Metafysica: verdiepende cursus (B-KUL-W0T08A)

6 studiepuntenNederlands39 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Dit opleidingsonderdeel wordt dit academiejaar ingericht, maar niet volgend jaar. Dit opleidingsonderdeel wordt dit academiejaar ingericht, maar niet volgend jaar.
POC Wijsbegeerte (Nederlandstalig)

Deze cursus heeft als doel om (1) studenten vertrouwd te maken met belangrijke thema’s en debatten in de geschiedenis van de metafysica, (2) hun kennis te verdiepen van de transformaties die de metafysica heeft ondergaan, en (3) hen de relevante teksten en commentaren kritisch te laten analyseren.

Aan het einde van de cursus zijn studenten in staat om

- de behandelde teksten te begrijpen in het licht van de relevante historische en culturele context;
- de ideeën en argumenten in de behandelde teksten uit te leggen, te vergelijken en met elkaar in verband te brengen;
- hun bevindingen tijdens de bijeenkomsten mondeling te presenteren;
- hun bevindingen uit te werken in de vorm van een of meerdere essays die voldoen aan de criteria van een academische tekst.

Studenten hebben inleidende kennis van de metafysica en haar geschiedenis.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Metafysica: verdiepende cursus (B-KUL-W0T08a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College39 urenEerste semester
POC Wijsbegeerte (Nederlandstalig)

De inhoud van de cursus wisselt jaarlijks. In 2024-25 wordt de cursus gegeven door Karin de Boer.

De vraag omtrent objectiviteit volgens Kants Kritiek van de zuivere rede en de Kritiek van het oordeelsvermogen

In het voorwoord bij de tweede druk van de Kritiek van de zuivere rede stelt Kant dat de natuurwetenschap pas “de zekere weg . . . van een wetenschap” kon betreden toen wetenschappers beseften dat ze de natuur moesten onderzoeken “in overeenstemming met wat de rede zelf in de natuur plaatst” (Bxiii–xiv). Volgens Kant zou de metafysica in dit opzicht het voorbeeld van de natuurwetenschap moeten volgen om zich tot wetenschap te verheffen. Ze zou dus eveneens moeten aannemen dat “de objecten zich naar onze kennis moeten richten’ in plaats van andersom (Bxvi). Maar als een object bepaald wordt door de manier waarop de menselijke geest kennis tot stand bent, in hoeverre kan het dan überhaupt nog een object worden genoemd? In de Kritiek van het oordeelsvermogen compliceert Kant zijn opvatting omtrent objectiviteit nog verder door te stellen dat we alleen kennis omtrent organismen kunnen verwerven door te vooronderstellen dat de natuur gekenmerkt wordt door innerlijke doelmatigheid. Is de vorm van kennis die Kant hier op het oog heeft objectief te noemen in dezelfde zin als de vorm van kennis die in de Kritiek van de zuivere rede wordt behandeld?

Tijdens deze cursus zullen we belangrijke delen van de Kritiek van de zuivere rede en het tweede deel van de Kritiek van het oordeelsvermogen bespreken. Het zal hierbij met name gaan om Kant’s opvatting omtrent de manieren waarop de menselijke geest kennis tracht te genereren die – terecht of ten onrechte – aanspraak kan maken op objectiviteit. Door de inhoud van de twee werken op elkaar te betrekken wordt het tenslotte ook mogelijk om na te gaan in hoeverre de Kritiek van de zuivere rede zelf een teleologisch perspectief op de menselijke geest vooronderstelt.

  • I. Kant, Kritik der reinen Vernunft (Hamburg: Meiner 1998) of: I. Kant, Kritiek van de zuivere rede, vert. J. Veenbaas en W. Visser (Amsterdam: Boom 2004).
  • I. Kant, Kritik der Urteilskraft (Hamburg: Meiner 1998) of: I. Kant, Kritiek van het oordeelsvermogen, vert. J. Veenbaas en W. Visser (Amsterdam: Boom 2009).

De verplichte delen van de Duitse en Engelse versies van Kants tekst, alsmede andere verplichte en facultatieve literatuur, worden via Toledo beschikbaar gesteld. 

Interactief hoorcollege, groepsdiscussies en discussies in kleine groepjes. Voorafgaand aan de colleges dient de student de opgegeven tekst(en) te hebben gelezen en op basis van de teksten en leesvragen deel te nemen aan de discussies en/of vragen te stellen over de stof.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Metafysica: verdiepende cursus (B-KUL-W2T08a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Verslag, Medewerking tijdens contactmomenten


Het examen bestaat uit deelname groepsdiscussie + rapport (10%), drie kleine schriftelijke opdrachten (25%), en een paper van 3000-3500 woorden (65%). Alle opdrachten moeten zijn ingeleverd om te kunnen slagen. Een onvoldoende voor een van de deelcijfers kan getolereerd worden, maar dit geldt niet voor de paper. Indien de finale paper een onvoldoende krijgt, kan het eindcijfer niet hoger zijn dan 9.

Tijdens de examenperiode krijgen de studenten individuele mondelinge feedback op hun papers. Deelname aan deze bespreking is een voorwaarde om te kunnen slagen, maar de bespreking zelf heeft geen invloed op het examenresultaat.

Voldoende deelcijfers blijven geldig voor de derde examenperiode. Het onderdeel ‘groepsdiscussie + rapport’ kan niet worden herkanst. De andere onderdelen van het examen kunnen worden herkanst.