Governance in de Europese Unie (B-KUL-S0B52B)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel heeft de student de volgende doelstelling bereikt:
- De student is in staat om het concept governance te definiëren en om het te onderscheiden van naburige concepten;
- De student heeft de analytische capaciteit verworven om het evoluerende governance-systeem van de EU te analyseren en erover te reflecteren;
- De student heeft een brede empirische kennis verworven over de staatsinrichting, de politiek en het beleid van de EU;
- De student is in staat om hun kennis toe te passen om zo de hedendaagse governance-praktijken van de EU kritisch te analyseren en erover te reflecteren.
- De student is in staat om primaire en secundaire bronnen over de EU te raadplegen, en om de informatie te synthetiseren, te analyseren en te beoordelen.
Deze doelstellingen worden aan het begin van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.
Begintermen
Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel heeft de student reeds de volgende doelstellingen bereikt:
- De student heeft een basiskennis van de historische grondslagen en de institutionele set-up van de Europese Unie;
- De student kan op een wetenschappelijk verantwoorde manier data onderzoeken en analyseren, argumenteren en papers schrijven;
- De student kan conceptuele kaders op een kritische manier toepassen;
- De student is in staat om zelfstandig en in team te werken;
- De student is in staat om elementaire sociaalwetenschappelijke onderzoeksmethoden toe te passen.
Aan het begin van het semester wordt er een crash course (m.i.v. een literatuurlijst) aangeboden worden voor studenten met een geringe basiskennis over de EU.
De studenten kunnen hun basiskennis eveneens opfrissen of aanvullen aan de hand van de volgende werken:
- A. van der Vleuten, et al. (2015). De bestuurlijke kaart van de Europese Unie: Instellingen, besluitvorming en beleid. Bussum: Uitgeverij Coutinho (317p.).
- W. van Meurs et al. (2013). Europa in alle staten: Zestig jaar geschiedenis van de Europese integratie. Nijmegen: Vantilt (351p.).
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
S0Q80A : Skills Lab: Europa en governance
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de vergelijkende en internationale politiek (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 60 sp.
- Master in de vergelijkende en internationale politiek (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) (Europese politiek) 60 sp.
- Master in het publiek management en beleid (Leuven) 60 sp.
- Master in de Europese studies: transnationale en mondiale perspectieven (Leuven) 60 sp.
- Master in de vergelijkende en internationale politiek (programma voor studenten gestart in 2024-2025 of later) (Leuven) (Module 4: Europa en governance) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Governance in de Europese Unie (B-KUL-S0B52a)
Inhoud
De inhoud van dit opleidingsonderdeel bestaat uit de volgende modules:
- Wat is governance (in de EU)?
- De instellingen van de EU en hun besluitvormingsprocessen: wetgevende, uitvoerende en rechterlijke machten
- Actoren in de EU: belangengroepen, Europese politieke partijen, burgers, enz.
- Ontwikkelingen binnen de belangrijkste beleidsdomeinen van de EU
Studiemateriaal
Om dit opleidingsonderdeel vorm te geven wordt er met volgend studiemateriaal gewerkt:
- Handboek dat verkrijgbaar is bij Politika Cursusdienst: S. Hix & B. Hoyland (2022). The Political System of the European Union. Basingstoke: Palgrave Macmillan;
- E-reader die ter beschikking wordt gesteld via Toledo;
- Slides die ter beschikking worden gesteld via Toledo.
Toelichting werkvorm
Dit opleidingsonderdeel wordt on campus georganiseerd.
Om de doelstellingen van het opleidingsonderdeel succesvol te kunnen realiseren, wordt er van de studenten verwacht dat zij aanwezig zijn tijdens de hoorcolleges (inclusief colleges van gastsprekers). Ze worden uitgenodigd om actief bij te dragen aan de colleges en notities te nemen, inclusief tijdens de werkcolleges.
Naast de hoorcolleges worden er doorheen het semester twee werkcolleges georganiseerd waarin studenten dieper ingaan op de verplichte literatuur. De docent en onderwijsassistent(en) begeleiden de werkcolleges.
Studenten integreren de inhoud van deze colleges tot een coherent en genuanceerd geheel tijdens het examen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Governance in de Europese Unie (B-KUL-S2B52b)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
De evaluatie bestaat uit een schriftelijk, open boek examen en deelname aan contactmomenten.
Het open boek examen bestaat uit twee delen:
- Het eerste deel is schriftelijk en bestaat uit één algemene vraag die test in welke mate de student in staat is al het geleerde te synthetiseren.
- Het tweede deel is mondeling en bestaat uit een presentatie over een onderwerp dat de student zelf gekozen heeft. Hiermee toont de student zijn/haar analytisch vermogen. De student bereidt drie onderwerpen/vragen voor. Tijdens het examen wordt één onderwerp/vraag geselecteerd die de student moet presenteren/beantwoorden.
Bepaling eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
- Het schriftelijke deel telt mee voor 40% van de punten
- Het mondelinge deel telt mee voor 40% van de punten
- Deelname aan contactmomenten telt mee voor 20% van de punten
Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, wordt de beoordeling van het betrokken onderdeel meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat.
Herkansen
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de herkansing zijn identiek aan die van de eerste examenkans, zoals hierboven beschreven. De score voor de deelevaluatie 'deelname aan de contactmomenten' wordt echter overgedragen naar de herkansing.
Toelichting bij herkansen
Zie toelichting bij 'herkansen'.