Projectgebaseerd leren sociale wetenschappen (B-KUL-S0H61A)
Doelstellingen
De beoogde doelstellingen van dit opleidingsonderdeel situeren zich op drie, nauw met elkaar verweven, niveaus:
(1) Aansluiting bij de opleiding: dit opleidingsonderdeel wil een aantal van de door de studenten in andere opleidingsonderdelen verworven doelstellingen inzetten en verder ontwikkelen in het kader van een internationaal en/of multidisciplinair project. De toe te passen en te verdiepen inzichten en vaardigheden zijn in principe zowel generisch (bv. procesmatige skills) als disciplinespecifiek – waarbij de onderlinge verhouding kan variëren in functie van de aard van het project.
(2) De student verwerft nieuwe projectgerelateerde inzichten en vaardigheden: het opleidingsonderdeel beoogt nieuwe doelstellingen die met het projectgebaseerde karakter ervan samenhangen, en die zich voornamelijk situeren op het terrein van inzicht, analyse, planning, uitvoering en evaluatie van de context van het project en van de eigen bijdrage daartoe. Meer bepaald heeft het opleidingsonderdeel tot doel de student aan te leren de eigen bijdrage tot het project in kaart te brengen en te plannen, probleemdetecterende en probleemoplossende strategieën te ontwikkelen, te reflecteren over het eigen leerproces en over de wisselwerking tussen generische, disciplinespecifieke en/of multidisciplinair transversale competenties.
(3) Maatschappelijke, institutionele en/of interculturele dimensie: bij het einde van het project hebben studenten inzicht in de maatschappelijke, institutionele en/of culturele context van het land, de regio of de organisatie waar het project plaatsvond, en zijn ze in staat kritisch te reflecteren over die context en het eigen functioneren daarin. Bij het einde van het project tonen de studenten maatschappelijke betrokkenheid en/of intercultureel bewustzijn (al naargelang de focus van het specifieke project).
Begintermen
Het opleidingsonderdeel kan enkel worden opgenomen na goedkeuring door de programmadirecteur. De student dient hiervoor een verzoekschrift in bij de facultaire studentenadministratie.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de vergelijkende en internationale politiek (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 60 sp.
- Master in de communicatiewetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting media, cultuur en beleid) 60 sp.
- Master in de communicatiewetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting mediapsychologie) 60 sp.
- Master in de communicatiewetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting strategie en organisatie) 60 sp.
- Master in de sociologie (Leuven) 60 sp.
- Master in het sociaal werk en sociaal beleid (Leuven e.a.) 60 sp.
- Master in het publiek management en beleid (Leuven) 60 sp.
- Master in de sociale en culturele antropologie (Leuven) 120 sp.
- Master in de bedrijfscommunicatie (Leuven) 60 sp.
- Master in de vergelijkende en internationale politiek (programma voor studenten gestart in 2024-2025 of later) (Leuven) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Projectgebaseerd leren sociale wetenschappen (B-KUL-S0H61a)
Inhoud
De invulling van het opleidingsonderdeel gebeurt op individuele basis. Studenten die dit opleidingsonderdeel wensen op te nemen, dienen zo snel mogelijk een verzoekschrift in bij de facultaire studentenadministratie, indien mogelijk voor de ISP-deadline en ten laatste in week 7 van het eerste semester. Vermeld in dit verzoekschrift
- dat je een aanvraag doet om credits te verkrijgen voor dit opleidingsonderdeel
- een omschrijving van je project
- de wijze waarop dit project beantwoordt aan onderstaande criteria
- welke professor, verbonden aan de opleiding, zich bereid heeft verklaard op te treden als supervisor van je project
Afhankelijk van opleidingsspecifieke voorwaarden kiest de student een door de opleiding gedefinieerd project of stelt zelf een project voor. In beide gevallen dienen studenten zelf een ZAP-lid of de stafmedewerker onderwijs te vragen om als promotor te fungeren. Het project moet door de programmadirecteur worden goedgekeurd en dient aan de volgende voorwaarden te voldoen:
(1) het houdt verband met domeinspecifieke én generische leerresultaten van de opleiding waarbinnen het opleidingsonderdeel wordt opgenomen; dit verband wordt toegelicht in het verzoekschrift.
(2) het heeft een internationale en/of multidisciplinaire dimensie en biedt de student een meerwaarde in de ontvouwing van zijn/haar disciplinaire future self.
Projecten in samenwerking met de volgende organisaties komen eventueel in aanmerking:
Andere mogelijkheden zijn hier beschikbaar.
Studiemateriaal
Het studiemateriaal wordt afgestemd op de noden van het concrete project.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Projectgebaseerd leren sociale wetenschappen (B-KUL-S2H61a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
- Studenten stellen een portfolio samen waarin de doelstellingen van het project toegelicht worden, de activiteiten beknopt worden omschreven, evenals een specifiëring van de eigen inbreng, vervulde rol of functie. Vervolledigd wordt dit portfolio met een met een kort (zelf-)reflectief essay, waarin o.a. wordt teruggekoppeld naar de leerresultaten en/of vormingsdoelen van de opleiding waarvoor de student als diplomacontractstudent is ingeschreven.
- Een ZAP-lid, verbonden aan de opleiding, of de stafmedewerker onderwijs treedt op als promotor. Studenten zoeken zelf een promotor.
- Bij het afsluiten van het project presenteren de studenten het complete portfolio aan de promotor en geven daarbij mondeling toelichting.
Bepaling eindresultaat
- De promotor kent een examencijfer toe aan het complete portfolio. Het resultaat wordt uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Toelichting bij herkansen
- Studenten kunnen herkansen door het portfolio te herwerken op basis van de feedback van de promotor.
Toelichting bij herkansen
Studenten kunnen herkansen door het portfolio te herwerken op basis van de feedback van de promotor.