Stad en migratie (B-KUL-S0C98A)

4 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
POC Sociologie

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel hebben de studenten de volgende leerresultaten bereikt:

  • Studenten begrijpen hoe uiteenlopende sociologische theorieën en concepten via zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek een vertaling krijgen bij de studie van uiteenlopende stedelijke ruimte en de daarbinnen aanwezige culturen.
  • Studenten begrijpen de evolutie van steden en hun structuren en kunnen dit interpreteren vanuit diverse sociologische theorieën over stad en migratie.
  • Studenten kunnen relevante sociologische bronnen raadplegen, kritisch beoordelen en inzetten om specifieke vragen rond stad en migratie te beantwoorden.
  • Studenten begrijpen waarom in het kader van de stedelijke omgeving specifieke beleidsopties in verband met de stad en zijn etnische samenstelling tot stand komen.
  • Studenten kunnen een vergelijking maken tussen Europese/Belgische-Vlaamse steden en steden in de USA en de belangrijkste verschillen en gelijkenissen duiden, interpreteren en verklaren.
  • Studenten kunnen  op een wetenschappelijk verantwoorde wijze hierover mondeling presenteren met behulp van een eigen presentatie.

Deze doelstellingen worden bij de start van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.

Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel heeft de student reeds volgende doelstellingen bereikt:

  • kennis hebben van het begrippenapparaat van de algemene sociologie
  • kennis hebben van de belangrijkste onderzoeksmethoden in de sociale wetenschappen
  • kennis hebben van de belangrijkste theoretische benaderingen binnen de sociologie
  • zelfstandig theoretische teksten kunnen lezen en analyseren

Deze begintermen vormen binnen de Faculteit Sociale Wetenschappen het onderwerp van de opleidingsonderdelen S0A20A/S0A20B Sociologie, S0A18A Methodologie van de sociale wetenschappen, en S0H34A Sociologische theorieën/ S0O02A Sociological Theories. Het vooraf gevolgd hebben van deze of vergelijkbare opleidingsonderdelen strekt tot aanbeveling.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Stad en migratie (B-KUL-S0C98a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
POC Sociologie

In lijn met de doelstellingen zal deze leeractiviteit handelen over:
1) Theorieën in verband met de stedelijke ruimte
2) Theorieën over mondialisering en de stad
3) Theorieën in verband met de aanwezige multiculturaliteit in de hedendaagse stedelijke ruimte
4) Theorieën m.b.t. etnisch-culturele groepsrelaties in de hedendaagse steden
5) Theorieën m.b.t. integratie, participatie van (etnische) minderheden
6) Capita selecta van onderzoek naar stedelijke sociale bewegingen, immigratie, etniciteit, integratie en participatie
7) Theorieën over machtsverwerving in steden
8) De politieke economie van de stad
9) Bestuur en beheer van steden

Om deze leeractiviteit vorm te geven wordt er met volgend studiemateriaal gewerkt:
-Reader 'Stad en migratie' (verplichte literatuur), te verkrijgen bij de Politika cursusdienst
-Bijkomende teksten (verplichte literatuur), ter beschikking gesteld via Toledo
-Slides van de hoorcolleges worden ter beschikking gesteld via Toledo.

Er worden geen opnames van de lessen gemaakt en ter beschikking van de studenten gesteld vanwege het interactieve karakter van de lessen. Werkstudenten kunnen contact met de docent opnemen.

De cursus wordt gevormd door enerzijds klassieke responsiecolleges gegeven door de docent en anderzijds door presentaties van gekozen teksten door de individuele studenten zelf gevolgd door een groepsdiscussie o.l.v. de docent. Studenten krijgen het format aangeleverd over hoe zulk een presentatie best wordt opgebouwd en welke onderdelen er aan bod dienen te komen. De studenten dienen de teksten die zullen gepresenteerd worden in de les door hun medestudenten op voorhand gelezen te hebben. Van de studenten wordt verwacht dat ze actief participeren in de groepsdiscussies.

 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Stad en migratie (B-KUL-S2C98a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Naslagwerk


Evaluatiekenmerken

De evaluatie bestaat uit drie componenten:

1) een praktijkopdracht uit te voeren gedurende de loop van het jaar. De praktijkopdracht omvat een mondeling presentatie over (een) zelf gekozen tekst(en) in verband met de cursus. (5 punten)

2) De actieve participatie van de student aan de klassikale discussie. (2 punten)

3) Een mondeling open boek examen on campus, waarbij de student max 30 minuten voorbereidingstijd krijgt om zijn/haar visie te geven over een gesteld probleem / bepaalde theorie / bepaalde case / bepaald artikel / … (13 punten)

Studenten kunnen indien gewenst het mondeling examen vervangen door het zelfstandig en individueel maken van een paper. Hiertoe schrijft de student een korte probleemstelling (max 1 pagina) en laat dit in de loop van het semester goedkeuren door de docent. Een paper mag maximaal 25.000 tekens bevatten en minimaal 15.000 tekens (inclusief blanco’s). (13 punten). De student zal uitgenodigd worden op de dag van het mondeling examen om zijn/haar paper te komen toelichten.

Voor studenten met het statuut werkstudent kan, in overleg met en na goedkeuring door de docent, afgeweken worden van de bovenstaande evaluatiekenmerken.

Gebruik GenAI

Van studenten wordt verwacht dat ze hun eigen paper schrijven. Het gebruik van generatieve artificiële intelligentie is toegestaan, maar enkel in overeenstemming met de richtlijnen van de KU Leuven. Detectie van ander gebruik van GenAI zal op dezelfde manier behandeld worden als plagiaat en bestraft worden met de sancties voorzien in het universitaire onderwijs- en examenreglement (http://www.kuleuven.be/onderwijs/oer/).

Bepaling eindresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20. Het eindresultaat is een gewogen cijfer waarbij de praktijkopdracht wordt beoordeeld op 25% van het eindtotaal, de actieve participatie van de student op 10 % en het mondeling examen op 65 % van het eindtotaal. 

Bij het indienen van de praktijkopdracht wordt de afgesproken deadline gerespecteerd. Er wordt niet onderhandeld over mogelijke afwijkingen. Indien er zich bijzondere individuele omstandigheden hebben voorgedaan, dient men voor de deadline contact op te nemen met de ombudsdienst. Indien de deadline niet wordt gerespecteerd, kan de student niet deelnemen aan het afrondend examen en wordt de eindbeoordeling voor het gehele opleidingsonderdeel NA (niet afgelegd), tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald.

 

Herkansen
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans verschilt van die van de eerste examenkans.

Bij de tweede examenkans worden de resultaten van de praktijkopdracht niet meer in rekening gebracht en bestaat de beoordeling volledig uit het mondeling examen tijdens de examenperiode.

Zie ‘Toelichting’ onder ‘Evaluatieactiviteiten’ voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.