Antieke wijsbegeerte (B-KUL-W0Y20A)

6 studiepuntenNederlands46 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
POC Wijsbegeerte (Nederlandstalig)

Het doel van dit opleidingsonderdeel is studenten in staat te stellen om:

  • de globale ontwikkeling van de antieke wijsbegeerte te schetsen, met aandacht voor continuïteit en discontinuïteit;
  • het algemene karakter en de eigenheid van de antieke wijsbegeerte te duiden;
  • de belangrijkste thema’s uit de antieke wijsbegeerte te kennen;
  • de belangrijkste bronnen en tekstgenres van de antieke wijsbegeerte te typeren, alsook de specifieke uitdagingen die zij stellen;
  • enkele centrale, primaire teksten (in vertaling) uit de antieke wijsbegeerte correct te interpreteren en te situeren binnen een ruimere filosofische problematiek;
  • schriftelijk te rapporteren over de eigen lectuur en interpretatie van een klassieke tekst uit de antieke wijsbegeerte;
  • het belang van de antieke wijsbegeerte te duiden voor latere ontwikkelingen in de filosofie en in de (westerse) cultuur.

De studenten zijn vertrouwd met de grote lijnen van de historische ontwikkeling van de westerse wijsbegeerte. Ze hebben daartoe reeds een algemeen filosofisch overzichtsvak gevolgd.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
W0AK1A : Antieke wijsbegeerte: werkcollege (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
W0AC1A : Geschiedenis van de wijsbegeerte van de Oudheid (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Antieke wijsbegeerte: historisch overzicht (B-KUL-W0Y20a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College33 urenEerste semester
POC Wijsbegeerte (Nederlandstalig)

In de hoorcolleges verwerven de studenten een grondig inzicht in de ontwikkeling van de antieke filosofie, vanaf de Presocratici, over Plato en Aristoteles, tot de Hellenistische filosofie en het latere Platonisme.

De cursus omvat drie grote delen:

  • de Presocratische filosofie (de Ionische natuurfilosofen, Pythagorisme, Heraclitus, de Eleaten, pluralisme, atomisme)
  • de klassieke Griekse filosofie (Socrates, Plato en Aristoteles)
  • de Hellenistische filosofie (Stoa, Epicurus, scepticisme) en laat-antieke filosofie (Neoplatonisme)


Een groot deel van de cursus is gewijd aan de lectuur van primaire teksten (in vertaling) uit deze drie periodes.

Het studiemateriaal voor dit onderdeel bestaat uit:

  • een handboek: Griekse en Romeinse filosofie, onder redactie van K.A. Algra, F.A.J. de Haas, e.a., vierde uitgave, 2006
  • een reader met primaire filosofische teksten (in vertaling) en achtergrondmateriaal (leeswijzers, discussievragen, tekstschema’s) die door de docent wordt samengesteld
  • powerpoint-presentaties die in de lessen worden gebruikt en via Toledo ter beschikking worden gesteld
  • notities en aantekeningen die de studenten zelf maken tijdens de les

De colleges zijn opgevat als hoor- en lectuurcolleges. Van de studenten wordt verwacht dat ze de relevante delen van het handboek op voorhand doornemen en dat ze de primaire teksten die ter sprake komen op voorhand lezen en verwerken aan de hand van een leeswijzer. Studenten worden bovendien geacht om actief te participeren in de discussies over de leerstof en over de primaire teksten en om notities te nemen tijdens de les. Sommige delen van het handboek dienen de studenten zelfstandig te verwerken. De lessen die aan die hoofdstukken zijn gewijd zullen worden opgebouwd vanuit de vragen die de studenten op voorhand bezorgen.

2 sp. Antieke wijsbegeerte: seminarie (B-KUL-W0Y21a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College13 urenEerste semester
POC Wijsbegeerte (Nederlandstalig)

In dit seminarie wordt in aansluiting bij en complementair met het algemene overzicht een selectie van teksten gelezen rond een centraal thema uit de klassieke Griekse filosofie (Socrates, Plato en Aristoteles). Dit thema kan jaarlijks wijzigen. Mogelijke thema’s betreffen bijvoorbeeld ethische, politieke, natuurfilosofische, wijsgerig-psychologische of esthetische kwesties.

In 2024-2025 zal het seminarie gedoceerd worden door Jasper Eeckhout.

Het studiemateriaal voor dit onderdeel bestaat uit een reader van primaire en/of secundaire teksten die door de docent wordt samengesteld. Eventueel bijkomend achtergrondmateriaal wordt via Toledo ter beschikking gesteld. 

De sessies die aan dit onderdeel zijn gewijd nemen de vorm aan van een tekstseminarie. Deze lectuursessies zijn interactief opgebouwd en vereisen een actieve participatie in de les. Om deze reden geldt voor deze lectuursessies een verplichte aanwezigheid. De contactmomenten hebben ook tot doel om de studenten te beleiden bij het schrijven van een paper van beperkte omvang, waarin ze rapporteren over hun eigen lectuur van de teksten en/of hun onderzoek over het centrale thema van het seminarie.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Antieke wijsbegeerte (B-KUL-W2Y20a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


De evaluatie voor dit OPO bestaat uit de volgende onderdelen:

1. een schriftelijk examen over de leerstof van het algemene overzicht van de antieke wijsbegeerte (50%)
2. een schriftelijke lesvoorbereiding, in te dienen in de loop van het semester, over één van de teksten die in het algemene overzicht worden gelezen (15%)
3. een paper van beperkte omvang in aansluiting bij het thema van het seminarie (35%)
4. aanwezigheid en actieve participatie in het seminarie (pass/fail)

Studenten die in de loop van het semester geen lesvoorbereiding en/of paper hebben ingediend worden niet toegelaten tot het schriftelijk examen. Het tijdig indienen van een voorlopige versie van de paper is bovendien een voorwaarde om de finale versie te mogen indienen. Onvoldoende aanwezigheid in het seminarie kan eveneens resulteren in de eindbeoordeling ‘NA’.

Van de studenten wordt verwacht dat ze zich informeren over de facultaire richtlijnen voor papers en bibliografisch refereren en over de facultaire richtlijnen inzake plagiaat.

 

Herkansing is slechts mogelijk voor onderdelen 1. en 3. De herkansing geldt slechts voor het onderdeel/de onderdelen waarvoor de student een onvoldoende haalde.

Studenten die tijdens het semester onderdeel 2. niet hebben afgelegd, kunnen dit niet hernemen bij de herkansing. Voor dit onderdeel wordt de 'NA' van de eerste examenkans omgezet in een '0' voor de herkansing (dus 0/3 van de 20 punten, aangezien dit onderdeel op 15% van het eindtotaal staat). 

Voor onderdeel 3. krijgen de studenten in de loop van het semester feedback op een voorlopige versie van hun paper. De herkansing voor dit onderdeel geldt slechts voor wie tijdens het semester een voorlopige versie van de paper heeft ingediend en dus gebruik heeft gemaakt van de feedback die tijdens het semester wordt aangeboden.

Studenten die het opleidingsonderdeel moeten hernemen in een volgend academiejaar moeten alle onderdelen van het examen opnieuw afleggen.