Theorieën van de internationale relaties (B-KUL-S0A55D)

5 studiepuntenNederlands39 urenEerste semester
POC Politieke wetenschappen

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel heeft de student de volgende doelstellingen bereikt:

  • De student kent de belangrijkste theoretische denkkaders die gebruikt worden binnen het vakgebied van de internationale betrekkingen;
  • De student kan voor deze kaders de belangrijkste concepten, auteurs en werken beschrijven en vergelijken;
  • De student heeft inzicht in de mogelijkheden en beperkingen van deze kaders voor het duiden van de beleidspraktijk;
  • De student kan deze kaders toepassen op reële oefeningen of cases;
  • De student kan gebeurtenissen uit de actualiteit in verband brengen en analyseren met de relevante kaders.

Deze doelstellingen worden aan het begin van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.

Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel heeft de student reeds volgende doelstellingen bereikt:

  • De student kent de basisconcepten van internationale betrekkingen;
  • De student kan analytisch en conceptueel denken en schrijven;
  • De student is geïnteresseerd in internationale politiek en diplomatie.

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Theorieën van de internationale relaties (B-KUL-S0A55a)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College39 urenEerste semester
POC Politieke wetenschappen

In dit opleidingsonderdeel worden de volgende denkkaders expliciet behandeld:

  • Realisme
  • Liberalisme
  • Engelse School
  • Internationale Politieke Theorie
  • Internationale Politieke Economie
  • Post-positivisme
  • Geopolitiek

 

Voor elk van deze tradities worden de belangrijkste stromingen en theorieën bestudeerd. Tijdens de colleges leren de studenten historische en actuele gebeurtenissen ‘lezen’ aan de hand van de bestudeerde kaders. Een wederkerend aandachtspunt is immers de praktische bruikbaarheid en beleidsrelevantie van de bestudeerde kaders.

Om het opleidingsonderdeel vorm te geven wordt er met volgend verplicht studiemateriaal gewerkt:

 

Handboeken

Beide handboeken zijn verkrijgbaar bij Acco.

  • K.E. Jørgensen (2017 - Second Edition). International Relations Theory: A New Introduction. Houndmills: Palgrave Macmillan. 
  • D. Drezner (2022 - Apocalypse Edition). Theories of International Politics and Zombies. Princeton: Princeton University Press.

 

Reader
De reader is beschikbaar via Toledo en bevat een beperkt aantal wetenschappelijke artikelen door toonaangevende auteurs:

  • H. Morgenthau (1948). Politics among Nations: the Struggle for Power and Peace. New York: Alfred Knopf. [selectie]
  • K. Waltz (1979). Theory of International Politics. New York: Random House. [selectie]
  • K. Waltz (2012). Why Iran Should Get The Bomb, Foreign Affairs, 91(4), 2-5.
  • J. Mearsheimer & S. Walt (2006). The Israel Lobby and U.S. Foreign Policy. Middle East Policy, 13(3), 29-87.
  • R. Keohane & J. Nye (1985). Two Cheers for Multilateralism. Foreign Policy, 60(3), 148-167.
  • Moravscik (2008). The European Constitutional Settlement. The World Economy, 31(1), 157-182.
  • Wendt & R. Duvall (2008). Sovereignty and the UFO. Political Theory, 36(4), 607-633.
  • Buzan (2011). The Inaugural Kenneth N. Waltz Annual Lecture - A World Order Without Superpowers: decentred globalism. International Relations, 25(1), 3-25.
  • S. Strange (1987). The Persistent Myth of Lost Hegemony. International Organization, 41(4), 551-574.
  • Held, D. (2004). Global Covenant: The Social Democratic Alternative to the Washington Consensus. Cambridge, Malden: Polity Press Ltd. [selectie]
  • Wendt  (1992). Anarchy is what States Make of it: The Social Construction of Power Politics. International Organization, 46(2), 391-425.


Presentaties
De gebruikte presentaties zijn beschikbaar via Toledo.

Dit opleidingsonderdeel wordt in blokonderwijs gegeven gedurende de eerste 9 weken van het semester.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Theorieën van de internationale relaties (B-KUL-S2A55d)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken

Schriftelijk, gesloten boek examen (combinatie van inzichtsvragen, toepassingsvragen en conceptvragen).

De leerstof omvat de inhoud van de lessen, inclusief de oefeningen, en de opgegeven literatuur.

 

Bepaling eindresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

 

Herkansen

De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de herkansing zijn identiek aan die van de eerste examenkans, zoals hierboven beschreven.

Zie toelichting bij 'herkansen'.