Bedrijfscommunicatie (B-KUL-S0C80B)

4 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
OC Bedrijfscommunicatie sociale wetenschappen

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:

  • de voornaamste theorieën en concepten in de domeinen interne en externe bedrijfscommunicatie uitleggen en deze toepassen op concrete communicatieproblemen;
  • de verschillende communicatiemiddelen voor zowel interne als externe bedrijfscommunicatie identificeren en hun impact beschrijven en voorspellen;
  • de impact van verschillende communicatiestrategieën op de werking en reputatie van een organisatie inschatten en verklaren in de context van de dagdagelijkse werking van die organisaties.

Deze doelstellingen worden bij de start van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.

Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel heeft de student voldoende kennis van academisch Engels om onderzoeksartikelen zelfstandig te bestuderen.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
F0SW8A : Bedrijfscommunicatie in de praktijk
F0XH4A : Stage

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Bedrijfscommunicatie (B-KUL-S0C80a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
OC Bedrijfscommunicatie sociale wetenschappen

In het opleidingsonderdeel komen de verschillende aspecten van interne en externe bedrijfscommunicatie aan bod door middel van wetenschappelijke literatuur en cases uit de praktijk. In de eerste plaats worden de voornaamste theorieën en concepten binnen dit domein besproken. Daarnaast krijgt de student een overzicht van de verschillende interne en externe communicatiemiddelen. Verder wordt het belang van bedrijfscommunicatie voor de reputatie van organisaties besproken met aandacht voor bijvoorbeeld corporate social responsibility. Naast de impact van interne en externe communicatie op de dagdagelijkse werking van organisaties, wordt bijzondere aandacht geschonken aan het belang en de mogelijke impact van digitlae media en technologieën binnen bedrijfscommunicatie. Ten slotte krijgt de student een overzicht van de verschillende methoden om een communicatieplan op te stellen.  

Het studiemateriaal bestaat uit een collectie van tekstmateriaal uit de wetenschappelijke literatuur, aangevuld met slides van de colleges.

Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo voor onder meer het verspreiden van het studiemateriaal.

De hoofdwerkvorm van deze onderwijsleeractiviteit is het college. De hoorcolleges kunnen aangevuld worden met gastcollege(s). Tijdens de colleges wordt de geziene leerstof regelmatig toegepast op cases. Van de studenten wordt verwacht dat ze actief meedenken over deze cases. Studenten kunnen via mail vragen stellen aan de docent over de leerstof.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Bedrijfscommunicatie (B-KUL-S2C80b)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken

Het schriftelijk, gesloten boek examen bestaat uit een combinatie van meerkeuzevragen en open vragen.

Bepaling eindresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20. Voor het meerkeuzegedeelte wordt er gebruik gemaakt van een giscorrectie (-1/3 punt per fout). Na analyse van de resultaten, kunnen er meerkeuzevragen worden geschrapt omwille van problemen met de vraagstelling of een bijzonder lage correlatie met het algemene resultaat, zodat wordt voldaan aan de kwaliteitseisen van het examen.

2e examenkans

De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.