Public Affairs (B-KUL-S0H44A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel heeft de student de volgende doelstellingen bereikt:
- De student kan de evoluties in de discipline van public affairs in de afgelopen drie decennia uitleggen;
- De student kan nauwkeurig de juridische en economische omgeving analyseren waarin bedrijven en NGO's als beleidsbeïnvloeders opereren;
- De student kan de verschillende ethische gedragscodes en wettelijke voorschriften met betrekking tot interacties tussen overheids- en public affairs-functionarissen evalueren;
- De student kan de verdedigingsstrategieën van bedrijven en organsiaties binnen sterk gereguleerde politieke contexten beoordelen;
- De student kan de verschillende methoden toepassen die worden gebruikt om de output van het beleid te beïnvloeden;
- De student kan een uitgebreid public affairs-plan opstellen (inclusief het in kaart brengen van stakeholders) voor een onderwerp naar keuze;
- De student kan de meest geschikte lobbystrategie in bepaalde casestudy's aanbevelen.
Deze doelstellingen worden bij aanvang van het opleidingsonderdeel aan de studenten gecommuniceerd.
Begintermen
Van de student wordt verwacht dat zij/hij een basiskennis heeft van het functioneren van westerse politieke systemen, politieke instellingen en politieke besluitvormingsprocessen. Bovendien is een oprechte belangstelling voor de politieke actualiteit, zowel op nationaal als op internationaal niveau, onontbeerlijk.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de vergelijkende en internationale politiek (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 60 sp.
- Master in de vergelijkende en internationale politiek (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) (Vergelijkende politiek) 60 sp.
- Master in de communicatiewetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting strategie en organisatie) 60 sp.
- Master in het publiek management en beleid (Leuven) 60 sp.
- Master in de vergelijkende en internationale politiek (programma voor studenten gestart in 2024-2025 of later) (Leuven) (Module 5: Democratie en participatie) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Public Affairs (B-KUL-S0H44a)
Inhoud
Deze intensieve cursus biedt de mogelijkheid om de basisprincipes van lobbystrategieën in sterk gereguleerde zakelijke contexten te begrijpen.
De cursus behandelt de volgende belangrijke onderwerpen:
- Public Affairs: de kunst van het vormgeven van de omgeving?
- Hoe de discipline is geëvolueerd
- Effectieve strategieën voor bedrijfsverdediging
- Organiseren van de Invloed: Stakeholder mapping
- De boodschap formuleren en overbrengen
- Regelgeving, handhaving en ethiek over de hele wereld
- Public Affairs: de NGO vs. het zakelijke perspectief
Het inzicht in effectieve Public Affairs-strategieën zal worden versterkt door een gedetailleerde analyse van casestudy's, door gastdocenten, door hoge public affairs-functionarissen en mogelijk een bezoek aan een relevante bedrijfsvereniging. Studenten schrijven twee papers, één paper gaat over een public affairs-gerelateerd onderwerp (bijvoorbeeld de lobbyregelgeving in een bepaald land). De tweede opdracht is een groepsopdracht: studenten schrijven een public affairs-campagne voor een NGO, een bedrijf of een vereniging van bedrijven naar keuze (case study), en presenteren hun bevindingen aan hun collega's en een externe jury van public affairs professionals.
Studiemateriaal
De slides die ter beschikking worden gesteld tijdens de hoorcolleges.
Toelichting onderwijstaal
Nederlands, met enkele Engelstalige gastcolleges.
Toelichting werkvorm
Deze cursus is georganiseerd volgens de principes van blended learning, waarbij online onderwijs en contactonderwijs worden gecombineerd.
Sommige lezingen worden georganiseerd via weblectures. Via tussentijdse interactieve sessies via Toledo (bv. Blackboard Collaborate) krijgen studenten de kans om vragen te stellen over de opdrachten en over de inhoud van het vak. Voor het opstellen van de Public Affairs Plans worden online geïndividualiseerde coachingsessies per groep studenten georganiseerd.
De cursus is georganiseerd op een interactieve basis, met inbegrip van het gebruik van casestudy's en praktische oefeningen (bv. over het in kaart brengen van belanghebbenden). Actieve betrokkenheid van studenten tijdens de les wordt gevraagd en aangemoedigd. Een reeks conferenties door public affairs-functionarissen en (mogelijk) een bezoek aan een bedrijfsvereniging maken het lesprogramma compleet.
Meer gedetailleerde informatie is beschikbaar via Toledo.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Public Affairs (B-KUL-S2H44a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Dit opleidingsonderdeel wordt georganiseerd op interactieve basis, inclusief het gebruik van casestudy's en praktische oefeningen. Actieve betrokkenheid van de studenten tijdens de les wordt gevraagd en zal worden geëvalueerd. Studenten moeten een beoordeling maken van een public affairs-gerelateerde kwestie, casus of campagne, een paper schrijven over het onderwerp en een public affairs-plan maken en presenteren voor hun medestudenten. Er zal geen schriftelijk examen zijn in de examenperiode.
Bepaling van het eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt bepaald wordt:
- Aanwezigheid en participatie tijdens de contactmomenten, inclusief peer-assessment van de betrokkenheid bij het opbouwen van het public affairs plan: 3 punten
- Opdracht 1 (over lobby regelgeving): 3 punten
- Opdracht 2 (public affairs plan): 9 punten
- Evaluatie van het public affairs plan van een medestudent (opdracht 2): 5 punten
Bij het indienen van de opdrachten wordt de afgesproken deadline gerespecteerd. Indien de deadline niet wordt gerespecteerd, wordt de eindbeoordeling voor het opleidingsonderdeel NA (niet afgelegd). Er wordt niet onderhandeld over mogelijke afwijkingen. Indien er zich bijzondere individuele omstandigheden hebben voorgedaan, dient men voor de deadline contact op te nemen met de ombudsdienst. Een nieuwe indieningsdatum kan enkel bepaald worden om een zwaarwichtige reden na aanvraag. Deadlines voor de opdrachten worden tijdig meegedeeld via Toledo.
Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.
Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het indienen van een werk dat vrij is van fraude en plagiaat (www.kuleuven.be/plagiaat) en dienen hiervoor de facultaire richtlijnen te volgen. Plagiaat wordt bestraft met de sancties voorzien in het universitaire onderwijs- en examenreglement (www.kuleuven.be/onderwijs/oer/).
Herkansen
Als de student niet slaagt voor de eerste evaluatie van zijn/haar opdrachten, hoeft hij/zij geen nieuwe paper te herschrijven en kan hij/zij geen presentatie geven aan zijn/haar medestudenten. In plaats daarvan zal de student die niet slaagt voor de eerste evaluatie in de tweede zittijd een mondeling examen afleggen, waarin het begrip van de student van public affairs, en bijvoorbeeld de geschiktheid van lobbystrategieën in specifieke gevallen, zal worden geëvalueerd.
Toelichting bij herkansen
Zie toelichting bij 'herkansen'.