Economie (B-KUL-S0A25B)

4 studiepuntenNederlands52 urenTweede semester
POC Sociologie

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel hebben de studenten de volgende leerresultaten bereikt:

  • Studenten kunnen in eenvoudige taal uitleggen wat de marktwerking wel en niet kan doen, en hoe marktfalingen het beste worden gecorrigeerd.
  • Studenten zijn in staat om economische berichtgeving te volgen dankzij de beheersing van micro- en macro-economische begrippen zoals vraag en aanbod, ongelijkheid, groei en inflatie.
  • Studenten kunnen de impact van maatregelen van overheidsbeleid op individuele economische agenten en macro-economisch beleid op de economie als geheel beoordelen aan de hand van een helder begrippenkader.

Deze doelstellingen worden bij de start van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.

Net zoals tijdens de voorbije academiejaren zullen er lesopnames worden voorzien. Toch wordt er sterk aangeraden om te komen naar de hoorcolleges. De lesopnames zijn vooral bedoeld voor werkstudenten of studenten die door ziekte niet aanwezig kunnen zijn. Ze kunnen ook herbekeken worden om de leerstof op te frissen tijdens het studeren.

Er is geen specifieke economische voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel. Wel wordt bij aanvang van dit opleidingsonderdeel de student verondersteld te beschikken over minimale kwantitatieve vaardigheden:

Met procenten kunnen werken.

Een eenvoudig stelsel van lineaire vergelijkingen kunnen oplossen.

De betekenis van een afgeleide kennen en eenvoudige afgeleiden kunnen berekenen.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Economie (B-KUL-S0A25a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College52 urenTweede semester
POC Sociologie

Deze leeractiviteit bestaat uit drie grote modules:

 

Module 1: Algemene inleiding: economische wetenschap, individuele rationaliteit en sociale interactie, vraag en aanbod, rol van de overheid in het marktgebeuren.

Module 2: Micro-economische analyse: marktvormen, marktfalingen, verdeling en herverdeling.

Module 3: Macro-economische analyse: macro-economische aggregaten (groei, inflatie, werkloosheid), macro-economische modellen, fiscaal-budgettair beleid, monetair beleid.

Om deze leeractiviteit vorm te geven wordt er met volgend studiemateriaal gewerkt:

  • Handboek: André Decoster en Erwin Ooghe (eds.) (2017). Economie: een inleiding. Leuven: Universitaire Pers Leuven. (Te verkrijgen in onder andere Acco).

Studiemateriaal ter beschikking gesteld via Toledo: slides van de hoorcolleges over alle geziene hoofdstukken.

Tijdens de wekelijkse hoorcolleges worden de leerinhouden door de docent uiteengezet, wordt stilgestaan bij de belangrijke onderdelen ervan en worden suggesties ter verdieping geformuleerd. Met het oog op het succesvol realiseren van de onderwijsdoelstellingen, wordt van de studenten verwacht dat zij aanwezig zijn in de hoorcolleges. Ze dienen actief mee te denken en te werken tijdens de les en nemen notities.

Dit opleidingsonderdeel wordt in blokonderwijs gegeven gedurende de eerste 9 weken van het semester.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Economie (B-KUL-S2B25b)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Rekenmachine


Evaluatiekenmerken
De evaluatie bestaat uit een gesloten boek examen met 25 meerkeuzevragen met klassieke giscorrectie.

Gebruik leermateriaal bij de evaluatie

Gewone rekenmachine, geen grafische rekenmachine.

Bepaling eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20. Na analyse van de resultaten, kunnen er meerkeuzevragen worden geschrapt omwille van problemen met de vraagstelling of een bijzonder lage correlatie met het algemene resultaat, zodat wordt voldaan aan de kwaliteitseisen van het examen.

Herkansen

De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.

Zie ‘Toelichting’ onder ‘Evaluatieactiviteiten’ voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.