Organische chemie (B-KUL-X0C22B)

6 studiepuntenNederlands62 urenTweede semester
De Borggraeve Wim (coördinator) |  De Borggraeve Wim |  Van der Eycken Erik |  N.
POC BioChem KULAK

Door dit opleidingsonderdeel moeten de studenten een grondige kennis verwerven van de belangrijkste concepten in de organische chemie (reactiviteit van verschillende functionele groepen, eigenschappen en mechanismen van de verschillende types van reacties, conformationele analyse, stereochemie).

De studenten moeten
- het reactiemechanisme kennen voor verschillende types van reacties (eliminatie, elektrofiele additie, nucleofiele substitutie, nucleofiele additie aan carbonylgroep van aldehyden en ketonen, nucleofiele acylsubstitutie, elektrofiele aromatische substitutie en nucleofiele aromatische substitutie)
- kunnen de regio-en stereochemie van gevormde product(en) in een reactie voorspellen op basis van het reactiemechanisme
- op basis van de bovengenoemde gekende reactiemechanismen een aanvaardbaar voorstel kunnen formuleren voor het reactiemechanisme van een ongeziene reactie
- de structuur van verschillende functionele groepen (alkanen, alkenen, alkynen, allylsystemen, halogeenalkanen, alcoholen, thiolen, ethers, sulfiden, aldehyden, ketonen, zuren en zuurderivaten, aminen, aromaten) kennen en hun transformaties gebruiken om een voorstel tot synthese van een organisch molecule te formuleren (zie ook laatste doelstelling) 
- een onderscheid kunnen maken op basis van 2D-voorstellingen tussen verschillende conformaties, constitutionele isomeren, stereo-isomeren. Op basis van 2D-voorstellingen moeten de studenten de conformatie (R,S) van stereo-isomeren kunnen bepalen, zonder gebruik te maken van molecuulmodellen. 
- een reeks organische moleculen, ionen, of molecuulfragmenten kunnen ordenen volgens vershillende criteria (stabiliteit, zuurheid, basiciteit, aromaticiteit, reactiviteit in een bepaald reactietype)  
- een aanvaardbaar voorstel kunnen geven voor de synthese van een gegeven product uitgaande van bepaalde startmaterialen.

De studenten moeten de fundamentele kennis beheersen van atoomstructuur (inclusief golffuncties, orbitalen, elektronenconfiguraties, sp3, sp2 en sp hybride orbitalen). Ze moeten kunnen Lewis-structuurformules schrijven en skeletstructuren tekenen voor (organische) moleculen. Daarbij moeten ze formele ladingen kunnen aangeven in die moleculen. Als er meerdere alternatieve Lewis-structuren mogelijk zijn, moeten ze die gedelokaliseerde structuren (ook resonantiehybriden genoemd) exact kunnen schrijven, waarbij het correct gebruik van het symbool van gebogen pijltjes essentieel is. Gebogen pijltjes moeten eveneens correct gebruikt kunnen worden om het verloop van chemische reacties te beschrijven. Een eenduidige naam voor eenvoudige organische moleculen moet kunnen gegeven worden. Tenslotte moeten de studenten de basisbegrippen over aromaticiteit (regel van Hückel), isomerie, chemisch evenwicht, zuur-base reacties (Brønsted-Lowry en Lewis-theoriën, pKa) en kinetika (inclusief Arrhenius-theorie) kennen en kunnen toepassen.

 

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL( X9X03A ) OF SOEPEL ( X0E39A ) OF SOEPEL( X9X03B ) OF SOEPEL( X0E39B )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
X9X03A : Bio-organische chemie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
X0E39A : Bio-organische chemie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
X9X03B : Bio-organische chemie
X0E39B : Bio-organische chemie

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
G0O33B : Practicum: synthese & karakterisatie

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
G0O35A : Organische chemie

Onderwijsleeractiviteiten

3.5 sp. Organische chemie (B-KUL-X0C23a)

3.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College36 urenTweede semester
POC BioChem KULAK

De verschillende karakteristieke groepen in de Organische Chemie worden overlopen:

  • Alkenen
  • Alkynen
  • Halogeenalkanen
  • Alcoholen, Diolen, Thiolen
  • Ethers, Epoxiden, Sulfiden
  • Allyl- en andere geconjugeerde systemen
  • Organometalen
  • Aldehyden en Ketonen
  • Carbonzuren
  • Carbonzuurderivaten
  • Enolen en enolaten
  • Aminen
  • Aromaticiteit en Elektrofiele Aromatische Substitutie

Telkens worden de belangrijke reacties besproken en wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste synthesemethoden van de desbetreffende groep. De nadruk ligt uiteraard niet op het encyclopedische karakter, maar op het systematiseren en begrijpen van de reacties en op de relatie tussen de structuur van een molecule en zijn eigenschappen, waaronder reacties.

  • Organic Chemistry, 11th edition, Francis Carey and Robert Giuliano and Neil Allison and Susan Bane, ISBN 9781260148923
  • Cursusnotities op Toledo

2.5 sp. Organische chemie: oefeningen (B-KUL-X0C24a)

2.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum26 urenTweede semester
N.
POC BioChem KULAK

In de oefensessies leren de studenten problemen oplossen over de verschillende karakteristieke groepen. De principes van retrosynthese, die tijdens de hoorcolleges werden geïntroduceerd worden verder ingeoefend.

Handboek: Organic Chemistry, 11th edition, Francis Carey and Robert Giuliano and Neil Allison and Susan Bane, ISBN 9781260148923

Notities op toledo

Oefensessie

Oefensessie

Tijdens de oefenzittingen wordt in kleine groepen gewerkt. Hierbij worden opgaven (Problems) uit het handboek opgelost. Het is de bedoeling om in groep tot een oplossing van de opgaven te komen zodat men via discussie een beter inzicht krijgt in de Organische Chemie. Basisoefeningen worden hierbij zoveel mogelijk vermeden. Alleen oefeningen met een hogere moeilijkheidsgraad komen aan bod.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Organische chemie (B-KUL-X2C22b)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen


Praktische informatie over het examen Organische Chemie is te vinden op Toledo. Tevens is er een pdf file met de mogelijke theorievragen Organische Chemie beschikbaar op Toledo. Voorbeelden van examens Organische Chemie die in het verleden werden gegeven kunnen eveneens via Toledo worden bekeken/gedownload.