Evidence-informed beleid: advies en evaluatie (B-KUL-S0D08B)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel heeft de student volgende doelstellingen bereikt:
- De student kan de kernbegrippen ‘evidence-infomed beleid’, ‘beleidsadvisering’ en ‘beleidsevaluatie’ omschrijven, en de uitdagingen rond deze begrippen identificeren en illustreren;
- De student begrijpt het belang het communiceren van beleidsadvies aan de hand van beleidsnota's;
- De student is vertrouwd met de ‘ethiek van de beleidsadviseur’, kan kritische overwegingen maken over ethische issues en deze beoordelen;
- De student kan klassieke beleidsanalytische activiteiten (probleemanalyse, oplossingsanalyse) onderscheiden;
- De student kan het begrip 'beleidsevaluatie' afbakenen tegenover andere beleidsondersteunende functies;
- De student kan de verschillende stappen van een evaluatieproces uiteenzetten en kritisch benaderen: structurering (stakeholders, evaluatievragen en -criteria), dataverzameling en -analyse, beoordeling, communicatie van resultaten, conclusies en aanbevelingen;
- De student kan verschillende methoden en technieken om beleid te evalueren (ex ante, tussentijdse en ex post evaluatie) beschrijven. De student kan een beleidsnota schrijven rond een specifiek beleidsprobleem en die nota op een betrouwbare en kritische wijze onderbouwen. Bovendien kan de student die nota in de correcte, aangepaste stijl schrijven en die stijl aanpassen aan de stakeholders tot wie de nota zich richt. De student kan op een constructieve manier werken in teamverband aan een beleidsadvies voor de oplossing van een beleidsprobleem;
- De student kan de technieken per beleidsanalytische activiteit toepassen op een specifiek beleidsprobleem in een bepaald beleidsdomein;
- De student kan een probleem cijfermatig in kaart brengen en er een causaal veldmodel voor opstellen;
- Bij het ontwerp en de vergelijking van beleidsoplossingen kan de student verschillende beleidsinstrumenten als oplossing voor een probleem voorstellen, inclusief nudgingtechnieken. Daarnaast kan de student deze instrumenten aan de hand van een multi-criteria analyse afwegen ten opzichte van elkaar;
- De student kan beleidsadviezen schrijven in directe, actiegerichte ‘policy briefs’;
- De student kan een evaluatieagenda opmaken voor het evalueren van de geadviseerde beleidsoptie. Hierbij kan de student evaluatievragen opstellen, stakeholders identificeren en beleidsevaluatietechnieken voorstellen;
- De student leert actie te ondernemen, samen te werken met anderen en zich praktisch te organiseren voor het schrijven van de beleidsnota en het uitvoeren van de verschillende deeltaken die eraan voorafgaan;
- De student integreert de praktijkinzichten uit het vak via de opdrachten, en verantwoordt acties en verifieert keuzes die leiden tot een eindproduct -zijnde de beleidsnota;
- De student is responsief ten aanzien van de noden van zijn/haar cliënt/opdrachtgever.
Deze doelstellingen worden aan het begin van het opleidingsonderdeel aan de studenten gecommuniceerd.
Begintermen
Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel heeft de student reeds volgende doelstellingen bereikt:
- De student beheerst de basis academische vaardigheden die hem in staat stellen om genuanceerd en waarheidsgetrouw te argumenteren, rapporteren en presenteren.
Dit opleidingsonderdeel bouwt verder op de kennis, vaardigheden en houding die werden ontwikkeld in het volgende opleidingsonderdeel:
- S0A74A Policy Analysis
Het vooraf gevolgd hebben van dit of een vergelijkbaar opleidingsonderdeel strekt tot aanbeveling, maar is geen formele vereiste.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
S0D08A : Evidence-based beleid en beleidsadvisering (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Evidence-informed beleid: advies en evaluatie (B-KUL-S0D08a)
Inhoud
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit drie grote delen.
In het eerste deel worden studenten ingeleid in de kernconcepten van evidence-informed beleidsadvisering. Studenten krijgen les over de begrippen ‘evidence-informed policy-making’ en ‘beleidsadvieswerk’, en worden vertrouwd gemaakt met ethische kwesties waarmee de beleidsadviseur te maken kan krijgen.
In het tweede deel wordt de basis gelegd voor het verlenen van beleidsadvies (i.e. een beleidsnota schrijven). Studenten leren praktische vaardigheden aan voor probleemanalyse en –modellering, en voor de analyse en selectie van beleidsoplossingen. Studenten gaan actief en stapsgewijs aan de slag met deze vaardigheden: de korte opdrachten voor elke vaardigheid worden voorgelegd voor feedback en uiteindelijk samengebracht in een beleidsnota. In dit deel worden studenten vaardig in het actief en direct communiceren van beleidsadvies.
