamcelonderzoek, regeneratie).
(5) Het practicum heeft naast interpreterend observeren als bijkomend doel de studenten te verplichten tot 3-dimensioneel denken, vertrekkend van 2-dimensionele seriële coupes. Afwisselend met digitale practica gaan de studenten zelf aan de slag in het labo, o.a. met dissecties, stereomicroscopie en het zelf maken van kleimodellen.
(6) Leren hoe genfunctie onderzoek verloopt aan de hand van een individuele opdracht in het Engels.
Begintermen
Algemene basiskennis van dierkunde en biodiversiteit bij dieren zoals aangeboden in het opleidingsonderdeel " Bouw en functie van dieren" en "diversiteit van dieren" of equivalent. Algemene basiskennis van dierkunde en biodiversiteit bij dieren zoals aangeboden in het opleidingsonderdeel " Bouw en functie van dieren" en "diversiteit van dieren" of equivalent.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
X0D18A : Ontwikkelingsbiologie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0M33D : Vergelijkende ontwikkelingsbiologie
G0M33C : Vergelijkende ontwikkelingsbiologie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de biologie (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Kortrijk) (Minor biologie) 180 sp.
- Bachelor in de biologie (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Kortrijk) (Optie Biochemie en Biotechnologie) 180 sp.
- Bachelor in de biologie (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Kortrijk) (Optie Biologie) 180 sp.
- Bachelor in de chemie (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Kortrijk) (Minor biologie) 180 sp.
- Bachelor in de chemie (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Kortrijk) (Optie biochemie en biotechnologie) 180 sp.
- Bachelor in de biologie (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Kortrijk) (Minor biologie) 180 sp.
- Bachelor in de biologie (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Kortrijk) (Optie Biologie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
2.1 sp. Ontwikkelingsbiologie (B-KUL-X0D18a)
Inhoud
De cursus gaat dieper in op basisaspectenvan de ontwikkelingsbiologie, met een focus op vertebraten ontwikkeling. We vertrekken vanuit een vergelijkende benaderingvan fertilisatie en morfologische aspecten van vroege embryonale ontwikkeling, van klievingsdelingen tot en met neurulatie. Hierna volgt een inleiding tot de moleculaire principesvan ontwikkeling, waarna deze worden geïllustreerd aan de hand van voorbeelden uit de vroege ontwikkeling. Organogenese wordt eveneens inleidend behandeld aan de hand van voorbeelden uit verschillende kiembladen. We ronden af met twee hoofdstukken over stamcellen en regeneratie.
Deze cursusinhoud is afgestemd op de inhoud van het verplichte practicum. De cursus gaat dieper in op basisaspecten van de ontwikkelingsbiologie, met een focus op vertebraten ontwikkeling. We vertrekken vanuit een vergelijkende benadering van fertilisatie en morfologische aspecten van vroege embryonale ontwikkeling, van klievingsdelingen tot en met neurulatie. Hierna volgt een inleiding tot de moleculaire principes van ontwikkeling, waarna deze worden geïllustreerd aan de hand van voorbeelden uit de vroege ontwikkeling. Organogenese wordt eveneens inleidend behandeld aan de hand van voorbeelden uit verschillende kiembladen. We ronden af met twee hoofdstukken over stamcellen en regeneratie.
Deze cursusinhoud is afgestemd op de inhoud van het verplichte practicum.
Studiemateriaal
Developmental Biology 11th edition van Gilbert en Barresi (niet verplicht).
Boek "Developmental Biology" 11th edition, Gilbert en Barresi
Toelichting werkvorm
Interactief hoorcollege.
0.9 sp. Ontwikkelingsbiologie: practicum (B-KUL-X0D19a)
Inhoud
Het practicum sluit aan bij en ondersteunt het hoorcollege.
Tijdens practica worden volgende topics begeleid uitgewerkt:
Module 1: Moleculaire technieken in biologisch onderzoek (digitaal)
Module 2: Vroege embryonale ontwikkeling van de kikker (digitaal en praktisch)
Module 3: Embryonale ontwikkeling en organogenese van de muis (digitaal en praktisch)
Studiemateriaal
Moleculaire technieken (digitaal aangeboden)
research papers
Embryonale stadia van kikker en muis
Online atlas muis
Toelichting werkvorm
Practicum
Online opdrachten
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Ontwikkelingsbiologie (B-KUL-X2D18b)
Toelichting
De punten van het vak zijn als volgt verdeeld: practicum: 6/20 (verplichte aanwezigheid, permanente evaluatie), theorie: 14/20 (schriftelijke examen tijdens examenperiode). Om te kunnen slagen voor het vak moet je minstens 10/20 behalen als eindscore en slagen op zowel de onderdelen practicum en theorie.
Bij (i) niet-deelname, (ii) onwettige afwezigheid of (iii) wettige afwezigheid zonder naar behoren uitvoeren van een vervangende opdracht aan een OPO onderdeel met permanente evaluatie (practicum/presentatie/opdracht/excursie), kan er niet deelgenomen worden aan het examen en leidt dit bijgevolg tot een NA (“niet afgelegd”) als examenresultaat (conform het examenreglement). Studenten kunnen een wettige afwezigheid onder andere staven met een medisch attest, op voorwaarde dat het attest niet later dan de dag van de te staven afwezigheid door een arts is uitgeschreven, en op voorwaarde dat de student het zo snel mogelijk en zonder overmacht zeker binnen de drie werkdagen aan de ombuds bezorgt. Het attest specificeert dat de betrokkene niet in staat was deel te nemen aan het OPO onderdeel met permanente evaluatie.
De volgende medische attesten worden niet aanvaard:
· een onvolledig ingevuld attest of een attest dat tegenstrijdigheden bevat;
· een dixitattest (attest dat enkel gebaseerd is op de verklaring van de patiënt);
· een post factum attest (attest dat wordt uitgeschreven na afloop van de ziekte of nadat de medische gevolgen van een ongeluk niet meer vastgesteld kunnen worden).
Naast het bezorgen van de wettiging dient de student zelf te informeren naar een inhaalmoment of vervangende opdracht bij de professor en/of assistent van het desbetreffende OLA.
Toelichting bij herkansen
Enkel voor het theoretische gedeelte is een herkansing mogelijk. Voor de practica/presentatie/excursie (of eventuele vervangende opdrachten) is er geen tweede zittijd mogelijk. De punten behaald in eerste zittijd voor dit onderdeel worden behouden.