Politieke partijen (B-KUL-S0D27B)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel heeft de student de volgende doelstellingen bereikt:
- De student kan in hun eigen woorden de rol van collectieve politieke actoren (i.e. politieke partijen) weergeven;
- De student kan verder ingaan op zowel de historische ontwikkeling van deze actoren als op comparatieve benaderingen (collectieve politieke actoren in verschillende Westerse samenlevingen);
- De student beschikt over duidelijke theoretische kaders voor de studie van politieke partijen;
- De student verwerft inzicht in de politiek-wetenschappelijke theorievorming over politieke partijen. Meer bepaald verwerft de student inzicht in de volgende aspecten van de wetenschappelijke analyse van politieke partijen: types van politieke partijen en de historische ontwikkeling daarvan, de interne besluitvorming van politieke partijen, het systeem van partij- en campagnefinanciering in België bekeken vanuit een historisch en vergelijkend perspectief.
- De student heeft inzicht in de onderzoeksprocessen op het vlak van de wetenschappelijke analyse van politieke partijen;
- De student kan deze verworven kennis toepassen op de actualiteit met betrekking tot de politieke partijen in België en de EU;
- De student kan kritisch reflecteren over de rol van de politieke partijen, de besluitvorming binnen politieke partijen en de wijze waarop partijen en campagnes worden gefinancierd;
- De student kan kritisch reflecteren over de verworvenheden en beperkingen van de onderzoeksbevindingen en inzichten op het vlak van de analyse van de politieke partijen;
- De student kan een casus ontleden en duiden met de geziene theorieën.
Deze doelstellingen worden aan het begin van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.
Begintermen
Voor het aanvatten van dit opleidingsonderdeel heeft de student reeds de volgende doelstellingen bereikt:
- De student is vertrouwd met de voornaamste politiek-wetenschappelijke inzichten, in het bijzonder wat betreft de werking van het politieke systeem, de rol van politieke partijen en de historische ontwikkeling daarvan;
- De student is vertrouwd met de belangrijkste methoden en technieken van het politiek-wetenschappelijke onderzoek. In het bijzonder hebben ze enige notie van sociale statistiek en multivariate analyse;
- De student kan wetenschappelijke teksten lezen en analyseren en de resultaten van politiek-wetenschappelijk onderzoek interpreteren en kritisch beoordelen, meer bepaald op het vlak van de vergelijkende politicologie en de politieke sociologie;
- De student heeft een geïnteresseerde, leergierige en zoekende ingesteldheid met het oog op het begrijpen van de wijze waarop politieke partijen functioneren;
- De student is gemotiveerd om de politieke actualiteit met betrekking tot politieke partijen en sociale bewegingen in België van nabij te volgen.
Dit opleidingsonderdeel bouwt verder op de kennis, vaardigheden en houding die werden ontwikkeld in de volgende opleidingsonderdelen:
- S0A21A/S0A21B Politicologie
- S0A51B/S0A51C Politieke geschiedenis van België
- S0A54A Politieke sociologie
- S0D28B Kiesstelsels en politieke systemen
- S0O16A Vergelijkende politiek
- S0A17E Statistiek van de sociale wetenschappen
- S0F15A Kwantitatieve onderzoeksmethoden: data-analyse 1
Het vooraf gevolgd hebben van deze of vergelijkbare opleidingsonderdelen strekt tot aanbeveling, maar is geen formele vereiste.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de vergelijkende en internationale politiek (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 60 sp.
- Master in de vergelijkende en internationale politiek (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) (Vergelijkende politiek) 60 sp.
- Master in het publiek management en beleid (Leuven) 60 sp.
- Master in de vergelijkende en internationale politiek (programma voor studenten gestart in 2024-2025 of later) (Leuven) (Module 5: Democratie en participatie) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Politieke partijen (B-KUL-S0D27a)
Inhoud
Het luik rond politieke partijen focust voornamelijk op deze thema’s:
I. Types van politieke partijen
II. Systemen van partij- en campagnefinanciering, zowel in België als vanuit vergelijkend perspectief. Meer bepaald:
- De privé-inkomsten van de politieke partijen
- De publieke inkomsten van de politieke partijen
- De verkiezingsuitgaven van de politieke partijen en de kandidaten
- De boekhouding van de partijen
- De financiële strategie van partijen
- Partijen en partijfinanciering in de Europese Unie
III. Interne besluitvorming binnen politieke partijen, met aandacht voor zowel bestaande theorieën en modellen als voor concrete toepassingen, onder meer:
- Democratisering en de ijzeren wet van de oligarchie
- De lijstvorming
- De verkiezing van de voorzitter
Studiemateriaal
Om dit opleidingsonderdeel vorm te geven wordt er met volgend studiemateriaal gewerkt:
- Handboek dat verkrijgbaar is bij Politika Cursusdienst: B. Maddens, J. Smulders & W. Wolfs (2019). De prijs van politiek. Over de portefeuille van de partijen. Tielt: Lannoo;
- Teksten en PowerPointpresentaties die te beschikking worden gesteld via Toledo;
- Eigen notities.
Toelichting werkvorm
De lessen zijn interactief. Van studenten wordt verwacht dat ze actief meedenken, ideeën inbrengen en vragen stellen.
Voor de lessen over partijfinanciering wordt er gewerkt met een flipped classroom-systeem, waarbij studenten de leerinhoud online moeten voorbereiden en deze actief in de les wordt verwerkt aan de hand van diepgaande discussies, casestudies, presentaties, …
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Politieke partijen (B-KUL-S2D27b)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Schriftelijk, gesloten boek examen met open vragen.
De vragen peilen naar het inzicht in en de kennis van de aangeboden leerstof. Daarbij kan bijvoorbeeld worden getoetst of de studenten tabellen of grafieken correct kunnen interpreteren, of ze verbanden kunnen leggen tussen verschillende onderdelen van de cursus en of ze bepaalde inzichten kunnen toepassen op de actualiteit.
Bepaling eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Herkansen
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de herkansing zijn identiek aan die van de eerste examenkans, zoals hierboven beschreven.
Toelichting bij herkansen
Zie toelichting bij 'herkansen'.