Het derde deel gaat over beleidsevaluatie waarbij in eerste instantie de basis van beleidsevaluatie wordt toegelicht (omschrijving en afbakening). Daarna worden studenten vertrouwd gemaakt met de verschillende fases van het evaluatieproces, de verschillende evaluatietypes en de verschillende methoden. Studenten leren praktische vaardigheden waarmee zij stapsgewijs aan de slag gaan. De korte opdrachten worden voorgelegd voor feedback en uiteindelijk samengebracht in een beleidsnota.
Studiemateriaal
Om dit opleidingsonderdeel vorm te geven, wordt er met volgend studiemateriaal gewerkt:
- Reader: ter beschikking gesteld via Toledo en/of de cursusdienst van Politika;
- Kennisclips en/of PowerPointpresentaties die gebruikt worden om het onderwijs vorm te geven: ter beschikking gesteld via Toledo;
- Opdrachten: ter beschikking gesteld via Toledo;
- Aanvullende informatie: ter beschikking gesteld via Toledo.
Toelichting werkvorm
Het onderwijs wordt hoofdzakelijk vormgegeven via on-campus colleges. Op basis van deze colleges wordt er van de studenten een groeps- en individuele opdrachten gevraagd. Ze worden hierbij begeleid in de vorm van peerfeedbacksessies waarin de groepen feedback krijgen van medestudenten. Meer precieze informatie wordt beschikbaar gesteld via Toledo.
Dit opleidingsonderdeel wordt in blokonderwijs gegeven gedurende de eerste 9 weken van het semester.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Evidence-informed beleid: advies en evaluatie (B-KUL-S2D08b)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
De evaluatie van dit opleidingsonderdeel bestaat uit tussentijdse groepsopdrachten, één afrondende groepspaper en peer assessment. De tussentijdse opdrachten zijn beperkt in omvang en hebben zowel een formatieve (voorbereiden op de beleidsnota) als een summatieve functie.
De afrondende groepspaper is een beleidsnota over een beleidsprobleem. In de beleidsnota wordt het probleem geanalyseerd, wordt een oplossingsanalyse uitgevoerd en wordt een advies geformuleerd. De beleidsnota sluit af met een evaluatieagenda en een voorstel voor een ex-post evaluatie, met inbegrip van evaluatievragen, identificatie van stakeholders en evaluatiemethoden. De neerslag van de opdracht gebeurt in schriftelijke vorm. De tussentijdse groepsopdrachten omvatten verschillende onderdelen die aanwezig moeten zijn in de afrondende groepspaper. De precieze richtlijnen worden bij aanvang van het semester op Toledo geplaatst. Om de studenten te ondersteunen, worden voor het groepswerk twee peerfeedbacksessies georganiseerd.
- De tussentijdse groepsopdrachten tellen mee voor 8 van de 20 punten. De punten op de groepsopdrachten worden bepaald op basis van het indienen van de groepsopdrachten en de feedback tijdens de peerfeedbacksessies.
- De afrondende groepspaper telt mee voor 12 van de 20 punten. De punten op de afrondende groepspaper worden bepaald op basis van de schrijfopdracht en een peer assessment. De peer assessement telt voor 4 van de 12 punten mee.
Aan- en afwezigheden aan de colleges worden geregistreerd. Aanwezigheid bij en deelname aan de peerfeedbacksessies is verplicht.
Bepaling eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door het didactisch team, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20. Het eindresultaat van het opleidingsonderdeel wordt als volgt bepaald: de tussentijdse groepsopdrachten op 8 en de groepspaper op 12 punten.
Indien de student niet deelneemt aan de tussentijdse groepsopdrachten of de afrondende groepspaper, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.
De inleveringstermijn en deadlines worden vastgelegd door de docenten en via Toledo meegedeeld. Bij het indienen van de opdrachten worden de afgesproken deadlines gerespecteerd. Indien de deadline van een opdracht niet wordt gerespecteerd, wordt verondersteld dat de student niet deelneemt aan die opdracht. Er wordt niet onderhandeld over mogelijke afwijkingen van de deadlines. Indien er zich bijzondere individuele omstandigheden hebben voorgedaan, dient men voor de deadline contact op te nemen met de ombudsdienst.
Plagiaat (www.kuleuven.be/plagiaat) is een vorm van examenfraude die bestaat uit elke overname zonder adequate bronvermelding van het werk (ideeën, teksten, structuren, beelden, plannen, ...) van anderen, op identieke wijze of onder licht gewijzigde vorm. De overname van eigen werk zonder bronvermelding wordt als examenfraude beschouwd. Plagiaat wordt bestraft met de sancties voorzien in het universitaire onderwijs- en examenreglement (http://www.kuleuven.be/onderwijs/oer/).
Herkansen
De studenten die niet slagen voor dit opleidingsonderdeel krijgen een tweede examenkans. Deze kan verschillen van de eerste examenkans afhankelijk van de punten die de student heeft behaald op de verschillende opdrachten in de eerste zittijd. De concrete modaliteiten voor de tweede examenkans worden ten laatste begin juli gecommuniceerd via Toledo. De student moet enkel de evaluatieonderdelen waarvoor hij/zij niet geslaagd is hernemen.
Toelichting bij herkansen
Zie toelichting bij 'herkansen'.