Seminaries (B-KUL-W0TE4A)
Doelstellingen
Het stimuleren van actieve participatie, discussie en reflectie onder studenten over toegepaste ethiek.
Het bevorderen van kritisch denken en analytische vaardigheden bij het bespreken van ethische kwesties binnen verschillende deeldisciplines.
Het ontwikkelen van presentatievaardigheden om ideeën en standpunten effectief te communiceren aan medestudenten en docenten.
Het vergroten van het begrip van toegepaste ethiek door middel van seminars, hoorcolleges en gastcolleges die diepgaandere inzichten bieden in specifieke onderwerpen en actuele ontwikkelingen.
Het stimuleren van interdisciplinaire interactie en uitwisseling van ideeën tussen studenten met verschillende professionele achtergronden.
Begintermen
Geen voorkennis vereist
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG(W0TE5A)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
W0TE5A : Eindwerk
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
W0TE5A : Eindwerk
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Seminaries (B-KUL-W0TE4a)
Inhoud
Het opleidingsonderdeel biedt studenten een leerervaring waarin ze vertrouwd raken met toegepaste ethiek in verschillende deeldisciplines, en leren hoe ze ethische vraagstukken uit die deeldisciplines kunnen benaderen, analyseren en oplossen. Daarnaast zal worden ingegaan op het onderscheid tussen normatieve en empirische ethiek, en hoe dit belangrijk kan zijn bij het aanpakken van ethische dilemma’s. Tijdens de seminaries zal ook aandacht zijn voor onderling leren en uitwisselen van ethische perspectieven tussen verschillende deeldisciplines. Door middel van discussie- en reflectiecolleges worden studenten uitgedaagd om hun opgedane kennis in de praktijk te brengen. Tegelijkertijd wordt er geoefend op lees-, presentatie- en schrijfvaardigheden van ethische teksten of argumenten.
Studiemateriaal
Cursusmateriaal
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Seminaries (B-KUL-W2TE4a)
Toelichting
De beoordelingsschaal van dit opleidingsonderdeel is 'geslaagd/niet geslaagd'.
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld via één of meerdere reflectiepapers en een presentatie. Aanwezigheid tijdens de sessies is verplicht. Indien studenten om gegronde redenen een verplicht contactmoment niet kunnen bijwonen, moeten zij zo snel mogelijk de docent verwittigen. De docent kan in dat geval beslissen om de studenten een vervangopdracht te geven.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.