Politieke geschiedenis van België (B-KUL-S0A51C)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel heeft de student de volgende doelstellingen bereikt:
- De student kan een aantal fundamentele evoluties uit de Belgische institutionele en politieke geschiedenis sinds 1830 beschrijven;
- De student kan de belangrijke gebeurtenissen en figuren situeren, in hun tijd en context;
- De student kan historische gebeurtenissen beoordelen op hun hedendaagse relevantie;
- De student is vertrouwd met voor de Belgische politieke geschiedenis relevante bronnen;
- De student is zich bewust van de problemen die te maken hebben met de “constructie van het verleden” en heeft een kritische houding tegenover gekleurde voorstellingen van de Belgische politieke geschiedenis.
Deze doelstellingen worden bij het begin van het opleidingsonderdeel aan de studenten gecommuniceerd.
Begintermen
Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel heeft de student bij voorkeur een college hedendaagse geschiedenis of rechtsgeschiedenis achter de rug. De student kan zijn/haar feitenkennis opfrissen of aanvullen aan de hand van volgende werken:
- T. Luykx & M. Platel (1985). Politieke geschiedenis van België. Mechelen: Kluwer.
- E. Witte, A. Meynen & D. Luyten (2016). Politieke geschiedenis van België van 1830 tot heden. Antwerpen: Manteau.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de vergelijkende en internationale politiek (Leuven) 71 sp.
- Bachelor in de economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) (Afstudeerrichting politieke wetenschappen) 180 sp.
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (programma voor studenten gestart vóór 2020-2021) (Leuven) (Optie Politieke wetenschappen) 180 sp.
- Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de rechten (Leuven) (Optie politieke wetenschappen) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma Master in de vergelijkende en internationale politiek (voor masters) (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) 28 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de vergelijkende en internationale politiek (voor bachelors) (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) 40 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (programma voor studenten gestart in 2020-2021 of later) (Leuven) (Optie politieke wetenschappen en sociologie) 180 sp.
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Afstudeerrichting politieke wetenschappen) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de vergelijkende en internationale politiek voor bachelors en masters in de humane wetenschappen en de kunsten (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) 40 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de vergelijkende en internationale politiek voor bachelors en masters in de gedragswetenschappen en de economie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) 38 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de vergelijkende en internationale politiek voor bachelors en masters in de biomedische wetenschappen en de exacte wetenschappen (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) 44 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Politieke geschiedenis van België: hoorcolleges (B-KUL-S0C48a)
Inhoud
De hoorcolleges leggen de nadruk op de periode sinds de Eerste Wereldoorlog en spitsen zich vooral toe op de volgende thema's:
- De evolutie van de politieke instellingen van een elitair parlementair stelsel naar een massademocratie;
- De overgang van een kleine overheid naar een keynesiaanse welvaartsstaat en de daarmee samenhangende expansie van het overheidsoptreden;
- De geleidelijke federalisering van de unitaire staat;
- Het ontstaan en de ontwikkeling van de politieke partijen en hun plaats in de politieke structuren;
- De structurele evoluties in de Belgische politieke geschiedenis en de klassieke "breuklijnen" in de Belgische politiek (levensbeschouwelijk, sociaal en communautair);
- De wisselende invulling van enkele belangrijke beleidsdomeinen (zoals de sociale en de buitenlandse politiek).
Studiemateriaal
Om dit opleidingsonderdeel vorm te geven wordt er met volgend verplicht studiemateriaal gewerkt:
- Handboek [mededeling in de eerste les en via Toledo]: E. Gerard & F. Verleden (2019). De ongrijpbare macht. Politieke geschiedenis van België. Leuven: Acco;
- Bronnenboek [mededeling in de eerste les en via Toledo]: F. Verleden & E. Gerard (2022). De Belgische regeringen sinds 1831. Brussel: ASP;
- PowerPointpresentaties van de colleges die ter beschikking worden gesteld via Toledo;
- Eigen notities.
Toelichting werkvorm
Tijdens de hoorcolleges wordt de cursus toegelicht en verduidelijkt met extra achtergrond, kadering en verbanden. De chronologische opbouw van het handboek kan daarbij worden verlaten om verbanden doorheen de tijd duidelijk te maken.
De studenten worden aangemoedigd tijdens het hoorcollege actief te participeren en gebruik te maken van de mogelijkheid om vragen te stellen.
De tijdens de colleges gebruikte PowerPointpresentaties vormen een aanvulling op het handboek en worden op het Toledo leerplatform onder 'cursusdocumenten' gepost.
Meer gedetailleerde informatie is beschikbaar via Toledo.
Dit opleidingsonderdeel wordt in blokonderwijs gegeven gedurende de eerste 9 weken van het semester.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Politieke geschiedenis van België (B-KUL-S2A51c)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Schriftelijk, gesloten boek examen met open vragen. Het bronnenboek (De Belgische regeringen sinds 1831) is, mits vrij van aantekeningen, toegelaten op het examen.
De studenten krijgen de mogelijkheid ervoor te opteren om de punten op een (facultatieve) paper tijdens het semester te laten meetellen voor het examen. Deze punten (max. 4) komen dan in de plaats van een examenvraag.
Facultatieve paper: de opdracht zal verschijnen op Toledo en wordt tijdens de les toegelicht. Papers die niet voldoen aan de vormvereisten (maximaal twee bladzijden A4; Calibri - punt 12; interlinie 1,2; standaardmarges) worden niet geëvalueerd. De student kiest na de evaluatie of de punten meetellen voor het examen (max. 4 punten). De paper kan enkel worden geschreven voor de eerste zittijd: in te dienen begin november. De punten kunnen meetellen voor het examen van de eerste, en in voorkomend geval, ook van de derde examenperiode. Zonder uitdrukkelijk verzoek van de student blijft de keuze van de eerste examenperiode om de paper al dan niet te laten meetellen, ook gelden voor de derde.
Bepaling eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Herkansen
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de herkansing zijn identiek aan die van de eerste examenkans.
Toelichting bij herkansen
Zie toelichting bij 'herkansen'.