Basis bemiddeling: conceptueel kader (B-KUL-S0E16A)
Doelstellingen
De theoretische vorming van de basismodule heeft als doel de kennis en kunde over te brengen m.b.t. hierna volgende onderwerpen.
1. Noties over conflict
2. Kennismaking met bemiddeling
- analytische studie van de verschillende minnelijke en gerechtelijke vormen van conflictoplossing, met daarbij inbegrepen de specifieke rollen van de juridische actoren met het oog op informatieverstrekking en verjaring;
- definitie van bemiddeling;
- algemene principes van bemiddeling;
- kennismaking met beredeneerd onderhandelen
3. Recht in verband met bemiddeling
- bemiddeling in Internationaal recht;
- bemiddeling in Europees recht;
- titel 9 van de wet van 18 juni B018 en het zevende deel van het Gerechtelijk Wetboek;
- verbintenissenrecht, contractenrecht, zakelijk recht in het kader van bemiddeling, met inbegrip van o.a. het onderscheid tussen openbare orde, dwingend recht en aanvullende bepalingen;
- aansprakelijkheidsrecht en verzekeringsrecht in het kader van bemiddeling;
- de administratieve, fiscale en sociale verplichtingen van een erkend bemiddelaar
4. Sociologie in het kader van bemiddeling
5. Psychologie in het kader van bemiddeling en voor de bemiddelaar
6. Communicatie in het kader van bemiddeling
7. Deontologie en ethiek
8. Het bemiddelingsproces
- van verzoek tot bemiddeling tot eventuele rechterlijke homologatie van het akkoord;
- de rol van de bemiddelaar, inclusief het verschil tussen informeren en adviseren;
- bijdrage en rol van de partijen, advocaten in de bemiddeling, experten en andere mogelijke tussenkomende partijen
- het beheer van het kader
Begintermen
Studenten hebben op basis van opleiding en/of beroepservaring interesse voor bemiddeling als vorm van conflictoplossing.
Dit opleidingsonderdeel staat open voor iedereen die zich de principes en de methode van het bemiddelen wil eigen maken en die daarmee zijn opleiding en/of beroepservaring wil uitbreiden.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
C04O8A : Basis bemiddeling: persoonlijke ontwikkeling (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Postgraduaat in de bemiddeling (Leuven) (Optie "kern" formule) 20 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Basis bemiddeling: conceptueel kader (B-KUL-S0E17a)
Inhoud
(1) Noties over conflict (6 u.)
(2) Kennismaking met bemiddeling deel I. (3 u.)
Verschillende minnelijke en gerechtelijke vormen van conflictoplossing (trajectkeuze bij conflicten, onderhandelen, onderhandelen en bemiddelen, definitie van bemiddeling, algemene principes van bemiddeling.
(3) Kennismaking met bemiddeling deel II (3u.)
Positioneringsmodel van de bemiddelaar.
(4) Recht in verband met bemiddeling. Deel 1. (3 u.)
Juridische aspecten van bemiddeling. Titel 9 van de W.18 juni 2018 en het zevende deel van het Gerechtelijk wetboek. Bemiddelen in een nationaal en internationaal kader.
(5) Recht in verband met bemiddeling. Deel 2. (3 u.)
Inleiding tot het recht m.i.v. aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht in het kader van bemiddeling.
(6) Recht in verband met bemiddeling. Deel 3. (3 u.)
Verbintenissen-, contracten- en zakelijk recht in het kader van bemiddeling.
(7) Recht in verband met bemiddeling. Deel 4. (3 u.)
De administratieve, fiscale en sociale verplichtingen van een erkend bemiddelaar.
(8) Sociologie in het kader van bemiddeling (6 u.)
(9) Communicatie in het kader van bemiddeling (6 u.)
(10) Psychologie in het kader van bemiddeling (6 u.)
(11) Deontologie en ethiek (3 u.)
(12) Het bemiddelingsproces. Deel 1 (3 u.)
Bemiddelingsprocedure (het kader) en bemiddelingsproces (het verloop, de verschillende bemiddelingsfases zoals voorbereiding, intake, exploratiefase, brainstorming, onderhandelingsfase en finaliseren van een akkoord; de rol van de bemiddelaar; de rol van de partijen; de rol van andere betrokkenen zoals advocaten, experten).
(13) Het bemiddelingsproces. Deel 2. (3 u.)
Bemiddelingsprocedure en bemiddelingsproces. Positioneringsmodel van de bemiddelaar.
Studiemateriaal
Cursusteksten
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Basis bemiddeling: conceptueel kader (B-KUL-S2E16a)
Toelichting
a) Het is van belang dat de cursist deelneemt aan het leerproces in groep tijdens de georganiseerde cursussen. Om geslaagd te zijn moet de student daarom 100% aanwezigheid in de lessen kunnen aantonen. (Beoordeling Pass/Fail.)
b) De cursisten leggen een examen af van de theoretische vakken. Iedere docent levert een theoretische vraag in. Bij lot worden drie vragen getrokken door de cursist.
Het examen betreft een open boek examen. Toegestaan materiaal tijdens het examen betreft: al het materiaal dat op Toledo staat, alsook eigen lesnota’s van de studenten. (Beoordeling punt op 20.)
De cursisten dienen op elk onderdeel te slagen om het creditbewijs te bekomen. Herkansing onderdeel a) is niet mogelijk.
Een onvoldoende voor dit vak is niet tolereerbaar.
Toelichting bij herkansen
Volgende onderdelen van dit opleidingsonderdeel zijn niet-herkansbaar binnen hetzelfde academiejaar. Het behaalde resultaat voor het onderdeel geldt zowel voor de eerste als de tweede examenkans.
- aanwezigheid bij contactmomenten
Herkansing is niet mogelijk voor het onderdeel van de evaluatie sub a (aanwezigheid).